Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search
Hajók

 

Az új 70 lábas hajók

Mint ahogy a verseny rövid történeti áttekintésénél is írtuk, ez évtől a korábbi 68 lábas flottát vadonatúj tervezésű, 70 lábas hajók váltják fel. Méghozzá 12 egyforma darab, amivel ez lesz a világ legnagyobb "one design" vitorlás verseny jacht flottája.
Ezek mérföldekkel az előző flotta előtt járnak (első látásra nagyon hasonlítanak a VOR hajókra) és várhatóan sokkal gyorsabbak. Miért? Először is mert hosszabbak, hosszabb a vízvonaluk. Van egy matematikai formula, amivel kiszámítható egy hajótest elméleti legnagyobb sebessége. Ebben a formulában a sebesség egyenesen arányos a vízvonal hosszának négyzetgyökével, tehát minél hosszabb egy hajó (vízvonala), annál gyorsabb.

Persze egy adott hajót lehet ezen elméleti sebesség fölé is ösztönözni, de ahhoz vagy aránytalanul nagy erő kell (pl. erős motorok), vagy különleges körülmények. Ilyen különleges körülmény pl. amikor a hajó bő szélben, hosszú hullámok hátán ill. azokról lefelé csúszva megsiklik (mint pl. egy szörf deszka, ezért is mondják, hogy „szörfözik”) és jelentősen az előbb említett elméleti sebesség fölé tud gyorsulni. A korábbi 68-as hajókat 26 csomó (tengeri mérföld/óra, 1 csomó = kb. 1,85 km/h) fölé is tudták így tornázni, az új 70 lábasoknál pedig 30 csomó fölé várja mindenki a maximális sebességet.

A nagyobb méret általában nagyobb vitorlafelületet is jelent, így van ez a 70 lábas hajóknál is. Ha ehhez hozzávesszük, hogy 4 tonnával könnyebbek mint elődjeik, akkor láthatjuk, hogy a nagyobb hajtóerőnek kisebb súlyt kell előre mozdítani.

A hajókat Tony Castro tervezte szoros együttműködésben a Clipper csapattal. Tony Castro a hajós világ egyik legismertebb és legnevesebb tervezője, nevéhez (pontosabban az általa tervezett hajókhoz) tucatjával fűződnek versenygyőzelmek és rekordok. Az együttes munka eredményeként létrejött 70 lábas hajó, bár a legmodernebb hajótervezési trendeket követi, mégis kimondottan a verseny szempontjait és a biztonságot maximálisan figyelemben tartó, bevált megoldásokat alkalmaz. Ennek megfelelően nem dönthető a keel (a hajó stabilitását biztosító tőkesúly), és a hajó merülését is 3 méterben korlátozták, hogy a verseny útvonalon lévő kikötők mindegyikébe be tudjon hajózni az új flotta.

Olyan apróságokra is gondoltak a tervezéskor, hogy a bulba csak a szárny elején kezdődjön, és ne nyúljon az elé, mert úgy a kínai vizeken az összes útjába kerülő halászhálót összeszedné.

Újdonságnak számít a korábbi 68-asokhoz képest a dupla kormányállás és kétoldali dupla kormánylapát, valamint a hajó elejét ékesítő közel kétméteres orrsudár. Ez is hozzájárul, hogy 11 vitorla legyen a hajó készletében, köztük 3 nagy aszimmetrikus spinakker (a hagyományos spinakker le is került a felszerelés listáról) és egy hatalmas CodeZero.

A hajókat a kínai olimpiai vitorlás városban, Qingdao-ban építik és február végéig már 6 hajót leszállítottak Angliába. Ezt követően havonta kb. további 2-2 hajó érkezik, remélhetőleg májusban már a teljes flotta a Gosport-i kikötőben lesz.

A szállítást követően további 7-8 hétre van szükség a hajók felszerelvényezéséhez és behajózásához, mielőtt átadásra kerülnek a Tréning csapat számára, hogy ezen folyhassanak az utolsó körös felkészítő tréningek.

Az első hajókat ünnepélyes keretek között mutatták be Január 19.-én Londonban. Az itt készült képeket itt láthatjátok.


Tervezési áttekintő

 

Tervezési áttekintő

Alapelv:  az új hajóknak a legnehezebb körülmények között is teljes kontrollt és a sebesség mellett biztonságot kell garantálniuk.

