‹‹‹ Előző hír Következő hír ››› Napló 2014. március 10.
Legutóbbi bejegyzésem végén azt írtam, hogy nem tudom melyik a rosszabb, a Déli Óceán vagy a Taiwani szoros. Megszületett a döntésem: ez sokkal rosszabb. Csütörtök éjszaka csak Patrick és én kormányoztunk. A végére, teljesen kimerültem. Koromfekete éjszaka volt és a viharfok volt felhúzva. Mivel ez egy nagyon kicsi és nagyon „lapos” vitorla, ezért roppant érzékeny a hajó irányára. Gyakorlatilag néhány fok eltérésre az optimálistól (azaz amire éppen be van állítva), egyszerűen megszűnik működni, a hajó leáll és csak sodródunk. Ilyenkor le kell esni a széltől (elkanyarodni a szembeszél irányától), kicsit felgyorsulni, sebességet szerezni, hogy újra irányítható legyen a hajó, és csak ezután lehet újra visszaállni a korábbi préselős haladási irányunkra. Mindez ilyen körülmények között, amikor az ember semmit nem lát és folyton jobbról-balról kiszámíthatatlanul hullámok lökdösik, elég megterhelő és fárasztó. Részben szellemileg, mivel folyamatosan minden érzékszervemnek működni kell, hogy észrevegyem, ha közelít egy hullám (szinte 7. érzék kell hozzá), részben pedig fizikailag, mert nem csak a karnak, de a lábnak is megterhelő az állandóan le-föl ugráló hajótest. Korábban írtam, hogy bizonyos hullámokat, elsősorban amik szemből jönnek, egyszerűen nem lehet kormányzással kompenzálni, és ez a 40 tonnás hajótest a néhány méteres szabadesés után olyan őrjítő robajjal és dübbenéssel csapódik be a vízbe, hogy az ember minden pillanatban azt várja mikor törik ketté. Tényleg érdekelne, hogy mekkora egy ilyen hajótestnek a törési- vagy szakító szilárdsága, mert most alaposan próbára tesszük. Egyelőre állja a sarat, de egyszerűen nem megy ki a fejemből minden becsapódásnál, hogy meddig fogja ezt bírni. Visszatérve a csütörtöki sötét éjszakához, hajnal felé felüdülés volt, hogy egy derengő csíkot fedeztem fel a horizonton, ami segített kormányozni. A hőmérséklet érezhetően esik és éjszakára már meleg kezeslábasba kell bújjak a viharruházat alatt. Plusz még egy kis dzseki a külső réteg alatt. Sajnos a péntek sem hozott javulás, sem a szél irányában, sem a hullámzásban. Annyi változott, hogy visszaraktuk a viharfok helyett a belső orrvitorlát, ami kicsit könnyebben vitorlázható és jobb sebességet ad. A szombatra virradó éjszaka annyit panaszkodtam, hogy nem bírom már a kormányzást, mert teljesen kimerült vagyok, hogy műszakvezetőm is beszállt. Szóval minden műszak végén iszonyú fáradtan rogyok ágyba, de előtte sajnos vízmentesíteni kell a hálózsákomat. Még szerencse, hogy vízálló, mert így csak a külsejét kell letörölni a kondenzáció miatt folyamatosan és mindenhonnan csepegő víztől. Van, hogy a hálózsák tetején kis tócsákban gyűlik össze a rácsepegett víz. Ennek ellenére csak a legjobbakat tudom mondani óriási Gauss hálózsákomról. Egy meleg sziget a világ ezen zord részén. Igazi felüdülés benne nyugalmat keresni. Persze ez még nem minden a pihenéshez. A folyamatos becsapódások miatt állandóan a hajó orra felé csúszik az ember. Aztán persze a lába eléri a falat, de továbbra is folyton nekicsapódik, ahogy a hajó bele-bele bukdácsol az útját álló hullámokba. A másik kihívás az állandó takkolás. Ha az embernek fel kell húzni az ágyát meredek szögbe (mert éppen olyan takkon haladunk), akkor takk váltás után egy olyan éles V betűbe préselődik, hogy szinte lehetetlen kimászni az ágyból. Ha ez fordítva történik, azaz leeresztett (vagy nem teljesen csontra felhúzott) ággyal kezdődik, akkor meg attól kell rettegni, hogy a következő takkváltásnál elfeledkeznek az éppen alvó (vagy aludni próbáló) brigádról, és kiesünk az ágyból. Volt már ilyen. Nem könnyű kipihenni az embernek magát egy ilyen szembe szeles szakaszon. Szombaton ismét szakács feladataimnak kell eleget tennem. Ennek kapcsán írom le, hogy hogy lehet ilyen körülmények között főzni, mert egy kedves olvasóm kérdezte. Szóval, a reggeli csak az éles dőlés miatt kihívás és igazi luxus, ha pirítóst is csinálunk (ha éppen megy a generátor és van áram). Egyébként csak arra kell ügyelni, hogy az erősen dőlő hajón szükségszerűen mindenhova hulló müzli, kifolyó tej vagy kávé, leeső