Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

 

‹‹‹ Előző hír                                                                                                       Következő hír ›››

Napló 2014. március 24.


2014.03.27.

Ezek a kínaiak tudhattak valamit, amikor úgy búcsúztattak bennünket, mint háborúba induló harcosokat, akik nem biztos, hogy visszatérnek a csatából.
Ugyanis a kedves fogadtatás után Neptun király elhatározta, hogy teljes bemutatót tart fegyvertárából.

Az egész ott kezdődött, hogy csütörtökön reggel Japán déli csücskénél bekanyarodtunk és megreptettük a közepes spinakkerünket. A némileg erősödő és élesedő szélben ugyan felmerült a gondolata, hogy leszedjük és alapvitorlázattal menjünk tovább, de, mivel olyan jó érzés volt spinakkerrel menni, fenthagytuk, mondván, hogy majd később leszedjük. Én ugyan viharruházatban maradtam vagy 2 órát szolgálaton kívül, hogy ha kell tudjak segíteni, de a végén feladtam és lefeküdtem. Kicsit később felébredtem és hallottam, hogy Patrick azt kiabálja, hogy „Húzd Natália!”.
Rögtön tudtam, hogy a spinakker esett össze. Magamban, az ágyamban fekve imádkoztam, hogy gyorsan húzzák be a sott kötelet, de nem használt. A következő percben már „Mindenki a fedélzetre!” hallatszott. Sajnos már nem egyszer volt ilyen, és tudtam mi vár ránk. A spinakker először feltekeredett a belső előmerevítőre, majd elkezdett vadul lobogni. Ilyenkor nem tudnak mit csinálni, mint elengedik és valamelyik kötelénél fogva a hajó mögé a vízbe engedik. Ez a látvány várt rám, mire a fedélzetre értem.
A hajó farába rohantam és vadul elkezdtük a vízből kihúzni a vásznat.
Sajnos már a vízben úszva is látszott, hogy siralmas állapotban, több darabban van. Alaposabb szemrevételezés után rögtön láttuk, hogy nem valószínű, hogy a hajón meg tudjuk javítani, mert teljesen az aljáig végig szakadt, beleértve az alsó csücskét, ahol sok-sok réteg anyag van egymáshoz varrva, kb. 1,5 cm vastagságban. Ilyen szakadást profi varrógép és javító anyag nélkül nem tudunk helyrehozni. Ami persze nagy gond, mert pont ez, a közepes spinakker lett volna legtöbbet használatban a várt bőszeles szakaszokon. Ez volt Neptun első sarca, ki tudja mi lesz a következő.

Délután viharosra erősödött a szél és 2 reffet is bele kellett rakni a nagyvitorlába, hogy irányítható maradjon a hajó. Estére még több szelet kaptunk, és az orrvitorláinkkal nem tudtunk tovább menni.
Folyamatosan megfeküdt a hajó a szélben a túl sok vitorlafelület miatt.
Mivel időközben besötétedett és vadul háborgott a tenger is, ismét mindenkit a fedélzetre kellett hívni. A terv az volt, hogy beggelünk a hajóval (azaz fordulunk egyet, de a vitorlákat nem engedjük át a hajó másik oldalára, aminek eredményeként a hajó gyorsan megáll), majd gyorsan ledobjuk az orrvitorlákat. Nos a „gyors” az nem egészen jött össze, mert vagy 1,5 órán keresztül kínlódtunk a vadul hánykolódó hajón, mire végre összeszedtük és elraktuk a közepes orrvitorlánkat. A szél mindeközben még tovább erősödött, úgyhogy a belső orrvitorlánk is lekerült és fel kellett rakni a viharfokot. A nagyvitorlába is be kellett volna még rakni egy reffet (a harmadikat), de a fenti művelet közben elszakadt a 3. reff kötele, amit végül késsel kellett levágni a vitorláról. Végül is 2. reffes nagyvitorlával és viharfokkal haladtunk egész csütörtök éjszaka. Nagyon munkás volt. A vad hullámzás miatt igen komoly kormány munkára volt szükség, hogy irányban tudjuk tartani a hajónkat. Sajnos a mi műszakunkban csak másodmagammal tudunk ilyen időben kormányozni, úgyhogy mind fizikailag, mind pedig szellemileg teljesen kimerültem az éjszaka alatt.
Még az a szerencse, hogy gyönyörű, fényes, holdas éjszakánk volt és láttunk. Láttuk a hullámokat és a felhőket is, amik némi orientációt adtak a kormányzásban.

