Hírek - aktualitások
Napló 2014. július 12. Nem is gondoltam volna, hogy ilyen izgulva fogom tölteni az utolsó amszterdami éjszakát. A rutin összepakolás után (amit immáron 14. alkalommal csináltam!) alig tudtam elaludni. Amire meg elszenderültem, már szólt is az ébresztő...
Napló 2014. július 10. Péntek dél körül értünk Den Helder, egykor a helyi királyi haditengerészet által használt kikötőjébe. A kisváros mostanra kevésbé katonai, inkább polgári, gazdasági feladatokat lát el a tengeren...
Napló 2014. július 05. Vasárnap reggel korai kelés volt a szállodában, mert 7:30-ra minden cuccunkkal a hajón kellett lenni. A búszúztatás is olyan parádésra sikeredett, mint az érkezésünk...
Napló 2014. június 29. Hétfőn délelőtt eufórikus örömmel érkeztünk Londonderry-be. Látvány szempontjából nem volt filmbe illő. Egyrészt azért mert – ugye – a befutó jóval korábban volt és motorral érkeztünk a Foyle folyó torkolatához, másrészt az idő is szürke ruhába öltözött...
Napló 2014. június 23. Csütörtökre virradóan továbbra is erős befúvásokkal küszködtünk. Ugyan teljes vitorlázattal haladtunk mert a valós szél többnyire 10-14 csomó között mozgott, de amikor hosszabb-rövidebb időre felerősödött a szél, meg kellett küzdeni a kormánnyal...
Napló 2014. június 18. Előző bejegyzésem végén említettem, hogy szombat reggel az időjárás alkalmat adott spinakkerezésre. Nos, talán mondanom sem kell, de sajnos most sem volt hosszú életű a közepes spinakkerünk a hajó orrán...
Napló 2014. június 14. A keddi hajószakácskodás után jól esett a teljes éjszakai alvás. Sajnos a rövidebbet húzhattam amikor a beosztás készült, mert a két szakácsi műszak közül a rövidebb pihenőt kaptam ki...
Napló 2014. június 10. – A Nagy Tó Az előző bejegyzésem végén említett géptermi munkák után végre kifutottunk a manhattani North Cove Marina-ból, hogy átkeljünk a Nagy Tavon...
Napló 2014. június 04. – A Nagy Alma New York. Bár nem a legkedvesebb városom (az London), mégis tagadhatatlan, hogy sajátos karakterével, különleges gazdasági és idegenforgalmi szerepével a legkiemelkedőbbek között van...
Napló 2014. június 02. – A Golf áramlat vonzásában Szerdán ismét hajószakácsi kötelességemnek kellett eleget tenni. Mivel ebédidőre tulajdonképpen mindennel, mármint vacsorával és esti desszerttel is megvoltunk, ezért délután pihenésre is jutott idő...
Napló 2014. május 28. – Karib tenger Távozásunk Jamaicából erősen sírósra sikeredett. No, nem arra a Földkerülő szerencsétlen srácra gondolok, aki a kikötő medencéje mellett megcsúszott, eltörte a bokáját és ezért nem tudta folytatni a versenyt...
Napló 2014. május 23. Legutóbbi feljegyzésemet kedd estével fejeztem be, de kimaradt belőle az egyik legőrültebb dolog amit csináltam. Kedd délután a fájdalmak délutánja volt. De kezdjük az elején...
Napló 2014. május 20. Fergeteges megérkezésünket pontosabban a jamaicai meleg fogadtatást követően egyetlen dolog járt a fejünkben, mielőbb a szállásra jutni. Elvárásaink igen magasak voltak, mert nem csak egy tengerparti villa együttesről volt szó...
Napló 2014. május 17. Kedden 14:00-kor indult a busz a szállodából. Gyakorlatilag majdnem mindenki, aki nem a hajókon aludt, az ebben a hotelben volt, úgyhogy több busznyi ember hagyta el egyszerre az épületet, ami szinte kongott utánunk az ürességtől...
Napló 2014. május 13. Ahogy azt előző bejegyzésem végén előre jeleztem és vártam, szombaton hajnalban megérkeztünk Panamába. Nekem már hajnal 3:00-ra fel kellett kelnem, mert szolgálatba voltam beosztva...
