Kis történelem
Kis történelemA Clipper versenyeket szervező cég, a Clipper Ventures alapítása 1995-re nyúlik vissza, amikor Sir Robin Knox-Johnston és William Ward azzal a céllal hozták létre a céget, hogy földkörüli vitorlás versenyeket szervezzen és bonyolítson le. A Clipper verseny egyedülálló
A Clipper verseny egyedülállóSir Robin eredeti gondolata maradéktalanul beteljesült. A verseny ma a világon az egyetlen földkerülő verseny, amin amatőrök (értsd nem profi vitorlázók) vehetnek részt. Ez a lehetőség még azok előtt is nyitva áll, akik soha nem vitorláztak előtte (mint a részvevők közel fele!). A szakaszok
A földkerülő verseny 8 nagyobb szakaszra ("leg") és azon belül 15 versenyszakaszra van felosztva
1. szakasz. Kereskedelmi szelek szárnyán Dél-Amerikába
|
Mikor: | 2013 Augusztus |
Időtartam: | kb 33 nap |
Távolság: | 5,630mi / 9,060km |
Hőmérséklet: | 15°C - 35°C |
Versenyek: | 2 verseny szakasz |
Országok: | Nagy Britannia, Brazília |
Az érzelmes búcsú után, óriási média és közönség érdeklődés közepette a flotta nekivág a 40,000 mérföldes kihívásnak, elhagyja a Britt partokat. Vár rájuk az Atlanti Óceánon történő átkelés és kb 3 hét a tengeren, szárazföld nélkül. A Kanári szigetek felé hajózva melegszik az idő és a kereskedelmi szelek az Egyenlítő felé hajtják a hajókat.
Itt kritikus döntés lehet, hogy melyik oldalról kerüljék a versenyzők a Kanári szigeteket, vagy pedig azok között navigáljanak céljuk felé. A környező hegyek akár több száz mérföldes szélárnyékot is előidézhetnek, ha itt hibás döntést hoznak, megtapasztalhatják a szélkeresés frusztrációját.
Ha megérkeznek a kereskedelmi szelek, akkor megkönnyebbülhetnek, de csak átmenetileg, mert előttük az Egyenlítő környéki Doldrums kiszámíthatatlan időjárása, ahol átmenet nélkül és váratlanul váltja egymást a teljes szélcsend és a viharos szél. Igazi türelemjáték.
Ahogy átkelnek az északiról a déli féltekére, tengerészszokás szerint Neptunnak, a tengerek királyának adózik a legénység.
Lassan visszatérnek a déli kereskedelmi szelek, de el kell kerülni az ellenáramlatokat, ha időben akarnak odaérni a horizonton megjelenő Dél-amerikai partokhoz. A várva várt latin vendégszeretet komoly motivációt jelent a csapatoknak a megérkezésre!
2. szakasz. A déli Atlanti óceáni megmérettetés
Dél Amerika – Dél Afrika, Fokváros
Mikor: | 2013 Szeptember - Október |
Időtartam: | kb 18 nap |
Távolság: | 3,390mi / 5,455km |
Hőmérséklet: | 12°C - 25°C |
Versenyek: | 1 verseny szakasz |
Országok: | Brazília, Dél Afrika |
Dél Amerikát elhagyva a kereskedelmi szelek és az Atlanti óceán hosszú hullámai várnak a mezőnyre, ahogy a hírhedt Déli óceán felé veszik útjukat. Hamarosan a bőszeles vitorlák játsszák a főszerepet a hajók dekorációjában.
A hullámok hátán szörfözve a hajók jóval 20 csomó fölött haladhatnak, az új 70 lábas hajók akár 30 csomó fölé is tornázhatják sebességüket, ami a kormányos arcára garantálja a megelégedett mosolyt. De a figyelme nem lankadhat, mert elég egy rossz mozdulat, egy rossz halzolás és a vitorlát cafatokban szedheti össze a csapat a vízből és még jó, ha 1-2 napnyi kemény vitorlavarrás után újra használható lesz.
Amikor kelet felé, a Dél-afrikai partok felé fordulnak a hajók, talán még izgalmasabb szörfölés vár rájuk és csodálatos vadvilág kíséri útjukat: albatroszok repülnek el felettük, bálnákat is gyakran látni errefelé, az éjszakai égbolton pedig könnyen ámulatba esik mindenki, amikor először pillantja meg a Dél Keresztjét.