A korábban fecskének kategorizált kismadár úgy döntött, hogy a hajóval utazik. Leszállt hozzánk és azóta is velünk van. Ide-oda bukdácsol (úgy megy mint a tengerészek, imbolyog a hevesen mozgó
fedélzeten) és várja, hogy valami ennivalót adjunk neki. Műzlivel etettük, kimondottan tetszett neki. Néha egy-egy erősebb széllökés egyszerűen lefújja a fedélzetről, de valahogy mindig visszaküzdi magát hozzánk.

Péntek délelőtt is tartott a 40 csomó körüli szél, de teljesen kiderült az ég és ragyogó napsütésben utaztunk. A napsütés és a 20 fok feletti tengervíz hőmérséklet ellenére nagyon hideg volt az északi szél. Ismét újabb rétegeket kellett a viharruházat alá préselni. A hidegérzésünket nagyban rontotta, hogy tetőtől talpig átáztunk a folyamatosan átcsapó hullámokban. A viharos szél a kisebb hullámokat elporlasztotta és páraként kaptuk meg a vizet, ami mindenhová behatolt, míg a nagyobb hullámok sok köbméteres vízesést zúdítottak a nyakunkba. A kormánynál ez különösen izgalmas, mert ez állandó idegek játéka, hogy elég gyors vagyok-e ahhoz, hogy még a zuhatag előtt elforduljak és ne az arcomba kapjam a vizet. Ha nem, akkor bizony a tömérdek víz egy része szépen leszivárog az ember nyakán a mellkasáig és nyirkos, nedves érzéssel még kellemetlenebbé teszi az egyébként sem kellemes környezetet. Továbbra is „izmos” munka volt kormányozni, mert egy-egy, a hajó farához vagy éppen orrához érkező hullám 30-40 fokkal is el tudja a hajót fordítani, amit persze a kormányosnak kell minimalizálni ill. korrigálni. Komoly „full body workout”, a lábaktól a vállakig mindent megmozgató edzésterv, a’la Neptun. Valójában nem bánom, mert részben élvezek kormányozni, ill. a fizikai munka melegen tart.

Péntek délutánra kezdtek kisimulni a hullámok és a szél üvöltése is alább hagyott. Azt gondoltam enyhül az idő. Nos estére ráébredtünk, hogy ez csak gyorsan múló remény. Az éjszaka ugyan a csillagok segítettek kormányozni, de olyan, 40-60 csomó körüli befúvások (értsd széllökések) voltak, hogy esetenként már-már azt gondoltam, hogy nem tudom visszafordítani a hajót irányba. A váratlan és hirtelen erős széllökés belekap a nagyvitorlába és olyan erővel tolja azt, hogy a hajó szinte kormányozhatatlanul a szél felé kezd fordulni. Ez akkor különösen probléma, ha egyébként hátszélre vagyunk felvitorlázva. Ekkor ugyanis kicsivel több vitorla van a hajón mint széllel szembe menetben. Nos, az ily’ módon túlvitorlázott hajó szél felé fordítva gyakorlatilag irányíthatatlan és erősen oldalra dől. Ezen azzal szoktunk segíteni, hogy valaki a nagyvitorla sott kötelénél van készenlétben, és szükség esetén kiengedi a nagyvitorlát, hogy kevesebb nyomás legyen rajta.
Ilyen segítséggel sikerült is tartani az eredeti irányunkat, de új sebességrekordokat állítottunk fel. Az abszolút sebességünk, egy-egy szörfözés alkalmával elérte a 27 csomót! és 24 óra alatt több mint 300 mérföldet tettünk meg.

