Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

 

‹‹‹ Előző hír                                                                                                       Következő hír ›››

Napló 2014. január 24.


2014.02.01.

Kedd reggel leparkoltunk. Pontosabban leállított bennünket a természet. Úgy gondolta, hogy az eddigi kiemelkedően jó futásteljesítményünk után pihennünk kell egy kicsit.

Alig jutottunk ki keddre virradóan a Pápua Új Guinea és Új Britannia közötti Vitiaz strait-ből, amikor egy komolyabb szélcsendes területre értünk. Ez a Bismarck tenger egyik csücske. Körös körül festői szigetek emelkednek ki. Tőlünk jobbra az Umboi sziget, majd utána a Tolokiwa sziget, míg balra a Long Island (Hosszú sziget) látható. Elképesztő, hogy alattunk kb. 1,5 kilométer mélység van, míg ezen szigetek legtöbbje 1000 méter feletti csúcsokkal büszkélkedik. A Tolokiwa csúcsa pl. 1372 m! Festői, ahogy a tenger körül veszi ezt a vulkanikus hegyet, míg a tetejét pedig fehér felhők takarják. Filmbe illő. Egyik útitársam tudni vélte, hogy filmeket szoktak forgatni ezeken a szigeteken. Ha valaki az olvasóim közül utána tud keresni, kérem ossza meg a többiekkel, hogy mit forgattak itt.
Szóval szélcsend vett bennünket körbe. Sima, alig hullámzó tenger … és hajók. Úgy tűnik a szigetek között ez egy népszerű hajózási útvonal, mert egyszerre 4 teherszállító hajó is keresztezte az utunkat, egymáshoz közel.
A legmeglepőbb az volt, hogy mindegyik üres volt! Ezt könnyű megállapítani, nem csak onnan, hogy nem látni rajtuk a szokásos konténereket, de onnan is, hogy a szokásos vízvonaluk messze kiemelkedik a vízszint fölé és esetenként a bulbájuk egy része is kilátszik a vízből, ahogy tolja maga előtt a vizet, mint valami gigászi faltörő.

Egyik hozzánk közel lévő versenytársunk, a OneDLL hajó, olyan közel sodródott, hogy narancsot dobáltak át nekünk heccből a fedélzetre. Azért írom, hogy sodródott, mert a teljes szélcsendben gyakorlatilag nem, vagy nagyon nehezen lehet irányítani a hajót. Velük, a narancsdobálás után az is megtörtént, hogy teljesen körbefordultak, és egy ideig ellentétes irányban állt a hajójuk orra. Persze rögtön beindult a cikizés, hiszen hallótávolságban voltak, nyugodtan át lehetett kiabálni a másik hajóra.
Ilyenkor egyébként az a legfontosabb, hogy a hajót mozgásban tartsuk, mert ha leáll, akkor sokkal nehezebb újra elindítani, ill. hogy lehetőleg a célunk felé mozogjon a hajó. Ahogy írtam, ez utóbbi nem könnyű szél nélkül, de még egy ilyen nehéz hajónál is működik az, amit a dingik esetében pumpálásnak neveznek. Azaz, ha a kormányt kellően gyorsan forgatom el, akkor a kormánylapát mozgása lök egy picit a hajó farán, és a hajó, ugyan nagyon lassan, de elfordítja az orrát.

A szélcsendben nem tudtuk a szokásos orrvitorláinkat levegővel megtölteni, ezért helyettük az un. szélkeresőt (windseeker) húztuk fel. Ez egy spinakkerhez hasonló, könnyű anyagból készült vitorla. Hasonlóan kell felhúzni is, mint egy aszimmetrikus spinakkert, de mégis inkább úgy működik, mint egy orrvitorla. Igazi hibrid. Ezért is használjuk, mert egyaránt lehet vele gyenge bő- és éles szélben haladni.

A hangulat ilyenkor egy nagyságrenddel jobb a hajón, mint máskor. Az emberek még pihenő időben is szívesen jönnek fel a fedélzetre, fürdenek a hajó végében (no, nem ugranak a vízbe, hanem vödörrel merik és öntik magukra a 31 fokos tengervizet). A hajón, ugyan van vízkészítőnk, de mégiscsak végesek az édesvízkészletek, ezért mindenki tengervízben fürdik, vagy mos, és csak a végén használ 1-2 liter édesvizet leöblíteni magát vagy éppen a ruháját, amit mosott. Mivel gyakorlatilag alig haladtunk előre, szkipperünk engedélyezte a mentőmellények levételét a dekken. Micsoda élvezet e nélkül a hám nélkül létezni!