A versenyszakasz a végéhez ér, ahogy a hajók megközelítik az Atlanti és Indiai óceán találkozását és hamisítatlan tradicionális afrikai fogadtatás várja a befutókat Fokvárosban.
3. szakasz. Szörfözés a Déli-óceán habjain
Dél Afrika, Fokváros – Nyugat Ausztrália
Mikor: | 2013 Október - November |
Időtartam: | kb 23 nap |
Távolság: | 4,700mi / 7,560km |
Hőmérséklet: | 12°C - 28°C |
Versenyek: | 1 verseny szakasz |
Országok: | Dél Afrika, Ausztrália |
A Dél-afrikai élmények után a Déli-óceán látja vendégül a hajósokat a következő 3 hétben. A világ nagy fokai közül a Jóreménység Foknál elhaladva a hajók délnek, a 40. szélességi kör felé veszik útjukat, hogy szembenézzenek a sok tengerész számára a legnehezebb vizeket jelentő „Üvöltő 40-esek” –kel. Ezek a szelek persze nem mindig vesznek tudomást közkeletű nevükről és nem átallnak 50, vagy ezt meghaladó tengeri mérföldes sebességgel fújni óránként. Nem meglepő hát, hogy a világ óceánjai közül ez a terület tekintett az egyik legnagyobb kihívásnak a vitorlázók között.
Ilyen körülmények között előtérbe kerül a legénység biztonsága és a hajó, valamint a felszerelés épségének megőrzése. Olyan sűrű pára ülhet a vízre, hogy az éjszakai menet során a koromsötétségben a kompasz fényén kívül mást nem is látni. Hideg lesz, mert bár a déli féltekén járunk, a szél nem ritkán egyenesen a jeges Antarktiszról fúj.
A magányos Kerguelen szigetet elhagyva, az erős szelek és az emeletes ház nagyságú hullámok kombinációja tartja fent a legénység feszült figyelmét. Ha ezekhez még vad, alacsony nyomású rendszerek is párosulnak, azok orkán erősségű viharokat hoznak magukkal.
Ezek után elképzelhető milyen érzés befutni a napsütötte, fehér homokos Nyugat-Ausztrál strandok melletti kikötőbe, ahol tömegek várják a hajókat.
4. szakasz. A második nagy fok és három óceán
Nyugat-Ausztrália – Ausztráliai megálló – Kelet-Ausztrália
Mikor: | 2013 November – December |
Időtartam: | kb 28 nap |
Távolság: | 4,200mi / 6,760km |
Hőmérséklet: | 15°C - 30°C |
Versenyek: | 2 verseny szakasz |
Országok: | Ausztrália |
Nyugat-Ausztráliából a flotta délnek veszi az irányt és az Indiai óceánból visszatér az Üvöltő 40-esek hazájába.
A Leeuwin Fok jelzi Ausztrália legdél-nyugatibb csücskét és egyike a három nagy Foknak, amik körül csak a legtapasztaltabb tengerészek vitorláztak (a Horn Fok a harmadik, amit a verseny nem érint).
A verseny útvonala a 40. szélességi körtől délre vezet, ami garantálja az izgalmakat, ahogy a hajók Tasmánia és a Tasmán tenger felé veszik útjukat. Ezeken a vizeken vívják a Sydney-Hobart versenyben harcukat a hajók egymással és az elemekkel, ami a déli félteke legnevesebb vitorlás viadala.
Az, hogy a mezőny elhagyta Déli óceánt, nem jelenti, hogy könnyebbek lennének a körülmények. Azok a hatalmas hullámok, amiknek az ausztráliai szörfösök örülnek, most komoly próbatételt jelentenek a hajóknak a nyílt vízen.
Kelet-Ausztrália „aranypartja”, a Gold Coast feledteti a megpróbáltatásokat és a legcsodálatosabb ausztráliai nyárban pihenhetnek meg a fáradt tengerészek.
