Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

 

‹‹‹ Előző hír                                                                                                       Következő hír ›››

Napló 2014. március 20.


2014.03.23.

A vasárnap ismét az indulás, valami új felfedezésének izgalmát hozta.
Érdekes, annak ellenére, hogy sokadjára indulunk neki egy új szakasznak, új versenynek, mégis mindig van benne valami izgalmas. Erről, és az ehhez tartozó hangulatról megint több mint 200 dobos és katonazenekar gondoskodott. Kora reggeltől gyűltek az emberek, és a biztonsági őrök alig tudták visszatartani a tömeggé duzzadt érdeklődőket. A színpadon minden helyi felsőkategóriás tisztviselő helyet kapott, beleértve a helyi pártfőtitkárt, a polgármestert (nem kis valaki 8,5 millió ember polgármesterének lenni, összemérhető egy kisebb ország miniszterelnöki
pozíciójával) és mindenki mást, aki számít. A dobos felvezetés után minden hajó legénysége felvonult az ünnepeltek között, persze mi is. Mint valami hírességet, úgy ünnepeltek bennünket. Emberek próbálták áttörni magukat a biztonsági őrök kordonján, hogy egy aláírást kapjanak tőlünk. Fényképeket készítettek velünk, és mint valami trófeával, úgy távoztak egy aláírt zászló és egy közös kép birtokában.

A hosszú beszédek után startpisztoly eldördülése jelezte az új szakasz kezdetét. Visszavonultunk a hajóra és megadott sorrendben elindultunk. A kikötő bejáratánál minden elhaladó hajót színes tűzijáték és ünneplő tömegek üdvrivalgása és integetése búcsúztatott. Mivel nem nagyon fújt a szél, ezért elindult egy spekuláció, hogy nem is indítják el a versenyt, hanem csak kicsit kijjebb, ahol már értékelhető szél van. Én nagyon valószínűtlennek tartottam, hogy Kína vitorlás fővárosából úgy távoznánk, hogy nincs vitorlás verseny rajt. Persze, hogy volt. Volt rajtvonal, volt versenyindítás és minden hajó szépen elkezdett takkolgatni a viszonylag gyenge szélben. No nem sokáig tartott az „álrajt”, mert alig jutottunk látótávolságon kívülre, jött a telefon a szervezőtől, hogy a gyenge szél miatt lefújják ezt a rajtot és motorral kell a következő rajtvonalig előre haladni. Igazán nem bánom, mert jobb így, mintha 1 napig csak egyhelyben lötyögnénk a tömérdek halászhajó között, de mégis vicces, hogy indulást szimuláltunk, majd minden lefújva és motorral próbálunk kijutni a szélcsendből. Ez csak egyetlen dolgot bizonyít, hogy a szervezőnek komoly elkötelezettsége van San Francisco-ban, hogy a tervezett időre odaér a flotta.

Egész vasárnap éjszaka motoroztunk, abban a tudatban, hogy hétfő reggel indul a verseny. Természetesen Le Mans típusú versenyindításról lehet szó ilyen körülmények között, mint ahogy eddig is történt már néhányszor. Nos, hétfő reggelre olyan köd szállt le, hogy az orrunkig sem láttunk (tényleg alig lehetett a hajó orráig ellátni), nemhogy a hajók egymást látták volna.
Ilyen körülmények között szóba sem jöhetett egy Le Mans rajt. Szóval tovább motoroztunk, abban a reményben, hogy a köd felszáll, és estefelé el lehet indítani a rajtot. Napközben a szél is megerősödött, úgyhogy a motort is leállítottuk és csak vitorláztunk tovább. Legalább arra megyünk, amerre Japán déli csücske van, ami alatt elhaladva fordulunk majd keletnek.

Mint ahogy ilyenkor lenni szokott, a mezőny szétszóródott, és így hétfőn nap vége felé le kellett lassítanunk, hogy bevárjuk a hátul maradtakat.
Nincs ettől rosszabb és idegesítőbb, mint egy vitorlással lelassítani.
Bosszantó a tudat, hogy minden perc, amit itt tudatosan elvesztegetünk, csökkenti a következő megállóban töltött időt. Ott majd persze megint bolondokháza lesz, és mindenki idegesen próbálja majd utolérni magát. Akkor majd jól jönne az itt elvesztegetett idő.

