‹‹‹ Előző hír Következő hír ››› Napló 2013. december 09.
Pénteken az esti műszak vége felé jártunk. Megint úgy jártam mint már többször, a kormánynál felejtettek. No, sebaj – gondoltam –, ezt a kis időt már kibírom műszakváltásig. Mivel erősödött a szél, javasoltam, hogy reffeljük a nagyvitorlát. Meg is történt, és érezhetően kiegyensúlyozottabb lett a hajó kormányzása. Ismét a közepes spinakkert reptettük a hajó orrán, és ez alkalommal már több órája, gond nélkül. Patrick is a fedélzeten volt és a többiekkel együtt élvezte a vitorlázást. Egyszer csak egy váratlan széllökést kaptunk. Teljesen alátekertem a kormányt, hogy leessünk (elforduljunk a széltől), de a hajó ezzel ellentétes irányba, szél felé fordult. Ez történik akkor, amikor a hajó túl van vitorlázva, azaz a kelleténél nagyobb a fővitorla. Patrick azt tette, amit ilyenkor kell, ugrott és kiengedte a nagyvitorla sotkötelét, hogy kevesebb erővel nyomja a szél felé a hajó farát. Sajnos mire odaért már késő volt, a spinakker összeesett és az átmenetileg erős szélben vadul rángatózott össze-vissza. Az erős rángatózásban kitépte azt a sotkötelét, ami arra volt előkészítve, hogy be tudjuk vele a vitorlát húzni. Hirtelen mindenki tanácstalan volt, hogy mivel húzzuk be a hajóra a spinakkert, amíg a másik elszabadult sotkötelet hangos suhogással csapkodta a hajó mellett a szél. Ha az elkapott volna bárki, úgy vágta volna ketté, mint egy kard. Kicsit fájt a hátam és a hasam alja. Fél órán belül a fájdalom elviselhetetlenné vált. Minden megfordult a fejemben. Mi van, ha vakbélgyulladásom lesz? De ezt ki tudtam zárni, mert nem éreztem szúró fájdalmat a hasam aljában nyomásra. Azt is kizártam, hogy megemeltem volna magam, vagy sérvet kaptam volna. Már a falat kapartam kínomban, amikor eszembe jutott, hogy vagy 10 évvel ezelőtt éreztem ilyet, amikor az orvos azt mondta, hogy nagyon apró vesehomok távozik a szervezetemből. Összeállt a kép. Nem a hátam, hanem a vesém és onnan lefelé fájt. Szinte biztos voltam benne, hogy ugyanaz történik velem, mint évekkel ezelőtt. Csak azt reméltem, hogy ivással és a vesék mielőbbi átmosásával gyorsan megszabadulok tőle. De mi lesz addig? Szerencsére az én esetemben a fájdalmak kezdtek egy napi vergődés után alább hagyni és mivel borzasztó az ágyban kínlódva fetrengeni, ezért megpróbáltam a szombat esti váltásban már felmenni a hajóra. Jól tettem, a friss levegő és a függőleges állapot jól esett. Bár kicsit még fájt a hátam a vesémnél, némi odafigyeléssel tudtam kormányozni is. Tulajdonképpen nagy szüksége volt rám a műszakomnak, mert igen gyengére sikeredett a mostani összeállítás. A kormányzásban a legrosszabb talán nem is a javuló hátfájásom volt, hanem a szürke éjszaka. Igen, némileg eltérően az eddigi koromfekete éjszakáktól, a mostani sötét szürke volt, sokkal rosszabb, mint a fekete. Ugyanis egy alacsony nyomású front ért utól bennünket, ami a szél mellett, esőt is hozott. Szóval igazi déli óceáni hullámzás egyenesen az Antarktiszról, hideg (bár nem annyira, mint az előző szakaszon), a hajóra csapkolódó hullámok és folyamatos eső. Ideálisnak nem mondható körülmények. A mindent magába olvasztó szürkeség miatt csak a műszerek és a fülem maradtak a kormányzásra. Ez utóbbi azért, mert ha belobogott az orrvitorla, akkor annak az enyhe csapkodása figyelmeztetett, hogy ideje irányt korrigálni. Ugyanilyen körülmények között ért bennünket