Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

 

‹‹‹ Előző hír                                                                                                       Következő hír ›››

Napló 2014. január 14.


2014.01.18.

Viszlát Ausztrália! Legalábbis remélem, hogy visszajövök még erre az engem megragadó, élhető és baráti kontinensre. A föld legrégebbi kontinensére.
Mintha évek teltek volna ez azóta, hogy Albany-ba megérkeztünk, át a Déli Óceánon. Annyi minden történt velünk, hogy ha nem írnám le folyamatosan ebbe a naplóba, akkor talán meg sem tudnám jegyezni. Úgyhogy írok tovább, nehogy valamiről megfeledkezzem.

Az eddigi utunk során mindenhol azt éreztem, hogy tulajdonképpen, bár sűrű volt a program, volt elég idő arra, hogy a helyről, a környezetről, az emberekről legalább egy első benyomást szerezzek. Most éreztem először, hogy maradtam volna még, mert csak a felszínét kapargattuk meg annak a csodavilágnak, amit Kelet-Ausztráliában talál az ember. Pontosabban az itteni Arany Parton (Gold Coast). Így nevezik a Sydney-től több száz kilométerre északra eső partszakaszt, ami méltán kapta ezt a nevet.
Lenyűgözően kék tenger, sok helyen ideális, szörfösöknek is kiváló hullámokkal, fehéren ill. aranyszínűen szikrázó homokkal, pálmafákkal, …
Annyira idilli a táj, hogy már majdnem giccses. Az építkezés a korabeli, koloniális és viktoriánus stílusban megtartott házakkal Hawaii-t idézi, a tengerpartról Florida jutott eszembe, az egész úgy jó, ahogy van. Tudnék itt élni.

Tulajdonképpen ki is próbáltam milyen lehet itt élni (egy kicsit), mert az egyik helyi lakosú csapattársam befogadott bennünket (engem és egy másik társunkat). Ez azt jelenti, hogy nem szállodában, hanem az ő házukban kaptunk kosztot és kvártélyt. Nem is akármilyen körülmények között.

Konkrétan a Brisbane folyó kiszélesedő torkolatában lévő öböl partján van a házuk. A teraszról a végtelen óceánt lehet látni, no meg az embereket, akik kutyát sétáltatnak a parton (itt óriási divatja van a kutya tartásnak, szinte mindenkinek van kutyája), vagy éppen a napi futásukon, kocogásukon dolgoznak. Meggyőződésem, hogy sehol máshol ennyi futó embert nem lehet az utcán látni, mint Ausztráliában. Egymást érik a helyi közösségek, vagy éppen városok által szervezett futások, versenyek, stb.

De megint ugorjunk vissza megérkezésünk napjára. Szerda reggel érkeztünk meg. Nem volt nagyon sok időnk ünnepelni, mert még ki kellett takarítani a hajót, mielőtt kiemelték volna. Igen, újra liftre, ill. bakra került a hajónk, mert a kormány problémákat a következő hosszabb szakasz előtt orvosolni kellett. Konkrétan, mint már írtam korábban, szivárgott a kormánymű, és a beömlő víz mennyisége kezdett aggasztó lenni. Kb. 4 óránk volt takarításra, ami tulajdonképpen elég lehetett volna, de ehhez normálisan meg kellett volna szervezni a munkát, ami még senkinek sem sikerült. Minden kikötőben van egy kinevezett csapattag (Patrick, a szkipperünk szokta felkérni), aki az adott megállóban elvégzendő feladatokért felelős (azt hiszem rám San Francisco-ban kerül sor). Nos, Brisbane-ben saját magát nevezte ki Patrick. Hát ő sem a szervezési képességei miatt van itt. Fejetlenség, egymás akadályozása, várakozás a másikra, … Nyilván némileg szakmai ártalom, de engem mindig bosszant, viszont nem nagyon tudom a Clipper-es működést befolyásolni, inkább igazodni kell hozzá. Szóval nagyjából kitakarítottuk a hajót és vissza is dobáltunk mindent amit kellett a fedélzetről (pl. félig leellenőrzött mentőmellényeket), hogy el lehessen menni a helyi hajós műhelybe (a kikötő szomszédságában volt), ahol kiemelték és felbakolták a hajót, hogy szétszereljék a kormánylapátot. Mivel ekkor már nem lehetett a hajón dolgozni, ezért csak a szétszakadt spinakkerük megjavítása adott munkalehetőséget.