A hajótest és a fedélzet

A hajótest és a fedélzet a már bizonyított üvegszálas - szendvicsszerkezetes megoldással készül, ahol két epoxi-üvegszál réteg között kemény habréteg növeli a stabilitást és szilárdságot.

A hajó kezelhetőségét javítja a fedélzet központi részére elhelyezett 11 csörlő és az ugyanitt található 2 kávédaráló (dupla csörlőkarok), amik három sebességi fokozatba kapcsolhatók és akár egymással is összeköthetők, hogy ha igazán erőre van szükség 4 ember tekerhessen egyszerre egy csörlőt.

Az árboc továbbra is a bevált alumíniumból készült és a rig többi része is kipróbált megoldásokat tartalmaz, előtérben tartva a biztonsági szempontokat.


A fedélzet meghatározó része a taton elhelyezett merevítő keret, rajta a Garmin legmodernebb navigációs berendezései. A műszerek kijelzői megjelennek mindkét kormányállásban ill. az árbocon is, hogy mindenki tájékozódhasson az éppen aktuális hajózási körülményekről.

 

 

 

 

A fedélzet alatt

A hajóban 24 férőhelyet alakítottak ki, ami korántsem jelent luxus körülményeket. Ellenkezőleg,  még a 22 fősre tervezett legénységnek is elég szűkös hellyel, fejenként egy priccsel kell számolnia, és kinek-kinek egyéni kreativitására van bízva, hogy a cuccait  hol helyezi el, mert arra már nemigen jutott hely a hajó tervezésekor.

A hajó orrában található a vitorlatároló, ahonnan egy fedélzeti ablakon keresztül kell az éppen szükséges (esetenként akár 1,5 mázsányi) vitorlát a fedélzetre juttatni. Itt, miután bekerül az összes vitorla, nem marad sok hely, mégis a tervezők 4  ember tervezett jelenlétére utalnak az itt elhelyezett ágyakkal. 

A hajó végében kapott helyet a navigációs központ, ahová az elektromos, navigációs és kommunikációs berendezések kerülnek. Ez lesz a hajó útvonalának tervezési központja.
A hajó stabilitását szolgálja, hogy középen helyezték el a géptermet, amiben a hajtó dízel motor mellett helyet kapott a vízkészítő (ez csinál iható vizet a tengervízből) és a generátor, ami talán legfontosabb berendezés, mert ez biztosítja a hajó akkumulátorainak töltését miközben hetekig az óceánokon van a csapat.

Középen található meleg víz készítő boiler is, de jellemzően ennek használatát korlátozni szokták az elektromos áram igénye miatt. Tehát aki azt gondolná, hogy mindennap meleg fürdővel frissülnek fel a megfáradt matrózok, annak most mondom, hogy téved.

Ugyancsak a hajó közepén kapott helyet a hajó „szalonja”. Itt nem egy bálteremre kell gondolni, hanem igen kis helyre összevarázsolt, all-in-one konyhára, étkezőre, társalgóra, pihenőre, ami esetenként hálóterem, tárgyaló és tulajdonképpen minden egyéb, ami kellhet, mert más helyiség nem nagyon van a hajón. Itt kapott továbbá helyet a gázos konyha és sütő, valamint a mosogatásra lehetőséget adó csapok, amikhez persze pedálok csatlakoznak, ha valaki vizet is akar a csapokból látni. Miért pont a vízért ne kellene megküzdeni a tengeren.

 


Majd elfelejtettem a vizes blokkot. Ha valaki előtt egy nagy fürdőszoba képe jelenik meg, akkor kérem gondolja mindezt újra 1 négyzetméteren, ahol minden egyben van a WC-től a mosdón át a zuhanyzóig. Az ajtó pedig:  egy körbe zipzáras vászon. Ennyit a privát zónáról.


Technikai adatok

 

Technikai adatok


Teljes hossz 23 m
Szélesség 5.65 m
Merülés 3 m
Nagyvitorla felület 123.19 m2
Orrvitorla felület 168.43 m2
Aszimmetrikus spinakker felület 330.34 m2
Árboc magassága a vízvonaltól 29 m
Vízkiszorítás 31,700 kg
Tőkesúly 12,000 kg