kés vagy kanál, az ne éppen rajtam landoljon. Az igazi feladat az ebéd vagy a vacsora elkészítésével jár. Részben embert próbáló az előkészítés, pl. húst aprítani, hagymát vágni, stb. Először is ezt komolyan dőlő hajón és ennek megfelelően ferde felületen kell csinálni, másrészt állandó kockázat, hogy amit az ember előkészített, az a következő pillanatban a földön (értsd hajó padlón) landol. Sajnos nekem sok ilyen „élményem” volt már szalámitól elkezdve, a paprikán át a hagymáig. Nagyon óvatosan kell dolgozni és bármit elhelyezni. De ezzel még nem ért véget a veszélyek forrása, mert utána meg is kell főzni mindezt. A hajón egy speciális tűzhely van, ami el tud egy tengely körül fordulni, vagyis inkább billenni, így mindig „vízszintes” a teteje. Ez persze csak elméletben van így, mert össze-vissza billeg és ráadásul csak akkor hozzávetőleg vízszintes, ha mindkét oldalán hasonló súlyú edény van. Így főzni, mármint, hogy állandóan mozog az ember keze alatt a fazék, nem csak nehéz, de komolyan veszélyes is, hiszen 15-20 emberre rendszeresen nagyobb mennyiségű forró folyadékkal kell dolgozni, ami lötyög ide-oda, és ki-kicsapódik. Láttam már olyan embert, aki csúnyán összeégette magát. No, mindehhez jönnek hozzá a hullámok okozta becsapódások. Ilyenkor hasonló jelenség történik, mintha, az egyébként ide-oda himbálódzó edényeket időről-időre egy nagykalapáccsal alulról jól megütnék. El lehet képzelni a hatást. Szombaton pl. bab volt ebédre, aminek egy része a főző edényen kívül keresett magának helyet magának egy erősebb billenés-ütés kombináció alkalmával. … Igazából nehéz az egész „élményt” Úgy tűnik, hogy a szél kicsit kedvünkre fordult és jobban irányra tudunk tartani. Optimista becslések szerint még kb. 4 nap. Én személy szerint nem hiszek benne. Ráadásul azok a hajók, akik korábban értek Hong Kongba és korábban indultak tovább jóval előrébb járnak (több száz mérfölddel), mert nem volt ennyire rossz időjárásuk. Nem hagy nyugodni, hogy miért kellett több napot elvesztegetnünk Hong Kong felé haladva, hiszen az első hajók között érhettünk volna oda, de Patrick mindent elkövetett, hogy lelassítsa a hajót. Bosszantó, hisz minél később érünk oda, annál kevesebb időnk van szétnézni, ill. pihenni. Időközben az is kiderült, hogy 2 hajó is komoly gondokkal küszködik. Az egyik a Jamaica, amelyik feladta a versenyt, mert a Hong Kongban septiben összerakott előmerevítőjük nem bizonyult jónak. Őszintén szólva, a mienkről sem vagyok meggyőződve, hogy jól be van állítva, sőt biztos, hogy nincs, de egyelőre még bírja. A másik hajó a PSP, aminek a motorjával volt valami gond, úgyhogy várniuk kellett Hong Kongban az alkatrészre és több nap késéssel indultak csak utánunk. Hajószakácsi szolgálatom után egész éjszaka aludtam, vagyis próbáltam. A vasárnap további része alatt javuló időben haladtunk előre. Minden szempontból javultak a körülmények. Elállt az utóbbi napokban eltérő intenzitással, de szinte folyamatosan hulló eső. Kiderült az ég, és a szél is enyhült, sőt az iránya is keletiessé kezdett válni, ami számunkra kedvezőbb haladási irányt jelent. A hajón kívül és annak belsejében is csökkent a páratartalom, így a vízlecsapódás is. No persze ez nem azt jelenti, hogy száraz belül a hajó. Továbbra is mindenhonnan csepeg a víz, csak talán kicsivel kevesebb. Csak, hogy érzékeltessem a helyzetet: Az egyetlen negatív változás az időjárásban, hogy érezhetően elkezdett tovább csökkenni a hőmérséklet. A némileg derültebb égbolt is érezhetően jobban engedi a kisugárzást, úgyhogy nagyon hideg éjszakáknak nézünk elébe. A hétfő egyébként kimondottan élvezetesre sikeredett, mert napsütéses, de hideg időben vitorláztunk. Egy szép síelős vakációs nap jutott eszembe. Sajnos a vitorlacsere ellenére a hajó sebessége tovább csökkent a tovább gyengülő szélben. Mindenesetre a cserében jól kiizzadtunk, utána alig tudtunk lehűlni a kellemes napsütésben. Hétfőn elindult egy spekuláció, hogy mi lesz így a versennyel, meg a Qingdao-ba érkezésünkkel, mert a majd 400 mérföld még akár soknak is bizonyulhat, ha nincs szél. Egyesek szerint, még akár a versenyt is lerövidíthetik. Rövidesen kiderül.
|