Kedd reggelre annyira felszállt a pára, hogy az egymásmellé sorakozó hajók legalább látótávolságon belül voltak, így végre újra versenyezhettünk. A rajt viszonylag jól sikerült, de utána keletre vettük az irányt. A navigációs szoftvert, ill. az azon lévő szélelőrejelzést nézve én inkább délnek indultam volna, mert egyenesen egy anticiklon közepe felé tartottunk. Nem volt nehéz megjósolni, hogy ha így haladunk, akkor órákig szélcsendben fogunk üldögélni. De a rajt izgalmában senki nem akart erre gondolni, különösen azért, mert nem sokkal a rajt után kiváló spinakkeres idő kerekedett. Fel is röppent a legnagyobb Code 1 spinakkerünk a hajó orrára és 12-15 csomó közötti sebességgel repültünk előre, Japán déli csücske felé. Qingdao-tól Japánig egyébként uszkve 600 mérföld a távolság, és ebből 240-et tettünk meg az igazi rajt előtt. Itt már elhagyjuk a kínai Sárga tengert és Korea dél-nyugati csücskénél járunk. Nemsokára a Koreai szoros déli széléhez érünk. Igen, egy másik szoros. Előre aggódok, hogy milyen lesz ott az idő, különösen a hullámzás. Bár, ahol mi fogunk hajózni, ott már nem olyan sekély a víz, mint mondjuk legutóbb a Taiwani szorosnál volt. Ott mindössze 40 méter mélység, vagy attól is sekélyebb vizek voltak, ahol a nyílt víz felől érkező hullámok (és persze a szél további korbácsoló
ereje) óriási tornyokká nőnek és össze-vissza verődnek a szoros szűk medencéjében, ezzel rendkívül zavaros és nehezen hajózható körülményeket létrehozva. Szóval még 360 mérföld van tovább Japánig, ahol bekanyarodunk észak-keletre.

Hétfő estére el is értük az a szélcsendes területet, amit igazán el kellett volna kerülnünk. De úgy látszik nem csak mi feledkeztünk bele az indulás eufóriájába, mert szinte az összes hajó látótávolságban lötyögött mellettünk. A spinakker egy ideig ott lógott a hajó orrán, várva, hogy csak-csak megjön a frissülés, de nem jött. Úgyhogy leszedtük, elcsomagoltuk jobb időkre. A szélcsendben egyetlen dolgot tudtunk tenni, a hajó orrát abba az irányba tartani, ahová menni szeretnénk, de a haladási (pontosabban
sodródási) irányunkat nem ez, hanem a hullámok és némi víz alatti áramlat határozta meg. Időnként kaptunk egy kis szelet, de ez csak arra volt jó, hogy a halódó reményt ébren tartsa bennünk, hogy talán valaha megérkezhetünk San Francisco-ba. De aztán gyorsan ismét szélcsend áll be.
Ilyenkor hátulról (vagy oldalról) a hajó farának ütődnek a hullámok, és ott nagyot csapódnak. Utálatos hang, a reménytelenség hangja.
Persze a tengeren minden csak idő kérdése. Kedd késő délelőtt megjött az „igazi” friss szellő, és talán ez már kitart Japánig. Igaz, irányát tekintve bőszeles időt vártunk, hogy megint spinakkerrel tudjunk rohanni, de ehelyett élesszeles időben, fehér vitorlákkal, erősen dőlve esszük a mérföldeket. Végül is mindegy, csak minél gyorsabban érjünk ki a Csendes óceánra. Ott azt remélem, hogy egyenletes, bőszélben, spinakkerrel fogunk tudni napokig (vagy hetekig) vitorlázni. Alig várom már, hogy egy olyan „unalmas” versenyünk legyen, mint a 2. szakasz volt Rióból Fokvárosba. Ott felhúztuk a legnagyobb spinakkert és azzal utaztunk több mint egy hétig.

A rutin mellett mindig érdekes változást és dinamikát hoznak az új csapattagok. Annak ellenére, hogy a menetrendszerinti tengeribetegség (értsd hányás) mind a 4 újonnan csatlakozott társunkat elkapta, azt kell mondjam, hogy a csapat jobb mint előtte (ez valószínűleg inkább a távozókat minősíti, mint az új társainkat). Mindenki máshogy próbálja túlélni a hullámzás által kiváltott zavarodottságot és a velejáró WC-re járást.
Tapasztalati alapon a legjobb receptnek az bizonyul, ha valaki a fedélzeten van és minél több dologba beleveti magát. hogy elvonja a saját figyelmét a hányingeréről. Aki ezt teszi, az 1-2 nap alatt túl van rajta, aki viszont ágyban szenvedéssel próbálja csillapítani gondjait, az 3-4 nap után is kínlódik. Bevallom jó érzés, hogy nekem (és a többi” vén tengeri” medvének
sem) nincs már semmilyen tengeri betegségre utaló tünetem, sőt a szokásos kezdeti fejfájás is minimálisra csökkent.

