Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

 

‹‹‹ Előző hír                                                                                                       Következő hír ›››

Napló 2013. november 09


2013.11.11.

Amikor az ember lenéz a Jóreménység fokának szikláiról, akkor jobbra az Atlanti, balra az Indiai óceánt látja. Furcsa ezt mondani, mert hát ki tud határt szabni az óceánok vizeinek. Ugyanígy nem lehet határok közé zárni a szeleket, amik bennünket repítenek előre.

A 40. szélességi körtől délre eső tengert nevezzük Déli óceánnak és az itt uralkodó délies szeleket pedig üvöltő 40-eseknek. Részben nyilván a földrajzi helyükre utal az elnevezés, részben pedig arra, hogy ezek a szelek jellemzően erősek, 40 csomós, vagy e fölötti sebességgel süvítenek.
Ugyan mi még nem értük el a Déli óceán hivatalos határát, az előreküldött üdvözlet és vendégváró meghívás megérkezett. Nem csak a szerdai letépett spinakkerre írta rá Neptun a meghívó levelet, de hangot is mellékelt hozzá.
Itt vannak az üvöltő 40-esek. Nehéz leírni azt a morgó, süvítő, esetenként visító hangot, amit a szél produkál, a hajót használva hangszerül. Mindez körültekintően meg van koreografálva 6-7 méteres hullámokkal, azokon gurgulázó tajtékokkal. Az epizódszerepeket néhány albatrosz vállalta el, elegánsan, szinte mozdulatlanul siklanak a hullámok felett. Fenséges madarak. Könnyű őket megismerni a jellegzetesen lefelé hajló csőrükről. Az ember azt gondolná, hogy puszta élvezetből repülnek, vitorláznak le-fel, hiszen nem nagyon látni őket lecsapni a vízbe. Hosszasan el lehet nézni, ahogy akrobata módjára fordulnak, emelkednek-süllyednek a láthatatlan széláramlatokon.

Neptun a közönséget (mármint minket) is bevonja a játékba. Egyrészt úgy dobálja és billegteti a hajót, hogy praktikusan nem lehet egy helyben maradni. Akárhogy kitámasztja az ember magát, olyan hirtelen mozgásokat tud a hajó produkálni, hogy biztos kimozdítja az embert az egyensúlyából és kapkodva keresi kézzel-lábbal a kapaszkodó és támasztó helyeket. Ha ez nem lenne elég, akkor a nyakunkba zúdít egy hullámot. Csak azt vesszük észre, hogy a fejünk tetejétől kezdve mindenhol ömlik a víz, majd miután a hullám átsöpört a hajón, hosszasan csorog le rajtunk, arcunkon, kezünkön, ruhánkon. Néha annyi időnk sincs, hogy elforduljunk és ne szemből kapjuk a vizet. Pl. mikor kormányozok, akkor jellemzően ferdén szemből jön az áldás és van olyan, hogy éppen levegő vétel közben érkezik a vízözön. Ilyenkor az ember olyan tüneteket produkál, mintha fuldokolna, mert a sűrű vízpárában nehéz levegőt venni. Mindenünk sós és a szemből érkező víztömeg megtalálja a legkisebb rést is a ruházaton, hogy lassan, mint a méreg, átjusson a rétegeken és bőrig hatolva hűtse le az embert.

Egyre hűl a levegő. Eddig elég volt a szokásos 3 réteg: alap-, közép-, és vízzáró réteg. Mostanra be kellett a viharruházatban a bélést is rakni.
Kezdek úgy kinézni, mint egy kitömött madárijesztő, de persze ez senkit nem érdekel, legkevésbé engem. Kevés rosszabbat tudok elképzelni a vizes hidegnél. Ruházatilag jól fel vagyok készülve a hideg ellen, csak egy területen van hiányosságom, nincs vízhatlan, meleg kesztyűm. Amit hoztam, arról kiderült, hogy nem vízálló, ezért minden alkalommal a pihenő alatt a gépteremben szárítgatom, mint hajómérnöki privilégium. Próbáltam kesztyűt venni Fokvárosban, de az volt ráírva, hogy „víztűrő”, ami annyit jelent, hogy nem vízzáró. Remélem Ausztráliában lesz, mert nagyon kellemetlen órákon keresztül vizes kézzel ülni.