5. szakasz. Ázsiai ízelítő
Kelet-Ausztrália – Szingapúr – Qingdao, Kína
Mikor: | 2013December – 2014 Február |
Időtartam: | kb 53 nap |
Távolság: | 7,400mi / 11,900km |
Hőmérséklet: | 0°C - 30°C |
Versenyek: | 2 verseny szakasz |
Országok: | Ausztrália, Indonézia, Szingapúr, Kína |
Ez a maratoni szakasz az Ausztrál nyárból a trópusokon keresztül az északi féltekei télbe vezeti a mezőnyt. Közben, mielőtt megérkeznének Szingapúrba ismét átkelnek az Egyenlítőn és manővereznek a Pápua Új Guineai és Indonéziai szigetvilágban.
A verseny először északnak tart az Ausztrál partok mentén, elhagyja a csodálatos Whitsunday szigeteket, és a vad Ausztrál Északi területeket. Az egyenlítői átkelést itt is a Doldrums kiszámíthatatlan időjárása és már-már kibírhatatlan hősége nehezíti, majd Pápua Új Guinea szigetei között a Csendes óceánban hajózik a mezőny. Ez után a Dél-kínai tengeren az észak-keleti monszun szelek hajtják bőszeles vitorlákkal a hajókat Ázsia irányába.
Rövid Szingapúri pihenő után extrém vitorlázás vár a részvevőkre. Trópusi hőséggel és gyenge szembeszéllel kezdődik, majd amikor a hajók északra fordulnak, a levegő hőmérséklete lecsökken, erősödik a szembeszél és a hullámzás. Ha ehhez még hozzávesszük az ilyenkor nem ritka havazást, akkor nem meglepő, hogy előkerülnek a csomagokból a meleg alsók és a ruha rétegek száma ugrásszerűen nő a versenyzőkön.
A mezőny Taiwantól keletre, a Kelet-kínai tenger felé halad és Qingdao a cél, a kínai olimpiai vitorlás „főváros”.
Nehéz leírni a mezőnyre itt váró fogadtatást, de talán győztes háborúból hazatérő hősöket szoktak így ünnepelni.
6. szakasz. A hatalmas Csendes-óceán meghódítása
Qingdao, Kína – USA Nyugati part
Mikor: | 2014 Február - Április |
Időtartam: | kb 33 nap |
Távolság: | 5,600mi / 9,000km |
Hőmérséklet: | 0°C - 22°C |
Versenyek: | 1 verseny szakasz |
Országok: | Kína, USA |
Ezt a szakaszt minden tengerész irigyelni fogja a mérföld gyűjteményében. A Csendes-óceán átkelése, több mint egy hónap a tengeren megállás nélkül, átkelés a nemzetközi dátumvonalon, közel 6000 tengeri mérföld, és a végén nem lesz annál boldogabb ember a földön, mint aki először pillantja meg a kaliforniai hegyeket a látóhatár szélén.
Ekkorra talán már fakulnak a kínai élmények, de soha senki el nem felejti azt a fogadtatást és búcsút, a parádét és a média figyelmet, amit Kínában kapott. Már a tengeri hóesés is régi emléknek tűnik, amikor elhaladnak a hajók Japán déli csücskénél. A Csendes-óceán a maga módján szörfözési lehetőséggel kedveskedik, ahol megint 3-mal kezdődhet a hajó sebessége a kijelzőn. Akik együtt átkelnek a világ legnagyobb óceánján, egymásra és a hajóra figyelve, vigyázva, soha nem feledik ezt az élményt és valószínűleg egymást sem.
Bár a hetek egymásba folynak, a megérkezés izgalma helyre teszi a dátumokat és a kaliforniai napsütésben könnyű feledni a Csendes-óceán megpróbáltatásait.
7. szakasz. Az USA nyugati parttól a Keleti partig
USA Nyugati part – Panama – Cozumel, Mexikó – New York
Mikor: | 2014 Április – Május |
Időtartam: | kb 38 nap |
Távolság: | 5,100mi / 8,200km |
Hőmérséklet: | 18°C - 32°C |
Versenyek: | 2 verseny szakasz |
Országok: | USA, Panama, Mexikó |
Az indulást az amerikai média figyelme övezi, miközben a flotta ismét a Csendes-óceán felé tart. Itt kritikus, hogy milyen alapvető taktikát követ a csapat: part közelben, vagy nyílt vízen haladnak.