Mivel a szél nem akart enyhülni, ezért a nyilvánvalóan túlvitorlázott hajón csökkentettük a vitorlafelületet és leszedtük a belső orrvitorlát. Bár szerintem még vitorlázható volt az idő, de a darabokra szakadt spinakker élménye konzervatívabb vitorlázásra ösztönözte Patricket, ezért nem maradhatott fent minden vitorla. Ez stabilizálta a hajót, de sajnos sokat vesztettünk a sebességünkből. Szombaton végre csökkent a szél és utolért bennünket egy magas nyomású anticiklon. Az extrémitások egymást követték: a túl sok szél után túl kevés. Szinte egész szombaton csak lötyögtünk, vártuk a szelet. Ugyan még mindig Japán partjai mentén vitorláztunk, de valamivel délebbre voltunk a többi hajótól és így kikerültünk a Japán partok mentén északra tartó erős „Fekete kígyó” (Black snake) áramlatból, ami a többi hajót a szélcsend ellenére is előre tolta. Azzal vígasztalt Patrick, hogy majd mi hamarabb kapjuk meg a délről érkező frissülést, de ez egyelőre nem jött be.

A szombati anticiklon gyönyörű napos időt hozott, ami nem csak kellemes volt az elmúlt napok nyomorúságos és hideg, vizes időjárása után, de kiszárította a ruhánkat és a hajót is. Nehéz leírni azt a jó érzést, amikor az ember a nyirkosság után újra száraznak érzi a ruháját.

A fedélzeten ülve elgondolkodtam rajta, hogy mit is keresek én itt a Csendes óceánon. Elnéztem a csapattársakat és ismét megállapítottam, hogy a csapat az ami időnként nehézzé (volt már úgy, hogy elviselhetetlennek éreztem az embereket), időnként meg egészen élvezetessé teszi ezt a nagy utazást. Azt gondolom, hogy most, a kis létszám ellenére, jó a csapat.
Néhány harsány ember távozott a hajóról Kínában és az újak igazán energetikusak, érdeklődők, jól kiegészítik a régi, de talán már kicsit megfásult csapattagokat. Többet érzem jól magam, mint nem és ez egy jó mutató. Bár a fáradtság erősen rányomja a bélyeget az ember közérzetére.
Őszintén szólva, alig várom már, hogy megint hajószakács legyek, mert akkor legalább ki tudom magam aludni. Talán ez a legnehezebb. Az összevissza alvás. Nem is tudom,hogy azok akik műszakos beosztásban életük nagy részét így töltik el, hogy tudják ezt megszokni.

Ha már az embereknél tartunk, tegnap este volt egy érdekes affér a műszakvezetőm és Patrick között. Mostanában a szkipperünk több időt tölt a hajóban mint a fedélzeten. A navigációs asztaltól figyeli (egy fedélzeti kamera képén), hogy mi történik a „felszínen”, és onnan próbál ukázokat osztani. (Amikor meg nem ezt csinálja, akkor videókat néz a laptopján.) Péntek éjszaka is így történt, és a gyengülő szélben szinte kiabálva dugta ki a fejét a feljárón. hogy miért így és így vannak a vitorlák, miért nem megyünk gyorsabban stb. Ez mindenkinek rosszul esett és a műszakvezetőnk is emelt hangon küldte el melegebb éghajlatra, mondván, hogy jobban tenné, ha nem kiabálna és inkább a fedélzeten töltené az idejét. Az incidens után Patrick érezhetően csendesebb lett (itt volt az ideje), de leváltotta a műszakvezetőnket és egy másik csapattagot nevezett ki. Nyilvánvalóan olyan embereket keres műszakvezetőnek, akiket teljes mértékben tud irányítani és kevés önálló akarattal rendelkeznek (e miatt én számításba sem jövök :)).
Nagyon gyenge vezetői képességekről tanúskodik az egész történet, de próbálom magam nem felbosszantani vele. Valójában nem sok változást fog okozni ez a váltás.

