‹‹‹ Előző hír Következő hír ››› Napló 2014. április 23.
Szombat reggel. 35,000 mérfölddel a hátunk mögött már „csak” alig 10,000 mérföld van hátra hazáig. Még 85 nap! Már „vágjuk a centit”, ahogy a katonaságnál mondani szokás. Szokásos indulás előtti bolondok háza, amit csak tetéz, hogy a hajót csak az indulás előtti este kaptuk vissza a hajógyárból és mindent akkor kellett megcsinálni. Most, szombat reggel mindenki visszatér, hatalmas csomagokkal és próbálja az életét berendezni a következő 3 hétre legalább Panamáig, ill. az azt követő további hetekre New York-ig. Nekem még csak tovább tetézte a bolondok házát, hogy a bérelt kocsit is vissza kellett vigyem. Szerencsére simán ment, sőt a kocsival még vissza is vittek a kikötőbe. Indulás után a szokásos vitorlás felvonulás, amit igen látványossá tett a flotta előtt haladó tűzoltó hajó, ami minden irányban lövellte a vízsugarakat. Háttérben San Francisco, az Alkatraz, a Golden Gate Bridge, … kiváló képeket lehetett csinálni a tiszta, napsütéses időben. Az öbölben negyedszélben, erősen dőlve kellett rajtolni, és csak akkor vártunk változás, amikor kiérünk a nyílt vízre. A rajt igen látványos volt és az új csapattagok is nagyon élvezték az erősen dőlő hajót. Jellemzően ez a lelkesedés az első vacsoráig tart, addig, amíg nem kezdenek tengeribetegek lenni. Én kevésbé élveztem a 40 fokos dőlést, mert én kezdtem hajószakácsként. Persze van előnye az első szakácsi reszortnak, mert az ebéd mindig hot-dog, csak a virsliket kell megmelegíteni, minden más adott. Őszintén bevallva, most kimondottan örültem a szakácskodásnak, mert így legalább kialudhattam magam. Amíg a szárazföldön voltunk, a napi 4-5 óra átlag alvástól nem jött ki több, úgyhogy már nagyon fáradt voltam. Vasárnap délután kerültem újra műszakba a fedélzeten, még mindig a legkisebb spinakker volt a soros a hajó orrán. A gyönyörű napsütés egyre- másra csalogatta le az emberről a ruha rétegeket, de estére igen hűvös éjszakát ígért a tiszta égbolt. Sajnos a menetrendszerű indulás utáni fejfájás most is megvolt és várhatóan (tapasztalat szerint) hétfőn is ki fog tartani. Ebben nem csak maga a fejfájás a zavaró, hanem az is, hogy megnehezíti a koncentrálást kormányzás közben. Pedig nagy szükség van rá, mert a viszonylag nagy, elnyújtott hullámok 30-40 fokkal is meg tudják dobni a hajó orrát vagy farát amikor odaérnek, és emiatt fokozottan kell figyelni, hogy nehogy összeomoljon, vagy feltekeredjen a nagy orrvitorla. Ahogy vártuk az éjszaka gyönyörű, tiszta, csillagfényes volt. Mivel a hold is csak később kelt fel, ezért semmi sem zavarta meg a milliárdnyi csillag sziporkázó fényét és a hullócsillagok fénycsóváját. Ha igaz az, hogy amit az ember olyankor kíván, amikor egy hulló csillagot lát beteljesül, akkor nekem nem lesz gondom az életben. Soha ennyit nem láttam, mint a tengeren, tiszta éjszakán. Sajnos a fáradtság nem nagyon akar elmúlni, és észrevettem, hogy a csillagok bámulása közben el-elnyomott az álom. Hétfőn a reggeli műszak is fárasztó volt, különös, hogy „elfelejtették” az órás váltást és otthagytak a kormánynál. Egyre trükkösebb lett a kormányzás, mert a gyengülő szélben csökkent a sebességünk és így a hullámok hatása csak tovább erősödött. Mindig így van, amikor gyengül a szél: órákra van szükség, míg a hullámok is elcsendesednek. És így is lett, délutánra kisimult a tenger és szinte zavartalan vízben haladtunk, de egyre lassabban. Némileg feldobott, hogy időközben elhagytuk Los Angelest, San Diegot és már mexikói vizeken tartottunk! Az előrejelzés szerint a magasnyomású észak Csendes óceáni anticiklon keleti oldalán, szinte mindvégig hátszélben fogunk vitorlázni, de időnként el-eláll a szél, majd újra megerősödik. Ez legalább munkát ad a fedélzeten és cserélgethetjük a különböző nagyságú spinakkereket. Elmondani sem lehet, hogy mennyivel elviselhetőbb a hátszeles/bőszeles vitorlázás! A közel vízszintes hajón lehet közlekedni, az ember nem esik ki állandóan az ágyából, nem kell minden mozdulathoz bekapcsolni a mentőkötelet, nem esünk le a WC-ről használat közben, … és még sorolhatnám az egyébként természetesnek tartott dolgokat. Remélhetőleg a hétfőn hátralévő 83 nap leginkább ilyen lesz. Ha ehhez még a várható hőmérséklet emelkedést is hozzá veszem, akkor hamarosan rövidnadrágban és pólóban leszünk a fedélzeten. Mivel Panamába a csatorna átkelés miatt pontosan kell érkezni, a verseny szervezője 4 „kaput” jelölt