Megdöbbentő, hogy mennyire nem fontos egyeseknek a saját idejük! Mikor a hajó farán a vízből a fedélzetre cibáltuk a szétrobbant spinakkert, akkor azt hittem, hogy cafatokban van. Valójában csak 2 darabra volt szakadva a közepén, keresztbe. Kb. 6 órája próbálták a két részt összeragasztani néhányan, de nagyon lassan haladtak vele, még mindig nem fejezték be az egyik oldalt sem, mikor mi is odamentünk, akik addig takarítottak.
Tulajdonképpen csak akkor tudtam megítélni, hogy mekkora munka is ez, amikor odamentünk hárman segíteni. Mire a korábban ott dolgozó csapat befejezte az megkezdett oldat, addigra mi, lassan átfordítva a vitorlát a másik oldalára, a teljes másik oldal regasztásával végeztünk, kevesebb, mint 1 óra alatt. Hiába, ez is olyan, mint bármilyen más munka, csak csinálni kell és halad vele az ember. Ezután elfoglaltuk ideiglenes szállásunkat csapattársamnál és rögtön elkezdtem mosni. Sok személyes karbantartani valója lesz egy tengerésznek, még akkor is, ha most csak pár hét telt el azóta, hogy Sydney-ból elindultunk, ahol teljes generálon esett át a felszerelésem. Szóval a szokásos mosnivaló mellett érdemes és célszerű a vízálló viharruházatot is kimosni és erre alkalmas szerrel átöblíteni, hogy visszaszerezze, ill. megtartsa vízállóságát. Ugyancsak át kell mosni, áztatni a lábbelinket (elsősorban a csizmát), hogy a sós tengervízből a bőrben maradt és annak tetején fehéren kicsapódó sót el tudjuk távolítani és a bőr újra vissza tudja szerezni vízállóságát. A sérült ruhákat, felszerelést ilyenkor lehet javítani, varrni, ragasztani stb. Szóval sok munka van vele.

Este kiderült, hogy a hajójavító műhely engedélyezte, hogy 3 ember a hajón dolgozzon, úgyhogy csütörtök karbantartó nappá minősült. Tulajdonképpen nagyon sok mindent megcsináltunk, többet is mint terveztük, de a szokásos Clipperes vacakolás és fél-információk miatt korántsem annyit, mint lehetett volna.Tulajdonképpen megcsináltuk az összes motorkarbantartást ami hajómérnöki kötelességünkből adódott, sőt azon felül fedélzetmesteri, hajófestői és még kitudja milyen feladatokat is ránk dobáltak, amiket – ugyan nem terveztünk – de el kellett végezni. Sajnos a legfontosabb, mármint a kormány javítása csak fél sikerrel járt. A jobboldali kormánylapátnál ki tudták cserélni az összetörött csapágyakat újakra, a másik oldalon azonban nem. Ugyanis kiderült, hogy az egyik (baloldali) kormánylapát tengely csapágyai nem központosak, a fedélzeten lévő csatlakozási pont 2,5 centivel el van csúszva a hajótest alján lévőhöz képest, és az új csapágyak nem illeszkednek. Úgyhogy a régit kellett javítani és abból összetákolni a hajót, hogy csütörtök este vissza tudják vízre raki. Késő estig dolgoztunk, hogy mindent el tudjunk végezni ami ki volt ránk róva, mert a következő 2 napot ki akartuk venni szabadnapnak.
Házigazdáink ugyanis megígérték, hogy kicsit körbevisznek bennünket a környéken.

Pénteken késői kelés és reggeli után bekocsikáztunk a városba, Brisbane-be.
A településnek névadó folyó sokszoros S betű szerűen kanyarog végig a városközpont mellett. Ennek partján van egy Kangaroo Point nevű hely, ahol meredeken emelkedő partszakasz tetejéről nyílik kiváló kilátás a folyóra és a városközpontra. Már innen is látni lehet, hogy eltekintve attól a néhány felhőkarcolótól, ami a központban, az üzleti negyedben van, az építészetet a tér adta lehetőségeket kihasználó, terjeszkedő építkezés jellemzi. Azaz nem nagyon vannak többemeletes házak, épületek, hanem végeláthatatlanul terjeszkedik a város a látóhatáron túlra. Ezt, mármint, hogy mekkora is Brisbane, a Mount Koo Cha hegyről még jobban meg lehetett nézni.