Az időre visszatérve a Japán partoktól még mindig sokat kell északnak mennünk. Kíváncsi vagyok, hogy a már most is rendkívül hideg éjszakák mennyire hűlnek tovább. Nem szeretem a hideget. Még száraz időben csak-csak tud az ember védekezni, de vizes ruhában szinte reménytelen. Biztos vagyok benne, hogy további nedves napoknak nézünk majd elébe.

Emlékeimben él a történet, hogy egy híres kapitány, Magellán nevezte el, még az 1500-as években a Csendes óceánt „csendes”-nek (angolul „Pacific”), mert nyugodtnak, barátságosnak találta. Igen kérdésesnek tartom a névválasztást. Inkább „változékony”-nak kellett volna hívni, mert szinte lehetetlen lépést tartani az időjárással. Egyszer gyönyörűen süt a nap, pár perccel később esik az eső. Egyszer szélcsend van, pár percre rá pedig akkora széllökést kapunk a nyakunkba, hogy a hajó teljesen lefekszik az oldalára. Ilyenkor persze kisebb fajta pánik van, mert egy időre irányíthatatlanná válik a hajó. Persze első lépésnek reffeljük a nagyvitorlát, de mire ezt megszervezik az is eltart egy darabig. Mivel ez is, mint általában a pánikok a műszakváltás előtt 5 perccel történnek, mint vasárnap délben is. Mire végére értünk a reffelésnek, megint a pihenő időnkből használtunk el fél órát. Neptun most is elkérte a részét: ismét elszakadt a 3. reff kötelünk. Nyilván valami vitorla konstrukciós hibáról lehet szó, hiszen mindig ugyanott szakad el. Ez volt az utolsó új, tartalék reff kötelünk. Megint 3. reff nélkül megyünk tovább.

A pánik előtt kimondottan szép vitorlás időnk volt, sziporkázó napsütés, viszonylag erős szél és alig felcsapódó hullámok. Kiváló szárító idő.
Próbáltam is szárítani a ruhámat, csizmámat,… és egy kicsit magamba szívni a napsütést a hideg éjszakára. Ilyen kicsi örömeink vannak a hajón.
Érdekes, hogy teljesen elveszítettük időérzékünket. Mikor valaki megemlítette, hogy vasárnap van, mindenki meglepődött. Egyik nap olyan, mint a másik, nincsenek ünnepek, hétvégék. Csak a születésnapok zökkentenek ki bennünket a monotonitásból.

Hétfőn ismét hajószakács voltam, viszonylag könnyű napunk volt. Sajnos, mert ez azt jelentette, hogy nem nagyon volt szél, jobbára csak lötyögtünk.
Ez persze a nem dőlő, vízszintes hajó miatt lényegesen leegyszerűsítette a feladatunkat. Cserébe a könnyített környezetért igazán kitettünk magunkért.
6 kenyeret sütöttünk, amiben volt fokhagymás olasz fűszeres, normál fehér kenyér és fahéjas mazsolás. E mellett még narancsos csokoládés márványtorta is belefért a napba, vacsora utáni desszertnek. Szóval igazi lakomát csaptunk. Ismét csak megerősítettem magamban, hogy élvezem a főzést, sütést és jól esik másoknak olyan ételt adni, amit láthatóan szeretnek, és mindenki repetát kér. Talán otthon is újra fel kellene eleveníteni a közös főzéseket, mint fiatal korunkban. Sajnos a feleségem túl jól főz, úgyhogy rám már nem nagyon van szüksége a konyhában.

Még mindig kb. 4200 mérföld van hátra, ami további kb. 20 nap!, ha az eddigi átlagsebességünket vesszük alapul!

 

 





‹‹‹ Előző hír                                                                                                            Következő hír ›››