Napló 2014. május 9. Keddre virradó hajnalban végre elértük a célvonalat. Szerencsére nem csak mi hibázunk. A Derry nevű hajó túlságosan délre ment és a pontosan a célvonal felől fújó szélben nem tudtak egyenesen a célnak tartani, takkolniuk kellett...
Napló 2014. május 5. A péntek reggel meghozta a várva várt szélerősödést, igaz nem a kedvező irányból. Újra erősen dőlő hajón voltunk, ahol újra fel kellett húzni az ágyakat, hogy ne essünk le róla...
Napló 2014. május 1. Mivel is telhetne az ember születésnapja a hajón, minthogy éppen hajószakácskodik. Persze nem szándékosan, de véletlen úgy alakult, hogy éppen rám került a sor hétfőn főzni, robotolni egész nap...
Napló 2014. április 27. Nem tudom miért, de az utóbbi napokban rettenetesen fáradt és álmos vagyok.
Napló 2014. április 23. Szombat reggel. 35,000 mérfölddel a hátunk mögött már „csak” alig 10,000 mérföld van hátra hazáig. Még 85 nap! Már „vágjuk a centit”, ahogy a katonaságnál mondani szokás...
Napló 2014. április 19. Legutóbbi bejegyzésem végén remélt pénteki Golden Gate bridge randevú péntekre virradóan pillanatok alatt elillant, ugyanis ezeket a sorokat péntek délután írom, több mint 30 mérföldre az áhított helytől...
Napló 2014. április 10. Ha vasárnap, akkor hajószakácskodás. Mivel 14-en vagyunk a hajón, és párosával vagyunk konyhai beosztásban, ezért gyakorlatilag hetente kerül rám a sor. Úgy esett, hogy ez mindig vasárnap...
Napló 2014. április 5. Hétfőn és kedden is gyengélkedtem. Persze csináltam a műszakos teendőket, csak gyengének éreztem magam és sokkal jobban kimerültem, mint általában....
Napló 2014. április 1. Előző bejegyzésemben írtam az új, tapasztalatlan, de lelkes és törtető műszakvezetőnkről. Nos, nem sokkal az után, hogy befejeztem naplómat, szegény balesetet szenvedett...
Napló 2014. március 28. Pillangóztunk! No nem lepkehálóval szaladgáló embereket kell elképzelni, akik egy zöld mezőn szaladgálnak (idilli, nem?). Sokkal inkább mi voltunk a lepkék egy hatalmas háborgó mérges kék mezőn és Neptun rohant utánunk lepkehálóval...
Napló 2014. március 24. Ezek a kínaiak tudhattak valamit, amikor úgy búcsúztattak bennünket, mint háborúba induló harcosokat, akik nem biztos, hogy visszatérnek a csatából. Ugyanis a kedves fogadtatás után Neptun király elhatározta, hogy teljes bemutatót tart fegyvertárából...
Napló 2014. március 20. A vasárnap ismét az indulás, valami új felfedezésének izgalmát hozta.
Napló 2014. március 15. Nos, mint legutóbbi bejegyzésem végén utaltam rá, nem volt kizárható, hogy a várhatóan gyengülő szél miatt előre hozzák a verseny befutóját, ugyanis erősen kérdéses volt, hogy időre Kínába érünk-e...
Napló 2014. március 10. Legutóbbi bejegyzésem végén azt írtam, hogy nem tudom melyik a rosszabb, a Déli Óceán vagy a Taiwani szoros. Megszületett a döntésem: ez sokkal rosszabb...
Napló 2014. március 06. Hétfő délután van, és végre ismét versenyzünk. A verseny szervezője, elég szokatlan módon, úgy írta ki a versenyt, hogy minden hajónak több indulási kapun is át kell haladni és minden kapunál rögzíteni kell az áthaladás idejét....
Napló 2014. március 02. Péntek hajnalban továbbra is motorozva közelítettünk Hong Kong felé. Az éjszaka teljesen eseménytelenül telt, alig láttunk hajókat a környéken...
Napló 2014. február 27. A vitorlázás abban különbözik a többi sporttól, hogy nem mindig tud az ember abba az irányba haladni, ahová akarna. Ez triviális...
Napló 2014. február 24. Az indulás előtti éjszaka maga az izzasztó kamra volt a légkondis szálloda után. Ugyan a parton és a fedélzeten kellemes szellő fújdogált az éjszakára elviselhetővé csökkent hőmérsékletben, de mindebből semmit nem lehetett érezni a hajó belsejében...