Egyébiránt nem lehet jól öltözni, mert amikor munka van (vitorla csere, reffelés, stb.), akkor az intenzív fizikai munka miatt folyik az emberről a víz, amikor meg csak ücsörgünk, akkor meg a süvítő szél áthűti az egyébként csurom víz (bár vízzáró) viharruházatot.

A spinakker leszakadása óta alapvitorlázattal megyünk, de olyan erős volt a szél csütörtökre virradóan, hogy most először a viharfok vitorlát is felhúztuk, sőt a nagyvitorlát a legkisebbre kurtítottuk. Mégis komoly megpróbáltatásoknak van a hajó kitéve. Ugrál, mint egy megvadult ló és jobbra-balra imbolyog, mint egy részeg tengerész. Egyszerre.

Ez persze nem segít az újonnan csatlakozott kollégákon. Legtöbben mértéktelen gyógyszerkúrába kezdtek, de van, akin ez sem segít. A fedélzeten a hajókorlát, a hajó aljában a vödör a legjobb barátjuk. Nagyon ragaszkodnak hozzájuk…

Egész csütörtök a megpróbáltatások jegyében telt. Olyan magas hullámok voltak, hogy felülnézetből lehetett szemlélni a seregnyi mellénk szegődött albatrosz víz feletti akrobata mutatványait, majd kis idő múlva, mikor lecsúsztunk a hullámról, alulról néztük a rémisztően magasra tornyosuló hullámokat, mi vár ránk a következő percben. Nappal még jó is, mert többnyire látja az ember milyen a soron következő hullám, és – legalább lélekben – fel tud készülni rá. Éjszaka viszont megint korom sötét volt.
Ilyenkor, amikor igen erős a hullámzás (8-as fokozatúra becsüljük a tengert és a szelet), nem lehet csak a kompaszra hagyatkozni, mert a hullámokkal jobbra-balra kileng és nehéz rá kormányozni (sokan mégis ezt teszik, aminek meg is van az eredménye). Legjobb ilyenkor az árboc tetején lévő széljelző, a windex (kvázi mint a szélkakas) alapján kormányozni. Ennek ellenére persze a hullámok össze-vissza dobálják a hajót és a tapasztalatlanabb kormányosnak égnek áll a haja. Nem ok nélkül, mert ha egy hullám nagyon szélnek dobja a hajó orrát, akkor egyrészt rémisztően megdől, másrészt a látszólagosan erősebb szél olyan üvöltésbe kezd, hogy a tapasztaltabb embereknek is megrezzen szive. Félelmetes. A műszakvezetőm például egyik éjszaka kétségbeesve hívott, hogy vegyem át a kormányt, mert kezdte elveszíteni az uralmat a hajó felett. Pedig tapasztalt hajósról van szó.

Egyébiránt nem meglepő az időjárás, mert az előre küldött üdvözletek és meghívók után kétségtelenül megérkeztünk a Déli óceánra, csütörtökön átléptük a 40. szélességi kört. Rendkívül hamar jönnek az alacsony nyomású légköri képződmények. Van amikor csak a barométer jelzi közeledtüket, olyan gyorsan és hevesen csapnak le. Nekem meglepő, mert némileg mást vártam, hasonlót a déli Atlanti átkeléshez, ahol a meghatározó magasnyomású rendszerek mentén, elsősorban száraz időben vitorláztunk. Itt, az Indiai és Déli óceán határán gyengén a magasnyomású rendszerek és az alacsony nyomásúak a meghatározóak. Sajnos továbbra sem tudunk megszáradni.