A legfrusztrálóbb egyébként ilyen időben a kormánynál lenni. Nincs ugyanis szélirány. Az árboc tetején lévő széljelző minden irányból mutatja a szelet (pörög körbe), ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy nincs szél. Annyi reményünk maradt délutánra, hogy megjelentek az esőfelhők, amik talán hoznak szelet is magukkal. Csak érdekességként jegyzem meg, hogy ugyan a szélműszerünk kvázi fokváros óta felmondta a szolgálatot, most elkezdett működni. Úgy látszik, csak szélcsendben tudja a szelet mérni :). Érdekes módon a GPS műszerünk is mutat számokat. Senki nem tudja, hogy miért és mikor működnek és mikor nem. Úgy látszik ennek a hajónak is lelke van. Sőt, egy igazi szeszélyes nő! (Az angol nőneműként hivatkozik egyes szám harmadik személyben a hajóra.)

Egyébként ilyenkor tud teljesen felborulni a verseny sorrendje. Akik eddig hátul jártak, egyszerűen befogják a korábban elől haladó, most pedig veszteglő hajókat. Úgyhogy nagyon észnél kell lennünk, hogy a legkisebb szélmozgást is ki tudjuk használni és mozgásban tudjuk tartani a hajót.
Szerdára virradóan meg is tapasztaltuk, hogy mennyire taktikus tud lenni szélcsendes időben a megfelelő irányba mozogni. A korábban említett OneDLL hajó, még kedd délután úgy döntött, hogy elindul északnak. Némi meglepetéssel tapasztaltuk, és nem is értettük. Egészen addig, amíg északról meg nem érkezett a szél! Igen, ez a mi gyengénk, senki nem tudja igazán jól olvasni az időjárás előrejelzést. Pedig annyiszor megtörtént már velünk az első szakasz óta, de mégsem tanultunk belőle. Ott is azok a hajók győztek, akik a Doldrums-ban elmentek keletre, mert a kelet felől érkező szél az egész mezőny elé repítette őket. Most is csak azt láttuk, hogy versenytársunk meglódul a friss szélben, és mire hozzánk is elért a fuvallat, már messze előrébb jártak. Ráadásul jobb szögben kapták a szelet, úgyhogy még gyorsabban is tudtak haladni mint mi. Ez van. Egész éjszaka küzdöttünk, hogy behozzuk őket, de nem sok sikerrel, sőt a 3. helyen futó Londonderry is megérkezett mögénk és szorosan a nyomunkban üldöz bennünket.
Mint már említettem, ilyen a szélcsendes idő.

Időközben az éjszaka során balkéz felől elhagytuk a Korona szigetet (Crown
Island) és a Hankow szirtet. Ez utóbbi is egy korall szirt, gondolom itt és érdemes lett volna megállni, mint a korábban említett Budibudi atollon. Ez utóbbiról egyébként kiderült, hogy lakott, több kis falu is van rajta.
Szerda reggel feltünt a délnyugati horizonton Bagabag szigete, ill. a Karkar sziget. Utóbbinak van egy közel 2 km-es (pontosan 1829 m) csúcsa, ill. egy valamivel alacsonyabb, az Uluman hegy, ami egy ma is aktív tűzhányó. A táj lenyűgöző a szigetekkel és a tengerrel. Egyszer még ide vissza kell jönni, de nem átrohanni, hanem elidőzni ezeken a helyeken.

Ha már a rohanásnál tartunk, eltekintve néhány rövid, zivatar által hozott szelesebb időszaktól, általában lassan haladunk, kb. felét tesszük meg a szokásos napi távunknak, vagy még annyit sem. Ha ez így marad, akkor van rá esély, hogy nem fogunk tudni időben eljutni a Sulu tengerhez, ahol a szokásos teljes szélcsend miatt a szervező egyébként is egy rövid motorozással szakította volna meg a versenyt. Ha ez így lesz, akkor lehet, hogy előre hozzák a verseny első szakaszának befutóját és hamarabb kell motort indítani. Szerintem 1-2 napon belül kiderül.

Sajnos az első helyezet egészen messze előre húzott, már egy jó ideje látni sem lehet. A figyelmünket most a továbbra is szoros versenyt folytató Londonderry köti le. Egész csütörtökre virradó éjszaka egymást előzgetve bukdácsoltunk a gyenge szélben előre, mígnem csütörtök reggelre megunták a játékot és elindultak szelet keresni északra. No nem olyan gyorsan, csak módjával, ahogy a gyenge szélben haladni tudtak. Egy fél nap alatt 8 mérföld távolságra kerültek tőlünk. Lutri az egész, mert ha északról jön meg a szél (ha egyáltalán megjön), akkor megint elhúznak tőlünk. Márpedig az időjárás előrejelző képességünk nem erős.