Napló 2014. február 19. Mint gondoltuk, Február 12.-én, szerdán értünk Szingapúrba. Ez kb. 1-1,5 nappal korábban volt, mint vártak bennünket, úgyhogy nem is volt mindenki jelen az érkezésünkkor. Pl. a fő szponzor hiányzott...
Napló 2014. február 10. Akit csak a vitorlázás érdekel, ne is olvassa tovább ezeket a sorokat, mert az nem lesz benne. Pontosabban csak élet a hajón típusú feljegyzések, mivel a befutó után motorral közlekedünk...
Napló 2014. február 05. Ahogy ígérte, szombaton délben ellátogatott hozzánk Neptun, minden tengerek királya. A látogatás fő célja az volt, hogy ítélőszéke előtt megvizsgálja és, ha bűnösnek találtatnak, elítélje, ill. megfelelő büntetés mellett a pollywog-okat „keményhátú” (shellback) tengerésszé fogadja...
Napló 2014. február 01. Veszélyes üzem a tengeri vitorlázás. Legalábbis nekem nem ez a legszerencsésebb szakaszom, az már egyszer biztos...
Napló 2014. január 28. A szerencse forgandó. Közhely, de a vitorlázás, különösen az óceáni vitorlás versenyzés kapcsán nagyon is igaz. Csak egy éjszaka, a szombatra virradó éjszaka kellett hozzá, hogy teljesen átalakuljon a vezető hajók helyzete...
Napló 2014. január 24. Kedd reggel leparkoltunk. Pontosabban leállított bennünket a természet. Úgy gondolta, hogy az eddigi kiemelkedően jó futásteljesítményünk után pihennünk kell egy kicsit...
Napló 2014. január 20. Nem sokkal előző bejegyzésem befejezése után, csütörtök délután áthaladtunk a pontozó kapun. Méghozzá szerencsés 3.-ként, ugyanis a Henri Lloyd nevű hajó szélcsendesebb területre került és ott ragadt egy ideig...
Napló 2014. január 16. Kezd elviselhetetlenné válni a hőség!
Napló 2014. január 14. Viszlát Ausztrália! Legalábbis remélem, hogy visszajövök még erre az engem megragadó, élhető és baráti kontinensre. A föld legrégebbi kontinensére...
Napló 2014. január 08. Legutóbbi írásomban azt mondtam, hogy a Déli óceánon jellemzően rosszabb idő van, mint attól északra (kicsit leegyszerűsítve). Nos, úgy tűnik, hogy a Tasmán tenger meghallotta (vagy olvasta a blogomat :)), és megneheztelt rám...
Napló 2014. január 05. Van valami abban, hogy miért a 40 szélességi foktól délre eső víztömeget nevezik a félelmetes és sok tengerész által rettegett Déli Óceánnak...
Napló 2014. január 01. Hobart Tasmánia fővárosa. Az egész államban kb. fél millió ember él, és ennek fele ide koncentrálódik. Egy évvel ezelőtti látogatásunkkor az a benyomás alakult ki bennünk, hogy nincs itt semmi látnivaló...
Napló 2013. december 30. Volt, aki azt mondta a hajón a Sydney-Hobart Rolex verseny indulásának reggelén, hogy ez volt az első karácsonya távol a családjától , amire én csak annyit feleltem, hogy nekem meg az utolsó...
Napló 2013. december 25. Karácsony napja van. Minden jó érzésű ember a családjával tölti ezeket a napokat. Nekem is nagyon hiányzik a család...
Napló 2013. december 20. Sydney nagyon kellemes hely, különösen az itteni nyár elején, decemberben. Most éppen egy hőhullám árasztotta el Ausztráliát, napi 40 fokos, vagy azt meghaladó hőmérséklettel...
Napló 2013. december 13. Bekanyarodtunk. Ahogy észak felé kezdtünk fordulni hétfő késő délután, mintha egy másik tengerre értünk volna. A szürkeséget erős kontrasztok váltották fel...
Napló 2013. december 09. Pénteken az esti műszak vége felé jártunk. Megint úgy jártam mint már többször, a kormánynál felejtettek. No, sebaj – gondoltam –, ezt a kis időt már kibírom műszakváltásig...