Házigazdáink elmondása szerint, Los Angeles után ez a világon a második legnagyobb kiterjedésű település lakos/kiterjedés szempontjából. Nem tudom, de az látszik, hogy akár órákon keresztül is kell autózni ahhoz, hogy egyik végéből a másikba érjünk. Minél többet láttam belőle, annál szimpatikusabb volt a hely. De itt még nem volt vége.

Délután vissza kellett menni az ausztráliai útlevél ellenőrzésre és hivatalos kijelentkezésre, majd este következett a díjátadó ill. a következő szakaszra vonatkozó eligazítás. Sajnos most nem jutottunk fel a dobogóra, de sok minden kiderült a Szingapúrig tartó szakaszról. Például az, hogy a szakasz 2 részre lesz osztva, mert valahol a közepén van egy olyan tengerszakasz (legalább 300-400 mérföld), ahol várhatóan egy csöppszél sem lesz, és így motorral kell áthaladni. Az is kiderült, hogy ciklonveszélyes (itt így nevezik a hurrikánt) az utunk egy része, ezért a Clipper központból folyamatosan figyelik a ciklonveszélyt, és ha úgy adódna, akkor elterelnék a hajókat, hogy elkerüljük az esetleges ciklonokat. Megtudtuk, hogy az út második fele, kalóztámadásoknak kitett vizeken halad keresztül, ezért külön eljárásokat kell követni, ha kalózveszélyes vizeken haladunk (kikapcsolni az AIS rendszert, nem használni az árboc tetején lévő lámpákat, uniformist viselni a fedélzeten, stb.). Remélem nem lesz rá szükség.

A tájékoztatót buli követte, amin viszont nem maradtunk végig, mert házigazdánk mindenképpen el akart vinni bennünket tengerparti lakásukba is. Éjfél elmúlt, mire odaértünk, és csak másnap reggel értettem meg miért is ragaszkodott hozzá, hogy ha csak pár órára is, de elmenjünk vele.
Palm Beach egyike a már korábban említett csodálatos, homokos tengerpartoknak. Itt is igaz az, hogy csak alacsony épületek vannak, úgyhogy az egész tengerpart laposan, nagy kiterjedésben beépített. Csak 2 épület magaslik ki a többi közül. Nos, az egyik épület legfelső emeletén, a 17. emeleten ébredtünk. Szikrázó napsütés, enyhe szellő, a mélyben pedig
masszázs- és úszómedence, ill. az állandóan hullámzó tenger látványa fogadott bennünket. Lementünk a partra sétálni, majd vissza a homokdűnéken keresztül a kékszínű medencékhez. Csak röviden tudtuk élvezni a meleg víz és a napsütés jótékony és pihentető kettősét, mert délutánra mennünk kellett vissza Brisbane-be, készülődni. Mielőtt eljöttünk Palm Beach-ből, reggeliztünk az egyik közeli kávézóban. A kávézóra ki volt írva, hogy egy helyi rendelet miatt kutyákat nem szabad bevinni (mint írtam, itt mindenkinek van kutyája), épp ezért a kávézó elé egy „kutyamegőrzőt csináltak, ahol a kutyusok árnyékban várták meg gazdáikat. Még külön kutyaitató is volt.
Nagyon civilizált. Mint minden más errefelé. Az emberek kedvesek, segítőkészek, barátságosak. Valahogy mintha mindenki jobban érezné magát errefelé. Nem arról van szó, hogy lazsálnának, lustálkodnának, csak az élvezetnek élnének, mert halad a gazdaság, de valahogy mintha jobban meglelnék az egyensúlyt a pénz hajszolása és az élet értelme között.
Délután készülődés, pakolás. Este még egy utolsó séta a parton. Családok a parkban, de tömegével. Gyerekek játszanak a játszótéren vagy pancsolnak a tengerparton épített, de a tengertől elválasztott, teljesen biztonságos medencében, van éppen a móló végén ülve gyönyörködnek a naplementében.
Sugárzik a nyugalom és a béke az egész környezetből. Valahogy nehéz elhinni. Londoni társam állandóan azt keresi, hogy hol van a tömeg, hol a nyüzsgés, hol vannak az emberek, hol a forgalmi dugó, hol dudálnak már egymásra, vagy mikor kell félreugrani, mert valami őrült el akarná gázolni nagy sietségében. Ilyet errefelé nem lát az ember. Csak a mosolygós arcok és a nyugalom. Persze nem akarom túl idealizálni Ausztráliát, de a különbség szembeötlő, és nem csak nekem.

