‹‹‹ Előző hír Következő hír ››› Majdnem készen ...
Ezt a kis túlsúlyt sem kiváló Ortlieb hátizsákunk, sem mi nem nagyon bántuk, de a fapados légitársaság check-in pultjánál ülő kisasszony annál inkább. Írd és mond 60 dekával voltunk a súlyhatár felett. A beszélgetés eme kihágást illetően úgy indult, hogy ha egyáltalán utazni akarunk, akkor méltóztassunk elfáradni a légitársaság pénztárához és azonnal fizessük be a túlsúly szállítási díját (ami olyan drága, hogy tőzsdén kellene kereskedni vele). Minden tárgyalástechnikai tapasztalatomra szükség volt, hogy eme szándékáról lebeszéljem a fiatal hölgyet, sőt arról próbáltam leginkább meggyőzni, hogy ez a kérdés (mármint, hogy tovább engedi-e a csomagunkat úgy, ahogy van) kizárólag rajta múlik. Kb. 8 percbe és néhány ősz hajszálba került, mire érveim célba értek és megúsztuk egy „súlyos csomag” felirattal a hátizsákokon. Azok kedvéért, akik rögtön elítéltek szándékaim miatt, hogy netalán épp ez a 60 deka fogja a légitársaságot csődbe juttatni, elmondom, hogy korábbi utazásomkor már a jegy rendelésekor megvettem egy „nagyobb kézipoggyász” pótdíjat, amit nem tudtam kihasználni. Mikor kérdeztem, hogy visszafizetik-e, széles mosollyal tárták szét karjukat … szóval nincs lelkiismeret furdalásom a 60 dkg miatt. Gosportba érve a szokásos B&B-höz (Angliában szokásos fizető vendéglátás, szállással és reggelivel) igyekeztünk, ami úgy 15 perc séta a komptól. Amúgy nem sok, de egy ember nagyságú hátizsákkal kicsit megterhelőbb. Ádám fiamban az esti indiai vacsorával és Heather nevű házvezető nénink isteni angol reggelijének gondolatával próbáltam tartani a lelket. Amúgy az indiai curry isteni volt …
Maga a tréning az első nap nem telik túl hatékonyan, mert mindenki próbálja felidézni a korábbi tréningen tanultakat (olyan alap dolgokat is pl. hogy melyik vitorlát hogy hívják), próbáljuk megismerni tréning társainkat és megjegyezni egymás nevét, illetve picit berendezkedni a hajón. Dél elmúlik mire kihajózunk és nem megyünk messzire mert este visszatérünk a kikötőbe, hogy másnap „tengeri túlélési” tréningre menjünk. A túlélési tréning előtt azért hadd osszak meg egy gondolatot az olvasóval, ami akár a tréning kritikájaként is értelmezhető. Az első nap ismétlése alapján nyilvánvaló volt, hogy 3 féle ember van a hajón:
Szóval egy ilyen vegyes csapatban sokáig tart mire mindenki nagyjából feleleveníti mit tanult az első tréningen.
Amit nagyon belénk vertek: a hajó a legjobb mentőtutaj. Nem baj, ha süllyed, ha félig víz alatt van stb. addig ne hagyjuk el a hajót, amíg szemernyi esély is van rá, hogy fent marad a vízen. Elmagyarázták, hogy mit kell tenni, ha mégis el kell hagyni a hajót: hogy próbáljuk kitolni életképességünket ha vízbe esünk, hogy jussunk be a mentő tutajba és ott mit tegyünk. Nem vicc: a hidegebb tengereken ahol mi is megyünk az út során, életfunkcióink csak néhány (értsd kevesebb mint 15) percig képesek működni a vízben a hideg miatt. Ha ez alatt nem jutunk vagy vissza a hajóra vagy a mentőtutajba, akkor életben maradásunk esélyei kezdenek nullához tartani. A dologban az a paradox, hogy ahhoz, hogy ez a rövidke néhány perc a lehető legtöbb legyen, minimálisra kell csökkenteni a mozgást a vízben. Akkor mondjuk hogy ússzunk a mentőtutajhoz? Hát igen, ez mindig az adott helyzetben egyéni mérlegelés kérdése … Sajnos az ember akkor döbben rá, hogy ez nem csak elmélet, amikor belegondol, hogy volt már a Clipper versenyeken példa zátonyra futott hajóra, ahol mentőtutajokon evakuálták a teljes legénységet. Az elmélet után jött a gyakorlat, azaz az uszodában gyakoroltuk, hogy lehet felfújódott mentőmellénnyel lebegni és mozogni a vízben, hogy fújódik fel a mentőtutaj, hogy lehet belemászni, milyen érzés benne lenni 10 további „hajótöröttel”, hogy kell visszafordítani, ha felborul és mit kell tenni, ha alászorul az ember … Remélem soha nem kell kipróbálni, de ha mégis, akkor valószínűleg ez volt az egyik leghasznosabb tréning az életemben.