Napló 2013. december 06. Kedd reggel, a rajt reggele, mindig izgalommal teli. A szokásos izgalmakat az is fokozta, hogy kiderült egyik társam, akinek a lábát csúnyán összetörte egy rátekeredett kötél, nem jön velünk...
Napló 2013. december 02. - Albany Ahogy előző írásom végén már jeleztem, Albany egy kb. 30,000 fős kisváros nyugat-Ausztrália déli oldalán. Kb. 200 éve érkeztek az első telepesek egy Amity nevű vitorláson...
Napló 2013. november 27. 2%. Végül is elég elhanyagolható valószínűség. Kb. ennyi a valószínűsége, hogy valamely műszak utolsó 5 percében történik valami nem várt esemény. Egészen pontosan 1:48...
Napló 2013. november 24. Szerdán délután a skipper és a műszakvezetők kupaktanácsot tartottak, értékelték a várható időjárást, azzal a céllal, hogy kialakítsák a megfelelő útvonal és vitorla stratégiát a következő napokra...
Napló 2013. november 20. A Déli óceán mindenképpen a végletek és extrémitások hazája. Szombaton újabb jelentések jöttek más hajókról a széladatokat illetően...
Napló 2013. november 16. Ki kellett hagynom a szerdát a naplóírással, mert olyan hideg volt, hogy gyakorlatilag nem tudtam mozgatni az ujjaimat. 5-6 réteg ruhában is dermesztő hideg volt...
Napló 2013. november 12. Még 3700 mérföld van következő célunkig, Albany-ig. Ez kb. annyi, mint a 2. szakasz volt Rió és Fokváros között. Mindenkiben felcsillant a remény, hogy talán 2 hét alatt most is odaérhetünk....
Napló 2013. november 09. Amikor az ember lenéz a Jóreménység fokának szikláiról, akkor jobbra az Atlanti, balra az Indiai óceánt látja. Furcsa ezt mondani, mert hát ki tud határt szabni az óceánok vizeinek....
Napló 2013. november 06. Nyári napsütéssel köszöntött bennünket a Fokvárosi hétfő reggel. A hajón ébredtem és társaim már nyüzsögtek körülöttem....
Napló 2013. november 01. Hétfőn este, miután befejeztük amit be lehetett a karbantartási feladatok közül, elmentem bejelentkezni a szállodába. Szállodát foglalni egyébiránt nem könnyű, mert ahogy mondani szokták, egy vitorlásnak célállomása van, nem menetrendje....
Napló 2013. október 28. Gyönyörű éjszaka volt. Az utolsó, szombatra virradó éjszakánk olyan volt, mintha az Atlanti Óceán minden szépségét be akarta volna dobni, hogy emlékezetessé tegye, mielőtt Fokvárosba érkezünk....
Napló 2013. október 25. Keddre virradóan erősen elkezdett a szél fordulni nyugatiassá majd tovább dél felé. Ez azt jelentette, hogy közel haladási irányunknak háttal került...
Napló 2013. október 21. Tristan da Cunha, valószínűleg a világ 2. legtávolabbi szigete Szt. Helena után, mindkettő az Atlanti Óceán közepén. Elképesztő, hogy 2,5-3 km mélységű óceánon haladva egyszer csak kiemelkedik egy sziget...