Vasárnap reggel indulás. Kiderült, hogy még eggyel kevesebben, összesen 14 -en leszünk a hajón, mert egyik társunk (aki előző héten a vízbe esett) úgy érezte, hogy nincs biztonságban a hajón és, hogy nem akar tovább vitorlázni Patrick-kel, a szkipperünkkel. Sajnos ez rossz hír, mert egy belevaló, erős srác volt, aki hiányozni fog a hajóról. Egyik olvasóm kérdezte, hogy mennyi a minimális létszám, amivel el lehet egy ilyen hajót biztonsággal vinni.
Nos a szervező szerint 12 ember a minimális létszám, ami alatt gondoskodnak további csapattagokról (pl. más hajóról átcsoportosítással).
Az én véleményem szerint 16 fő alatt már kevesen vagyunk, mert szükségszerűen fel kell a pihenő váltást ébreszteni, ha bármi komolyabb (pl. vitorlacsere) történik. Lehet ezt csinálni néhány napig, de nem hetekig. A végére teljesen kimerül a csapat. Nem leszek meglepve, ha visszaesik a teljesítményünk.

Pedig pont most kellene valami nagyot alakítani, mert ezt a versenyt a mi névadó szponzorunkról, Old Pulteney kupának nevezték el. Úgyhogy, ha valamikor, hát akkor most elsőnek kellene Szingapúrba érni!
Szóval vasárnap reggel elindultunk, de a start csak késő este, 17:00-kor következett. Pontosabban csak következett volna, de mivel elkéstünk, ezért kicsit később, 17:40-kor rajtolunk. Miért késtünk?

Nos, a terv az volt, hogy a reggeli indulást követően gyakorló vitorlázással (pl. vízből mentést gyakoroltunk) jutunk ki a Brisbane öbölből a nyílt tengerre, ahol Le Mans rajttal indul az új versenyszakasz.
Az autóversenyzésből ismert start eljárás a vitorlázásban azt jelenti, hogy a hajók felvont nagyvitorlával egymás mellett haladnak, a legénység pedig a csörlők mögött ugrásra készem várakozik. A rajt pillanatában mindenki a helyére fut, majd az orrvitorlákat felhúzva kezdődik a verseny (ettől picit bonyolultabb, de nem akarom a részletekkel untatni az olvasókat).

Sajnos indulás után vettük észre, hogy a bal oldali kormánynál, ahol az új csapágyak nem illeszkedtek és csak javított csapágyakat tudtak visszarakni, ömlik be a víz. Jobban, mint előtte. Sok időt elvesztegettünk a szemrevételezéssel, hibafeltárással, vízkimeréssel és a javítás elkezdésével. Persze nem lehet javítani, mert ahhoz újra ki kellene venni a kormánylapátokat, úgyhogy a hibaelhárítás azt jelenti, hogy gumiból próbálunk egy olyan „szoknyát” ragasztani a kormánylapát tengelye köré, ami engedi azt elfordulni, de megállítja, vagy lecsökkenti a vízbeömlést. Ugyan megoldani a problémát nem tudtuk, de ahhoz elég időt elvacakoltunk, hogy elkéssünk a rajtról. Kedvünkért 40 perccel eltolták a rajtidőt, de még arról is elkéstünk, úgyhogy néhány száz méter hátránnyal indultunk.

A rajteljárás szerint megadott vitorlával kellett haladnunk az első 10 percig, majd mindenki olyan vitorlát húzott, amilyet akar. Mi is rögtön a legnagyobbra cseréltük a közepes orrvitorlánkat és repültünk előre északnak a kedvező szélben. Gyönyörű naplemente kísért bennünket, míg meg nem érkeztünk a csillagos éjszakába. Élvezet volt kormányozni, bár nagyon fáradt voltam. Mindig az vagyok, amikor vissza kell állni a műszakos rendre.

Több mint 4000 mérföld után fogunk, várhatóan február 9.-e körül megérkezni Szingapúrba. Bár túl vagyunk az első négy szakaszon, számításaim szerint csak Szingapúrban fogunk a teljes verseny felénél tartani. Pedig addig is sok van hátra, hát még utána.









‹‹‹ Előző hír                                                                                                            Következő hír ›››