A mi tréninghajónkon például folyamatosan szivárgott a víz a hajófenékbe, amit kézzel kellett kimerni, mert az elektromos pumpa nem működött. Néhány kötél stopper (olyan szerkezet, ami megfogja a kötelet és fixen tartja azt, ha szükséges) alkalmanként beragadt, a nagy csörlő meghajtó szerkezete beszorult, … hogy csak néhányat említsek. Sajnos egy ilyen beszorult stopperből felpattanó kötél úgy rá csapott a kezemre, hogy nagy valószínűséggel búcsút kell mondjak egyik körmömnek. Persze a karbantartók nem jöttek, úgyhogy nekivágtunk az elő többnapos tengeri túránknak, amit már olyan „műszakbeosztásban” csináltunk, mint amilyen a versenyen is lesz.
Ami a legérdekesebb: ezzel a teljesen szétszabdalt alvással sem voltam fáradtabb, mint általában. Skipperünk is mondta, hogy ne aggódjunk, teljesen megszokja és átáll a szervezetünk.
A tanulás oldaláról a tréning fénypontja a hatalmas aszimmetrikus spinakker felhúzása lett volna, ha ki nem derült volna, hogy csak hagyományos (azaz szimmetrikus) spinakker van a hajón :(. No nem baj, skipperünknek mindenképpen teljesíteni kellett ezt a feladatot, úgyhogy leleményesen egy szimmetrikus spinakkert húztunk fel úgy, mintha aszimmetrikus lett volna. Aztán hozzátette, „így kell az asszimetrikust is …”. Még szerencse, hogy mi már láttunk ilyet, illetve nekünk is ilyen van a hajónkon, de kétlem, hogy a többiek, hajózási háttér nélkül maradandó tapasztalatot szereztek volna. No, majd a versenyen! Hiszen a verseny útvonalának nagy része un. „bő szeles” irány, ami azt jelenti, hogy várhatóan sokszor fogjuk használni a hajó legnagyobb vitorláit, a spinakkereket (ezekből is 3 különböző méret lesz, szélerősségtől függően).
A négy napos folyamatos vitorlázás után Portland-ben kötöttünk ki. Ez egy új fejlesztésű, nagyon modern kikötő, amit az olimpiára építettek, mert itt bonyolították le a hajós/szörfös versenyeket. Nem véletlen választhatták ezt a helyet, mert kifújt (folyamatos), erős szeleket tapasztaltunk a környéken. A legnagyobb benyomást ránk mégis a zuhanyzó tette. Nem csak azért, mert kiemelkedő színvonalú volt, hanem inkább azért, mert nem is emlékszem mikor nem fürödtünk 4 napig … A tréning végén – mint mindig – nagytakarítás várt ránk, azaz a hajót teljesen ki kellett pakolni és kitakarítani. Picit bosszantott, hogy szerintem nem tisztán kaptuk meg a hajót, azaz olyan cuccot kellett kitakarítani, amit ki tudja ki és mikor hagyott ott. Mindenesetre erőt adott, hogy Ádámmal délután utaztunk Londonba, és 4 nap várt ránk a szeretteinkkel, mielőtt az utolsó, a 3. tengeri tréningre bevonulnánk. |