Napló 2013. október 18. Repülünk! Naponta átlag 260 mérföldet teszünk meg, ami közel van az elméleti maximumhoz. Mármint ilyen, negyedszeles időben, mert a szélirány továbbra sem változott…
Napló 2013. október 15. Szombaton a dél körüli órákban kifutottunk Rióból, hogy Dél-Afrika felé vegyük utunkat. Még néhány tiszteletkört tettünk a város előtt és 14:00-kor (helyi idő szerint) elrajtolt a 3. versenyszakasz…
Napló 2013. október 12. Legutóbb ott hagytam abba, hogy megszabadultam a hajóról és bejelentkeztem egy hotelbe. El kellett szabadulnom a kikötőből, hogy kicsit nyugalmam legyen, minden tekintetben…
Napló 2013. október 06. Érdekes, hogy mennyire megváltozik a hangulat a hajón, amikor célunkhoz elérhető közelségbe kerülünk. A péntek 500 mérföld alatti távolságot hozott nekünk Rióig …
Napló 2013. október 02. Immár a déli féltekéről folytatom a tudósítást. Mint korábban írtam, az Egyenlítőn való átkelés minden tengerész életében komoly mérföldkő…
Napló 2013. szeptember 29. Hivatalos rekordot állítottunk fel a Clipper versenyek történetében. Soha ilyen hosszú ideig nem tartott még a Doldrums-on való átkelés, mint az idén…
Napló 2013. szeptember 26. Hihetetlen változatosságok produkál a Doldrums időjárása, egyik nap zivatarok között lavírozunk, másnap szikrázó napsütésben és aszaló hőségben állunk, most pedig folyamatos esőben csúszunk lassan előre…
Napló 2013. szeptember 23. Amikor az ember egy nagyobb túrára indul, szinte mindig van egy listája (még ha csak gondolatban is), amit az út során folyamatosan pipálgat, hogy mi az ami „megvolt”…
Napló 2013. szeptember 21. Az elmúlt napok spinakkeres „örömvitorlázásának” vége. Valóban olyan körülmények voltak, amiket ideálisnak lehet nevezni a vitorlázásban…
Napló 2013. szeptember 17-18. Kedd délután nyugodt időjárásunk volt, és mivel nem volt sok tennivaló, skipperünk kitalálta, hogy itt az idő hajót takarítani…
Napló 2013. szeptember 16-17. A vasárnap igen eseménydúsra sikeredett. Fantasztikus, meleg időben haladtunk az Atlanti óceánon Madeirát elhagyva a Kanári szigetek irányába…
Napló 2013. szept.-15. Egyelőre elhagyott az ihletem frappáns címek vonatkozásában. Mivel kezdem elveszteni időérzékemet, ezentúl dátumozom a helyzetjelentéseimet…
Élet a hajón Az elmúlt néhány nap viszonylag eseménytelenül zajlott. Ezt az is példázza, hogy Brian, a velünk tartó operatőr semmit sem forgatott, neki ugyanis a „dráma” kell, mint mondta…
Hullámok hátán Minden hajónak van egy elméleti maximális sebessége, ami fölött aránytalanul nagy erőfeszítésbe kerül a hajót a víz közegellenállása ellen elõre mozgatni…
Egyedül Egészen egyedül érzem magam az óceánon. Valami váratlan üresség vesz körül.
Brestben … A csütörtöki érkezés Brestbe nem volt olyan felemelő mint vártam. Egyrészt azért mert – ugye a verseny korai lefújása miatt – motorral érkeztünk és nem vitorlával, másrészt Brest nem tesz nagy benyomást az emberre a tenger felől…
Úton Brestbe Miután kijutottunk a Temze torkolatból, másnap, azaz szeptember 2.-án reggelre vártuk a rajtot. A rajt előtt mindenki izgatott volt, de ezt minden hajó másként fejezte ki. …
Bye Bye London Vasárnap reggel 7:00-kor sietős léptekkel igyekszünk a kikötő felé a szállodából. Életem egyik legnagyobb vállalkozása kezdődik: körbe vitorlázzuk a földet …
Londonban Mint korábbi írásomban érzékeltettem, komoly elvárásokkal tekintettünk a Londoni tartózkodásunk elé, mivel a hajók hátralévő hiányosságait itt lehetett még a verseny indulása előtt pótolni. Most, az indulás előtti este azt kell mondjam, hogy sokra jutottunk …
Úton Londonba … Augusztus 18.-a, délután 4:00 óra volt, amikor kiderült, hogy minden észérv ellenére – mármint, hogy nincsenek kész a hajók – elindul a flotta Londonba...
Az előkészületek … Szerda egész nap pakoltunk. Már némi rutinnal csomagoltuk a cuccainkat a kis Ortlieb tasakokba, majd az egészet a nagy táskába...
Whisky-ben utazok … Nagy örömömre kiderült a hajónk névadó szponzora és így a hajónk neve: az egyik legnevesebb skót whisky gyár, az Old Pulteney a hajónk támogatója a versenyen...
Ádám Jamaica-ba megy …. Több mint képletes ez a kijelentés, ugyanis Ádám már tudja milyen hajón utazik.
Verseny a versenyben: a Sydney – Hobart is része lett a Clipper 13-14 versenynek! Most már érthető miért tartott ilyen sokáig, hogy a 4. szakasz pontos útvonalát és menetrendjét megtudjuk. A szervezők egy egészen kivételes meglepetést tartogattak mindenki számára...