ki az út során, hogy amennyiben eláll a szél, akkor bármikor módosíthassák a versenyt és előre hozhassák a befutókat. Kedd reggelre virradóan némileg erősödő szélben a legnagyobb spinakkerrel a hajó orrán haladtunk nagyon szépen előre. Nem pontosan a célunk irányába (mert szinte teljes hátszelünk volt), de alig kívánhattunk volna jobbat és többet. Éppen átadtam a kormányt és próbáltam kipihenni az éjszakai vezetés szellemi és fizikai megterhelését, amikor összeomlott a spinakker és feltekeredett a hajó előmerevítőjére. A kiabálásra előbukkant Patrick, de akkor már a szabad sot kötélen voltam és kértem a kormányos társamat, hogy essen le egy kicsit (forduljon el a széltől), hogy a nagyvitorla szélárnyékában ki tudjam szabadítani a spinakkert. Sikerült is, de Patrick annyira frusztrált volt, hogy a fedélzetre kellett jönnie és, hogy szerinte az éppen kormányzó csapattársam nem figyel eléggé, hogy arra kért, menjek vissza a kormányhoz és váltsam le. Kelletlenül, de megtettem. Néhány perc múlva valaki felkiáltott, hogy lyuk van a spinakkeren. Tényleg volt egy L alakú szakadás.Ez igen veszélyes, mert egy váratlan széllökés hatására, innen kiindulva, akár az egész vitorla szét tud szakadni. Úgyhogy kértem, hogy azonnal szedjük le a spinakkert. Egyébként is ez volt a terv, hisz a némileg erősödő szélben a közepes társa várt a sorára, hogy repülhessen. A spinakker levételéhez újra a fedélzetre jött Patrick és – gondolom mérhetetlen frusztrációjától vezérelve – elkezdett engem macerálni, hogy miért nem koncentrálok én is jobban a kormányzásra. No, betelt a pohár! Mivel éppen nekem kellett a hajóról a napi blogot megírni (ez az amit angolul közölnek minden nap a hajókról), ezért össze is szedtem a gondolataimat egy blogba, „Kinek a versenye ez?” címmel. Kíváncsi vagyok, hogy meg fog-e jelenni, mert a szervező média emberei erősen cenzúrázzák a versenyről kimenő összes kommunikációt. Még szerencse, hogy ezt (mármint a magyar nyelvűt) esélyük sincs megérteni :) Szerdára virradóan némileg felhős éjszaka jött ránk. Az erősödő hullámzásban, csillagok nélkül nem volt könnyű életben tartani a spinakkert. Komoly koncentrációt igényelt a kormánynál állni. Mivel csak ketten kormányoztunk a Földkerülő csapatból (mármint csak ketten mertük az adott körülmények között megfogni a kormányt), ezért megpróbáltuk az egyik újonnan jött portugál csapattagunkat, akinek van saját hajója, rávenni, hogy próbálja meg. 10 percig tartott a próbálkozás, majd „közös megegyezéssel” abban maradtunk, hogy majd nappal tovább próbálkozik. Hát ennyit arról, hogy milyen felhős éjszaka, hullámos vízen spinakkerrel kormányozni. Egyébiránt igen jól haladtunk, mert 10-15 csomó közötti tempót sikerült tartani. Ezzel a sebességgel napi átlagban is kijön a 10 csomó körüli átlag, és így minden nap 240 mérföld körüli adagokkal fogy a távolság. A szerda gyönyörű, meleg napsütéses nap volt. Rövidnadrágra és pólóra csábított az idő, és bíztatólag hatott az elkövetkező utazást illetőleg. Sajnos nekem a szerda délelőtt nagy részét a gépteremben kellett töltenem, mert az egyik csatlakozó a vízkésztőn elkezdett engedni. Mérnöktársam megpróbálta megszüntetni a szivárgást, de nem sikerült neki, így egyszerűen átpasszolta nekem a labdát. Nos, mint kiderült, nem véletlen nem sikerült, mert nem ott szivárgott, ahol ő gondolta. Sajnos az egész műanyag csatlakozó tönkrement, ezért valami áthidaló megoldást kellett kitalálni. A keresgélésem melléktermékeként ráadásul találtam két kompasz megvilágító égőt, amit azon nyomban be is raktam a kompaszokba, hiszen már hetek óta kiégett mindkettőben az égő. Az éjszakai vezetéshez pedig sokszor jól jön, ha az ember rá tud pillantani a kompaszra, hogy éppen milyen irányban áll is a hajó. A kiégett izzók miatt eddig fejlámpákat próbáltunk odaerősíteni, de nem volt az igazi, le-leestek, elmozdultak, stb. Most mindenki elégedett, hogy újra lesz éjszaka kompasz megvilágítás. Apropó, a blogomat visszadobták, mondván, hogy ez mind nagyon szép és jó, meg őszinte is stb. de ezt nem lehet publikálni, mert mit gondolnának odahaza a versenyzők hozzátartozói. Nos, szerintem azt, ami ténylegesen a hajókon történik. Persze ez nem biztos hogy vonzó lenne a következő versenyre jelentkezni tervezőknek, úgyhogy inkább nem közlik. Még akkor sem, ha így nem vagyok hajlandó további blogokat írni. Legalább ennyit elértem, hogy nem fognak ezzel zaklatni a hátralévő időre.
|