‹‹‹ Előző hír Következő hír ››› Napló 2014. március 28.
Pillangóztunk! No nem lepkehálóval szaladgáló embereket kell elképzelni, akik egy zöld mezőn szaladgálnak (idilli, nem?). Sokkal inkább mi voltunk a lepkék egy hatalmas háborgó mérges kék mezőn és Neptun rohant utánunk lepkehálóval. Hétfőn reggel annyira fordult a szél nyugatiassá, hogy tulajdonképpen tökéletes hátszél volt arra az irányra, amerre menni akartunk volna. Ez majdnem ugyanolyan rossz, mint a szembeszél, mert a „normál” vitorlázattal nem lehet teljes hátszélben menni, hiszen a nagyvitorla „beárnyékolja” az orrvitorlát. Szóval, ki kell téríteni az orrvitorlát a nagy árnyékából. Így el tudjuk érni, hogy a két vitorla, a nagy és az orrvitorla, a hajó két oldalán legyen, így a legnagyobb vitorlafelületet tudjuk felajánlani a hátszélnek, hogy toljon bennünket előre. Szép az ilyen pillangózó hajó, de nagyjából ennyi. Elég instabil, olyan értelemben, hogy billeg egyik oldalról a másikra. Ezért pl. rendkívül nehéz bármit csinálni rajta, mert hol jobbra, hol pedig balra esik el az ember. A hajó belsejében szó szerint faltól-falig esünk, ha bárhová menni akarunk, de még akkor is, ha csak megállunk. Őszintén szólva, nem is tudom melyik a rosszabb: ez, vagy az erősen (de egyenletesen) dőlő hajó. Ezen felül viszonylag nehéz kormányozni, mert nagyon érzékeny ez a vitorla felállás a legkisebb szélirányváltozásra is, úgyhogy nagyon kis határok között kell a hajót tartani. Az előző kellemetlenségek ellenére nagyon élvezhető nap volt a hétfő, mert gyönyörű, napsütéses időnk volt, és a dél-nyugatias szél sem volt most olyan hideg, mint a korábbi, északi szelek. A hátszélnek van azért egy jó Apropó újdonság. Szerencsére, a kis létszám ellenére, van a műszakunkban 2 fiatal, értelmes és – nem utolsó sorban – lelkes csapattag. Nagy örömömet lelem benne, hogy tanítgathatom őket. Nem utolsó sorban azt élvezem, hogy elmondhatok nekik olyan dolgokat, amiket nekünk senki (különösen nem a A szörfözés egészen kedd reggelig tartott, nagyon jó sebességgel haladtunk. Az éjszaka nagy részét kormányoztam, mikor meg nem a kormánynál voltam, akkor az orrfedélzeten voltam vitorlát cserélni, leszedni, felhúzni, …, mikor mit kellett. A tapasztalatlan új műszakvezető megtalálta, hogy tulajdonképpen én vagyok az egyetlen, akire mindenben számíthat. ezért ezzel (vissza)él. Többen a csapatból pl. kategorikusan „megtagadják”, hogy az orrfedélzetre menjenek. Ki marad? A 2 újonc, akik valami adrenalin éhségükben élvezik a veszélyt, meg én. Tulajdonképpen nem bánom, mert legalább telik az idő, de kedd reggel kicsit kibuktam, hogy mindenben tőlem várják a megoldást. Szinte egész éjszaka kormányoztam és csak azért mentem le a hajó belsejébe, hogy megírjam a kötelező angol blog bejegyzésemet, amire én voltam a soros. Az egyetlen jó, hogy azt veszem észre magamon, hogy, ahogy kezd elérhető közelségbe kerülni a hazatérésünk, egyre jobban viselem az ilyen idegesítő dolgokat és egyre inkább csak az érdekel, hogy minél előbb érjünk oda. Szerdán irányt váltottunk,és elkezdtünk erősen dél-kelet felé haladni. Ez talán kissé furcsának tűnhet azok után, hogy a legrövidebb út észak-keletre van ill. hogy eddig ebbe az irányba haladtunk. Az irányváltásnak az volt az elsődleges oka, hogy Japán partjai közelében kialakult egy alacsony nyomású légköri képződmény, egy ciklon, ami keletre tartott. Nem akartunk az ez által hozott viharokba kerülni, ezért dél felé igyekeztünk, hogy tőlünk északra történjen minden borzasztó, amit ez a ciklon hozhat. Szerintem túlságosan is délre tartottunk, ami azzal a veszéllyel