Készen állunk … Hivatalosan is késznek minősített bennünket a Clipper egy földkörüli vitorlás versenyre! Ezzel véget értek a képzés megpróbáltatásai és alig másfél hónap választ el csak bennünket a verseny indulásától. Azt már biztosan látjuk, hogy nem lesz könnyű ….
Majdnem készen ... Mint korábbi tudósításaimból kiderült, a három szintű gyakorlati tréningből elérkezett a középső ideje. Az első tréning időjárási tapasztalatai alapján (április elején majd megfagytunk a -3 fokos reggeli zúzmarán) igyekeztünk mindenre felkészülni, úgyhogy felszerelésünk most sem lett kisebb, sőt néhány melegebb holmival és fürdő felszereléssel hízott is.
Az olimpia után idén a Clipper verseny indulása a fő attrakció Londonban. A napokban, ünnepélyes keretek között jelentette be Boris Johnson, London polgármestere és Sir Robin-Knox Johnston, a Clipper verseny alapítója, hogy London lesz a Clipper 13-14 verseny indulási és érkezési helyszíne.
A nagy nap ... Megvan a nagy nap végleges dátuma: 2013. szeptember 1. Ekkor indul a Clipper 13-14 földkerülő vitorlásverseny. E mellett még sok mindenre fény derült május 11.-én, az elmúlt szombaton Portsmouth-ban, a Crew Allocation (csapathoz allokálás) napján.
Megvannak a Skipper-ek! Mintegy 200 nemzetközi jelentkezőből, több hónapos kiválasztási folyamat után kiválasztották a legjobbak legjobbjait. A Clipper közzé tette annak a 12 skipper-nek (kapitánynak) a nevét, akik a Clipper 13-14 versenyen a 12 vadonatúj 70 lábas versenyvitorlást és azok legénységét körbevezetik a földön.
A gyakorlat: tengeri tréning - 1. rész Túl vagyunk az első kötelező gyakorlati tréningen! Az időjárás ugyan nem volt kegyes hozzánk, folyamatos fagypont körüli hőmérséklet, esetenként viharos erősségű szél, ehhez néha egy kis hóesés …, nem éppen az az idő, amit az ember április elején vár, és pláne nem az, amiről a vitorlázás jut elsőnek eszembe.
Javítják az új hajókat Mint korábbi híradásomban írtam róla, kiderült, hogy helyenként nem elegendő műgyanta került a hajótestbe a gyártás során. Megkérdeztem Justin Tailor-t, a Clipper versenyigazgatóját, hogy mit is jelent ez pontosabban, és hogy folyik a javítás.
Az elmélet … Ahogy mondani szokás, a „puding próbája az evés”. Igen ám, de mielőtt megehetnénk, meg kell érteni, hogyan csináljunk pudingot. Mielőtt arra gondolnátok, hogy szakácskönyvet akarok írni, vissza is térek a vitorlázáshoz…
Gond van az új 70-es hajókkal Nemrég kaptuk a hírt, hogy gond van az új hajókkal. Az első legyártott és már Angliába szállított hajók tesztelése során kiderült, hogy a hajótest bizonyos pontjain nem került elég műgyanta a hajótestbe annak készítésekor…
Felszerelés Többen kérdezték, hogy mit viszünk magunkkal az útra. Nos, ez valóban fogas kérdés, hisz számos egymásnak ellentmondó feltételnek kell megfelelni. Alább összefoglaltam néhány lényeges tervezési feltételt, amit a csomagunk összeállításánál figyelembe kell venni ...
Felkészülés Egy ilyen kihívásra, mint a földkerülő vitorlásverseny, fel kell készülni. Az értelemszerű, és szervezett keretek között folyó Clipper tréningek mellett kinek-kinek saját magának kell gondoskodni a fizikai állóképességének szintrehozásáról, a felszerelés összeállításáról, adminisztrációs előkészületekről és az itthonmaradó családtagok felkészítéséről ...
A Clipper 70 hivatalos bemutatója – London, 2013 Január 19. Mivel is indíthatnám stílusosabban tudósítás sorozatomat a Clipper 13-14 földkerülő vitorlásversenyről, mint az új flotta hivatalos bemutatásával. Ez 2013 Január 19.-én került sorra, amikor a St. Katharine dokkban életnagyságban meg lehetett tekinteni az új 70 lábas hajót... |