A part mentén az áramlás segíthet, de a part közelsége miatt az éjszakai-nappali hőmérsékletingadozás kiszámíthatatlan széljárást eredményezhet. Ugyanakkor a nyílt vízen a kiszámíthatóbb szelet nem segíti felszín alatti áramlás.
Mindenesetre az irány közös, mindenki délnek tart, azonban ahogy egyre délebbre érnek a hajók, úgy lesz egyre kiszámíthatatlanabb a szél.
Hiába, az óceáni vitorlázás inkább hasonlít egy hosszú sakk játszmára, ahol a játék kimenetele csak az utolsó néhány napban kezd látszani. Gyakran csak néhány perc különbség van két hajó között. Ahogy mondani szokták: „nincs vége amíg vége nincs”. A versenyszakasz vége Panama városánál van, ahol a világ egyik mérnöki csodája, a Panama csatorna várja a hajósokat. A Csendes-óceánból a hegyekben fekvő Gatun tóhoz emelnek fel a zsilipek, majd újra leereszkedik a mezőny, immár az Atlanti-óceánba.
A következő versenyszakasz a kékszínű Karib-tengeren keresztül a Mexikói Yukatán félsziget felé vezet, ahol – a Clipper versenyek történetében először – a Cozumel szigeten megáll a mezőny egy rövid pihenőre. A Cozumel sziget méltán híres üdülő-, búvár-, sznorkel paradicsom, és korallzátonyai is nemzeti parkjának részét képezik.
New York felé sohasem tudhatjuk, merről érkezik meglepetés a kiszámíthatatlan időjárás miatt. A viharokhoz pedig kénytelen lesz hozzászokni a legénység, ahogy jönnek-mennek hívatlanul.
De ahogy a hajók elhaladnak a Szabadságszobor mellett és a 2001. szeptember 11.-es emlékmű közelében kikötnek, a legénység szinte biztos lehet benne, hogy ők az egyedüliek, akik tengeren érkeztek a nyugati partról.
8. szakasz. Hazatérés, a harmadik Atlanti átkelés
New York - Kanada - Észak-Írország - Európa - Nagy Britannia
Mikor: | 2014 Június – Július |
Időtartam: | kb 22 nap |
Távolság: | 3,750mi / 6,050km |
Hőmérséklet: | 15°C - 25°C |
Versenyek: | 4 verseny szakasz |
Országok: | USA, Kanada, Írország, EU, Nagy Britannia |
Bár ez a haza vezető szakasz, semmiképp sem a levezető. Először északnak indul a mezőny és a víz hőmérséklete könnyen elárulja, hogy kapnak-e segítséget a Golf áramlattól. Később megláthatjuk mikor biztosít utat a Labrador áramlatnak, mert a kettő keveredése a tengerben gyakran jár sűrű köd foltokkal.
Új-Skócia partjaival párhuzamosan észak-keletre tartanak a hajók, ahol az Atlanti kikötők egyikében kapnak meleg fogadtatást.
A következő versenyszakasz Kanadából indul, de egy előre meghatározott útponton vezet keresztül az Atlanti óceánon, hogy a hajók elkerüljék a jéghegyeket.
2,000 mérföld után hamisítatlan Ír vendégszeretet várja a versenyzőket. Mivel már nagyon közel a verseny vége, talán nem kevesen átgondolják, hogy hogy is jutottak idáig és a versennyel együtt sok minden más is perspektívába kerül a versenyzők életében.
Írországból az ír tengeren keresztül vezet az út egy észak-európai kikötőbe, ami akár sorsdöntő versenyt is eredményezhet, hisz az utolsó négy versenyből 3 alkalommal itt dőlt el az első hely sorsa.
Az utolsó versenyszakasz egy 24 órás sprint vissza Nagy Britanniába, a hazatérőknek kijáró fogadtatásért. A szerettek viszontlátása mellett még jut figyelem a díjkiosztóra is. Az első helyezettnek kijáró és megérdemel díjak mellett mindenki elégedett és büszke lehet a saját teljesítményére, függetlenül attól, hogy hányadik helyen ért célba. Ezek után már csak a következő verseny és a csapattársak fognak hiányozni.