Fontos is, hogy milyen a társaság, mert ezen a tenger részen nem nagyon van más szórakozásunk, persze a vitorlázáson túlmenően. Nem nagyon látunk állatokat sem a levegőben, sem a vízben. Gondolom a madarak a hideg miatt vannak távol (vagy nem?), de a vízben kell, hogy legyen élet, mert még mindig rendszeresen látunk halászhajókat. Sajnos a hajón viszont nem kívánatos élet jelek mutatkoztak, egy csótány személyében. Pont én vettem észre. Persze vége lett a párának, de ezek általában nem járnak egyedül.
Márpedig ha nem egyedül volt, akkor sok van belőlük. Egyelőre ugyan nem találtunk másikat, de nem megnyugtató a helyzet. Biztos, hogy Kínában került a hajóra a rusnya jószág. Jellemzően a meleget keresik, de ha így van, akkor ide rossz helyre jött.

Apropó hideg. Talán hétfőn volt a leghidegebb (érzésünk) az egész eddigi utazásunk során. Szinte szibériai hideg volt, alig győztük a rétegeket magunkra pakolni. Persze a vízhőmérséklet is jól mutatja, hogy hűl a levegő, mert 8 fokig süllyedt. Persze a hideg érzésünket jelentősen rontotta a szél, ami átfújt a ruhák résein. Mondjuk, én nem panaszkodom, mert tényleg nagyon jó a Marine Pool viharruházatom. Víznek, szélnek, hidegnek is ellenáll. Mindenki irigyli, mert legtöbben a szponzori cuccokban vannak, ami messze nem bizonyul olyan jónak, mint az én felszerelésem. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a Déli óceánon 4 fokot mutatott a vízhőmérő.) Ezzel éles kontrasztban van, hogy szerda délelőtt
19-20 fokot vízhőmérsékletet mértünk és kabát nélkül ültünk a fedélzeten.

Visszatérve a vitorlázáshoz, egész szerda és csütörtökre virradó éjszaka a remény és a frusztráció kettősségének jegyében telt. Hol jó kis 10 csomó körüli szelünk volt, hol pedig teljes szélcsend. Ez ismétlődött jó ég tudja hányszor. A végén már csak fásultan vettük tudomásul a kis frissülést, tudván, hogy 10-20 percen belül vége lesz és ismét szélcsendben lötyögünk egy darabig. Kis izgalmat hozott az éjszakában, hogy 2 kis madár szemelt ki bennünket pihenőhelyül. A „bennünket” alatt mind a hajót, mind pedig az embereket kell érteni, ugyanis nem egyszer szálltak fejünkre, hátunkra, hogy megpihenjenek. Nyilvánvaló költöző madarak voltak, villás farkuk miatt fecskéknek kategorizáltam őket (valójában is nagyon hasonlóak voltak a mi füsti fecskéinkhez). Nyilván fáradtak és éhesek lehettek, hisz nem sok repülő rovar van a Kelet-kínai tenger felett.

Csütörtök reggel aztán elértük a felkelő nap országát, Japánt. Az időzítés tökéletes lett volna, hisz ténylegesen napfelkeltére értünk oda, de a sűrű köd miatt alig néhány percre bukkant fel a szigetország déli csücske.
Éppen, hogy láttuk az ott lévő világítótornyot és egy különleges íves sziklaképződményt, majd néhány perc alatt Japán eltűnt a ködben.

Különleges ponthoz érkeztünk utazásunk során: egyrészt több mint 30,000!
mérföld van a hátunk mögött mióta Londonból elindultunk, másrészt áthajóztunk a hatalmas Csendes óceánra! Azt gondolom mindkettő kivételes alkalom, és talán csak keveseknek adatik meg. Az óceánt északkelet felé haladva kezdjük el átszelni, hogy az íves útvonalunkon majd délkelet felé érkezzünk meg a Golden Gate híd alá. A fogadtatás kedves volt Neptuntól.
Elállt az 1 napja szemerkélő eső, és a szél is lehetőséget adott a közepes spinakkerünk reptetésére. Remélem sokáig így marad. Legalábbis a San Francisco-ig hátralévő 5100 mérföldön.

 





‹‹‹ Előző hír                                                                                                            Következő hír ›››