Pénteken először kicsit enyhült a szél és nyugatiassá fordult, ami lehetőséget adott a közepes Yankee felhúzására és teljes hátszélben pillangózásra. Sajnos nagyon ránk jár a rúd, mert nem sokkal azután, hogy felraktuk a spibaum-ot, hogy kitámasszuk az orrvitorlát, elszakadt az egyik rögzítő kötél és vele együtt elvesztettük az egyik csigánkat. Speciális, kapcsolható csiga volt, amiből nem adott a Clipper tartalékot. Egyelőre nem tudom hogy fogjuk pótolni, helyettesíteni. Bár nem tudom fog-e hiányozni, mert perceken belül újra megerősödött a szél, viharossá fordult, úgyhogy alig volt időnk reffelni és leszedni a nagyobb vásznakat. Ha ez így fog maradni a hátralévő 2,5 hétre, meggyötörten fogunk Ausztráliába érni.

Egyre többen tengeri betegek, és nem csak az újak közül. Remélem nekem már nem lesz ilyen problémám. Lassan a fejfájásom is kezd elmúlni, amit annak a jelének veszek, hogy az agyam megint kezd ráállni a folyamatos műszakos beosztásra és a hánykolódásra.

Pénteken és szombatra virradóan tovább folytatódott a lehűlés, ahogy egyre délebbre jutottunk a nyílt óceánon. Már túl vagyunk a 42. fokon és a viharos szél a csontunkig hatol. Egyszerűen nem lehet annyi réteget felvenni, hogy ne fázzon az ember. Nem tudom, hogy hány fok lehet, mert nincs hőmérőnk. A felvett rétegek alapján biztos nem több mint egyszámjegyű a fokok száma (4-6 fokra saccoljuk éjszaka), de ezen nagyon sokat ront a süvítő szél. Most már annak is örülök, amikor nem én kormányozok, mert ilyenkor háttal tudok ülni a szélnek és legalább az arcomba nem fúj. Hoztam ugyan magammal egy vezetéshez ajánlott, látásjavító sárga szemüveget, ami nappal jól működik, de éjszaka sajnos nem igazán használható.

Sajnos azt kell mondjam, hogy nincs igazán vízhatlan viselet. A testemen a rétegek számának növelésével valamelyest tudom javítani a hőtartást, de a végtagok a legérzékenyebbek. Nem tudok 2 vastag zokninál többet felhúzni a csizmámba. Sajnos a vízhatlannak mondott Dubarry csizmám (nyilván a rengeteg és folyamatosan ráömlő víz miatt) átnedvesedett és belül is nyirkos. Ezt ugyan valamelyest ki tudom védeni a tényleg vízálló! Sealskinz zoknikkal, de a vizes csizma maga nagyon áthűl és borzasztóan hideg. A kezem is nagyon fázik. Ezzel nem vagyok egyedül. Szinte mindenki szemved.
Van aki feladta és kesztyű nélkül van, mondván, hogy legalább nem folyamatosan vizes a keze.

A legjobb ellenszer a hidegre, ha mozgunk. Persze nem lehet köröket futni a cockpit-ban, pláne, amikor éjszaka fél- vagy negyedszélben haladunk és dől a hajó. Ilyenkor a mentőkötelek miatt egyébként is alig lehet mozogni. Amikor viszont vitorlát kell cserélni, legalább egy kicsit felmelegszünk. Most bezzeg nem izzadunk meg, annyira hideg van.
Szombaton napközben kisütött a nap, picit emelkedett a hőmérséklet és a szél is fordult, úgyhogy felhúztuk a spinakkert. Ez legalább kicsit kiszintezte a hajót és könnyebben át lehet az egyik oldalról a másikra jutni. Élvezzük amíg lehet.






‹‹‹ Előző hír                                                                                                            Következő hír ›››