jár, hogy az Észak Csendes óceáni magas nyomású anticiklonba futunk túl mélyen bele, és esetleg szél nélkül maradunk. Lehet, hogy revidiálnom kell a Magellánról alkotott véleményemet, mert mostanában valóban csendes, és nyugodt a Csendes óceán. De majd a végén eldöntöm, hogy mit gondoljak. Ahol most járunk, ott van egy ismétlődő ritmusa az időjárásnak. Napközben gyönyörű, ragyogó napsütés, míg az este közeledtével befelhősödik az ég. Éjszaka villámlás és eső kísérte zivatarok vonulnak minden fele. Majd másnap kezdődik az egész elölről. Ennek a sémának a jegyében telt a szerda és a csütörtök is. Nappal melegünk van és megszáradunk, éjszaka fázunk és elázunk. Valahogy a Reziben töltött katonai hegyi kiképzésem jutott eszembe, csak ott 1 hét alatt vége volt a nyomorúságnak. Itt még mindig több mint 2 hét van hátra! Csütörtök reggelre szinte egészen elállt a szél. Jött a kérdés, miért nem spinakkerezünk? Hát legyen, spinakkerezzünk! Fel is cibáltuk a legnagyobb spinakkert a fedélzetre és elkezdtük előkészíteni a reptetésre. Ekkor jött Patrick és elkezdett arról beszélni, hogy mennyire kezd magához térni a szél, miyen rossz lesz majd a nagy szélben leszedni a nagy spinakkert. Erre persze mindenki bepánikolt és behódolva „megszavazták”, hogy a legkisebb spinakkert rakjuk csak fel. Én széljegyzeteltem külön véleményemet :) Hogy valami értelmeset csináljak, lementem a hajóba és elkezdtem összeragasztani a közepes, és néhány napja darabokra szakadt spinakkerünket. Mondanom sem kell, hogy 10 perc múlva kiabálnak le a hajóba, hogy valaki menjen fel, mert lecserélik a kis spinakkert a nagyra. Sajnos abban is igazam lett, hogy túlságosan délre mentünk, mert a csütörtök nagy részét szélcsendben lötyögve töltöttük. A várt alacsony nyomású ciklont viszont mégsem sikerült elkerülni, késő délután utolért bennünket. Ilyenkor igazán nem kellemes a fedélzeten lenni. Fúj a szél, esik az eső, az ember arcába felváltva vágja a szél a tengervizet és az esőcseppeket, és ha ez mind nem elég, akkor időnként egy nagyobb hullám átcsap a fedélzeten, mindent és mindenkit átáztatva. Az ember igazán nyomorúságosan érzi magát. Tulajdonképpen csak kétféleképpen lehet ezt megélni: vagy minden percet kínnal élni át és számolni a másodperceket, vagy pedig az egészet fel sem venni és mint a helyzettel járó adottságot felfogni és nem foglalkozni vele. Valójában a kettő között csak az a különbség, hogy míg az első esetben az ember teljesen belefullad az önsajnálatba, addig a másik esetben inkább máshol kalandoznak a gondolatai. A péntekre virradó egyik éjszakai műszakot sikerült a hajó aljában töltenem, mert a teljesen végig szakadt spinakker javítása jelentős időt felemésztett. Viszont a péntek hajnali műszakban már a fedélzetre hívtak, mert a szél kezdett viharos lenni és sürgősen csökkenteni kellett a vitorla felületeket. Kisebb orrvitorlát raktunk fel és reffeltük a nagyvitorlát. Kezdek megbarátkozni Magellán elnevezésével, mert ahhoz képest, hogy ez a Föld legnagyobb óceánja (nagyobb vízfelületről beszélünk, mint az összes szárazföld együttvéve!), sokkal barátságosabb az idő, mint jó pár helyen, ahol eddig jártunk. A változatos idő persze állandóan mozgásban tart bennünket, mármint a hajó legénységét. Péntek kora délelőtt például újra csökkent a szél és újra lötyögős lett a haladásunk. Sajnos a konzervatív (és a kelleténél cikcakkosabb) haladásnak megvan az eredménye: a 9. helyen futunk. Nemsokára áthaladunk a 180. hosszúsági fokon, ami a Földkerülés felét jelentené, mármint a kelet felé haladást illetően. No, de erről többet a következő bejegyzésemben.
|