Egész csütörtökön a szelet kerestük, miközben ugyanazon vulkanikus sziget lánc előtt lötykölődtünk. Így hajóról nézve különösen szembeötlő, ahogy Pápua Új Guinea partjaival párhuzamosan úgy sorakoznak a szigetek, mintha láncra fűzték volna őket. Ráadásul nem egy közülük ma is aktív tűzhányó.
Pl. az 1806 m magas Manam sziget, vagy rögtön utána a sokkal alacsonyabb Bam sziget. De szépen sorban követik őket a Kadovar, Blupblup, Wei, Koil és Vokeo szigetek, legalábbis ezek azok amiket a hajóról jól lehet csütörtökön látni.

A csütörtök több szempontból is különleges nap volt. No, nem azért, mert a szélcsend miatt inkább egy úszó mólóhoz hasonlítottunk, mint egy versenyvitorláshoz. Ezen a napon állítottuk az órát eggyel visszább, hiszen visszafelé, nyugat felé haladunk az időzónákban. Ami viszont ennél is érdekesebb volt, hogy Burns ceremóniát tartottunk. Robert Burns, a skótok talán legismertebb költője. Ugyan néhány nappal később, de a skótok minden évben megünneplik – Burns esték keretében -, és a ceremónia fénypontja az, amikor behozzák a haggis-t és Burns-nek a haggis-hoz írt ódáját felolvasva azt ünnepélyesen megszegik. Azok kedvéért, akik kevésbé járatosak a skót hagyományokban, elmondom, hogy a haggis, a mi disznósajtunk példájára, birka bendőbe töltött, gazdagon fűszerezett darált birkabelsőség.
Tulajdonképpen jobb nem tudni miből készül, mert akár finomnak is nevezhető, csak a tudat, hogy mit is eszik az ember, hát …, nehezen elviselhető. Egészen szürreális jelenet volt, ahogy a Bismarck tengeren szélcsendben lötyögve, skót dudaszóra és Burns verset olvasva, majd haggis-t kóstolgatva fényképeszkedtünk a hajón. Mielőtt valaki azt gondolná, hogy elment az eszünk, megjegyzem, hogy skót szponzorunk kérésére és tiszteletére volt a ceremónia. Gondolom, hamarosan megjelenik a honlapjukon.

A szélcsend és a nyugalmas idő jó lehetőséget adott egy kis karbantartásra.
Én például egész csütörtök délelőtt vitorla összekötő köteleket gyártottam (néhány további csapattársammal) elhasznált és már másra nem alkalmas kötelekből.

Van egy csontkovács (Ő persze máshogy hívja magát) is a hajón, úgyhogy többen bejelentkeztek hozzá rendelésre, az ízületeik és izmaik átmozgatására.

Csütörtök éjszaka olyan szélcsendbe keveredtünk, hogy a hajó kétszer is teljesen körbe fordult (igaz a másik műszak volt szolgálatban). Mire mi felvettük a műszakunkat, akkorra már Londonderry átvette a második helyet és mi a harmadikon próbáltunk velük lépést tartani. Sajnos a szélcsendes, unalmas lötyögés tovább folytatódott. Delfinek látogatása dobta fel kicsit a hangulatot. Ezek a meleg vizek is tele vannak fluoreszkáló algával. Ezek az apró teremtmények akkor bocsájtanak ki fényt, ha megzavarják őket. Pl.
hullámzásban, a hullámok teteje sejtelmes türkiz fényben dereng, amit a megzavart algák adnak. Amikor delfinek suhannak el a vízben, körülöttük és utánuk ugyanilyen sejtelmesen dereng a víz. Tulajdonképpen tisztán lehet látni a kékes-zöldes fényben a testüket és utánuk, mint valami élő, fénylő nyomvonal, sejtelmes fénysáv marad a vízben. Egészen lenyűgöző, amikor a delfin csapat minden tagja más-más nyomvonalat hagy maga után. Olyan, mint egy modern képzőművészeti alkotás.

Péntek reggelre megjött a szél is. No, nem sok, de elég ahhoz, hogy hangja legyen a hullámoknak. Így teljes a vitorlázás élménye: tempós haladás, némi (nem sok) dőlés, és a hullámok csobogása, ahogy a hajó utat tör magának a vízben. Ez a hármas így együtt ritkán adatik meg, már csak azért is, mert általában vagy a generátor, vagy a vízkészítő megy, aminek a gépzaja nem illeszkedik az előbb felsorolt idillbe. De péntek reggel minden rendben volt, semmi nem zavarta az idillt. Csak a tudat (és a másik hajó látványa), hogy visszacsúsztunk egy helyet.

Továbbra is azt gondoljuk, hogy hamarabb le fogják fújni ezt a versenyt, mert ezzel a tempóval nem érnénk Szingapúrba időben.






‹‹‹ Előző hír                                                                                                            Következő hír ›››