a virradat. Tulajdonképpen csak annyi változott, hogy a szürkeség kicsit világosabb lett és már ki lehetett némi mintázatot venni a felhős égbolton, ami segített a kormányzásban. A koreográfiát persze eljátszottuk. Azaz, közepes orrvitorla helyett felraktuk a legnagyobb orrvitorlát (ilyenkor persze mindent amit leszedünk el kell csomagolni). Majd leszedtük a belső orrvitorlát és felkészítettük a kis spinakkert a reptetésre. Ekkor született meg a döntés a navigációs asztalnál, hogy nem kockáztatjuk a spinakkert, mert az éjszaka folyamán egy újabb front halad át fölöttünk. Szóval minden előkészület vissza. Az ilyen koreográfiák arra jók, hogy az embert elfoglalják és gyorsabban telik az idő. Magunk között szólva, szerintem az óvatosságnak az is oka, hogy a Sydney- Hobart versenyre mindenki igyekszik a lehető legjobb állapotban megőrizni a hajót, úgyhogy nem kockáztatunk sem felszerelést, sem vitorlát. Ha már a felszerelésnél tartunk, ma kiszakadt a fedélzetből az alba egyik fordító csigája. Ugyan nem lepett meg bennünket, mert a másik már korábban kiszakadt és már meg is javítottuk, de azért még sincs ez rendjén, hogy olyan csigák, amiket 4 átmenő csavar tart, egymás után szakadnak le a fedélzetről. Ez is tovább erősíti azt a véleményemet, hogy a hajók felszerelése alulméretezett. Ezért volt és van annyi kötélszakadásunk és tönkrement, elhajlott csigánk. Sajnos a felszereléstől függetlenül egyéb balesetek is történtek. A legtöbb apróság, zúzódások (említésre sem érdemesek), de a legkomolyabb tegnap esett, amikor egyik (legidősebb) kollégánk megbillent, és elesett a fedélzeten. Egyébként sem volt jól, teljesen legyengült az állandó hányástól (pedig régi, rutinos vitorlázó), de az esés közben beverte a fejét és eltörte az ujját. A fején csúnya véres duzzanat éktelenkedik és azóta egyfolytában szédül. Valószínűleg agyrázkódást kaphatott. Az ujja pedig szilánkosra tört és átjött a bőrén. Ugyan próbálták helyére tenni, de nyilván kérdéses az eredménye röntgen nélkül. Ez az eset végképp az ágyhoz kötötte szegényt. A nem egészen egy napos szenvedésem után sokkal nagyobb szimpátiával viseltetem ágyhoz kötött társaim iránt, mert nem kellemes. Engem egyébként az a tudat is nagyon zavart, hogy tudtam olyan kevesen vannak és viszonylag gyenge csapat, hogy egy-egy személy is számít. Mivel nem volt farkasordító hideg, ezért még a deck-en is lehetett kicsit feküdve bámulni a csillagokat. Mindig valami hasonló vágyódással fűszerezett csodálat fog el, mint amikor az ember a tüzet bámulja. Újonnan csatlakozott társainknak mutogatjuk az ismerős csillagképeket, a hihetetlen gyorsan elhúzó műholdakat és az időről-időre felbukkanó hulló csillagokat. Hétfőn igazából 2 említésre érdemes dolog történt. Az egyik, hogy egy kiégett biztosíték miatt elvesztettük összes navigációs műszerünket. A másik említésre érdemes dolog, hogy megismertettem a hajó legénységét a majonézes krumplisaláta titkaival. Délelőtt ugyanis konyhaszolgálatos voltam és ebédre fejenként 1,5 főtt tojás volt a terv. Ez azért mégiscsak szégyenletesen fantáziátlan lett volna, úgyhogy fel kellett dobni egy kicsit a menüt. Az eredmény mindenkinek nagyon tetszett, bár a majonéz készleteket teljesen kimerítettük. Hétfőn délután tulajdonképpen elértük Tasmánia alsó csücskét és lassan elkezdhettünk északra, Sydney felé fordulni. Még jó bő 600 mérföld, kb. 3 nap van hátra.
|