Napló 2013. november 01

2013.11.04.

Hétfőn este, miután befejeztük amit be lehetett a karbantartási feladatok közül, elmentem bejelentkezni a szállodába. Szállodát foglalni egyébiránt nem könnyű, mert ahogy mondani szokták, egy vitorlásnak célállomása van, nem menetrendje. Magyarul, mivel nem tudjuk mikor érkezünk, nehéz megtippelni mikortól érdemes szállást foglalni. Például az előző szakaszon, Rióba tartva, volt néhány csapattársam, akik két kifizetett szállodai éjszakát is a hajón töltöttek. No nem jó szántukból, egyszerűen csak később érkeztünk meg. Persze az érkezési becslés javítható ahogy egyre közelebb kerülünk a célhoz, de mivel nincs a hajón internet, ezért szállást keresni és foglalni közvetlenül lehetetlen.

Többünknek családtagjaink segítenek szállást keresni és foglalni az alapján a várható érkezési információ alapján, amit egyszerű levélben el tudunk nekik küldeni a hajóról. Nekem lányom segített. Le is foglalt egy jópofa családias szállodát, nem messze a kikötőtől. Tulajdonképpen csak az volt a kérésem, hogy legyen fürdőkád (elsősorban a viharruházat beáztatásának), wifi a szobában és mosoda. A fürdőkád megvolt, a szobában nem nagyon működött a wifi és mosoda a közelben sem volt. De ezek az apró „eltérések” semmik voltak ahhoz képest, hogy a szomszédban építkezés folyik, reggel 7:00-től este hétig folyamatosan megy a légkalapács … Persze ezt nagyvonalúan elfelejtették megemlíteni a honlapjukon. Panaszomra (inkább kérésemre) felajánlottak ingyen reggelit az ott tartózkodásom idejére. Persze kérdezhetnénk miért maradtam egyáltalán. Az ok prózaian egyszerű: a környék összes szállása teljes foglaltsággal fut. Több szállodába is bementem, de reménytelen volt szabad helyet találni. Szóval maradtam.

Arra csak később lettem figyelmes, hogy – az egyébként tengerparton lévő – szállodával szemben van az egyik legöregebb, még ma is működő világító torony. Ez persze még vonzó is lehetne, ha nem lett volna sűrű köd csütörtökön, amikor is a világítótorony kutya kötelessége percenként dudálni. Nem kell tovább magyarázzam.

Egyébként volt jó is a szállásban. Egyrészt a kis étterem kiváló konyhával rendelkezett, másrészt szabadon lehetett használni a szálloda biciklijét.

Kedden reggel rögtön le is csaptam egyre, és olyan érzésem volt, mint a szárnytörésből felépült madárnak, amikor felpattantam rá és újra az aszfaltozott úton tekerhettem. Egész messze elmerészkedtem, Camps Bay-ig. Nem is a távolság, hanem helyenként a szintkülönbség volt a kihívás. De legnagyobb meglepetésemre gond nélkül nyomtam a pedálokat. Valószínű a lábam elmúlt néhány hónapos, napi kvázi 24 órás gyötrése tartott/hozott formába.

Camps Bay egyébként látogatásra érdemes hely, mert Clifton beach mellett ez a partszakasz használható strandolásra, úszásra. Fokvároshoz közeledve a part olyan köves, sziklás lesz, hogy emberi használatra teljesen alkalmatlan. Camps Bay báját egyébként a homokos, pálmafás tengerpart és a türkiz víz mellett a számtalan kisvendéglő is fokozza. Mindeközben pedig a 12 Apostol nevű sziklás hegyvonulat kölcsönöz drámai hátteret a csodálatnak. Szóval jó hely.

A kirándulás után visszatekertem a kikötőbe, de mivel a szokásos „majd holnap” lézengés fogadott, felültem bringámra és irány a város. Hihetetlen, hogy milyen jól lehet biciklivel haladni a dugóban. Ahogy tekertem a városközpont felé, egyszerre csak ismerősnek kezdett tűnni a környék. Aztán rájöttem, hogy itt volt a szállásunk, mikor néhány éve itt jártunk feleségemmel. Egyszerre beugrott a helyi piac, az éttermek, a bevásárló utca,…. Otthon éreztem magam. Le-föl tekertem az utcákon és jöttek elő az emlékek. Kimondottan jó éreztem magam, bár meg voltam győződve, hogy másnap lábra sem tudok állni. Nem így lett.

Mivel nagyon bejött a biciklizés Fokvárosban, másnap is elkértem a bringát. Viszont előtte telefonáltam egyet a szállodából, mert eszembe jutott, hogy egyik barátomnak, pontosabban a fiának van nem messze innen, Franschhoek-ban egy kis borászata. Tudni kell, hogy ez a hely, ill. szomszédságában Stellenbosch, messze földön híresek kiváló boraikról. Rob, a tulaj nagyon kedélyesen és kedvesen fogadta a hívásomat, annak ellenére, hogy legutóbb talán 10 éve találkoztunk Magyarországon. Azt javasolta, hogy menjünk másnap, azaz csütörtökön. Ezen felbuzdulva, eltekertem egy autókölcsönzőbe, és béreltem egy kis kocsit 2 napra. Nagyon kíváncsi voltam milyenek a Haut Espoir borok, mert így hívják a borászatot. Este azért bemelegítésként ki tudtuk próbálni egy közeli másik pincészet, a Rickety Bridge borait. Azt persze akkor még nem tudtam, hogy nem csak közel vannak egymáshoz, de a két borászat igen jó kapcsolatban van. Az apropó a borkóstolóra egyébként az előző versenyszakasz díjátadója és az azt követő buli volt, ahol az említett borászat szolgáltatta az innivalót. Kiváló vörösboraik vannak, bár a fehérborok nekem nem annyira jöttek be.

Szóval szerdán autóba ültem, de, hogy megosszam a várt élményeket, elhívtam másik 3 csapattársamat az útra. Nagy élmény volt! Rob és Anne (az anyukája) nagyon kedvesen fogadtak bennünket, végigvezettek a borászaton és rendkívüli nedűkkel kínáltak bennünket. Tudni kell róluk,hogy a kézműves borászat megszállott hívei. Igaz, hogy a hektáronkénti termésátlag kevesebb, mint egy tizede a nagygazdaságokéinak (pl. nem használnak semmilyen műtrágyát, vegyszert, stb.), de ők ebben hisznek. Ráadásul évekig érlelik a boraikat mielőtt palackba kerülnek. A legfiatalabb bor amit lepalackoztak, 2006-os évjárat. Büszkén mutogattam a magyar tölgyfahordókat csapattársaimnak. Ráadásul olyat is ki tudtunk próbálni, amiben eddig még nem volt részem: hordókóstolás. Ez abból áll, hogy ugyanazt a bort, különböző hordóban érlelés után össze lehet kóstolni. Az egyedüli különbség a hordó által eredményezett hatás. De mekkora különbség! Mintha nem is ugyanaz a Shiraz lett volna egy magyar és egy francia tölgyfahordóban.

Legnagyobb meglepetésünkre, egyszer csak sörös poharat nyomtak a kezünkbe. „Ezt kóstoljátok meg …”. Kiderült, hogy egy új üzletággal rukkolnak hamarosan elő: Burgundis hordóban erjesztett sörrel. Kimondottan finom, és én még sohasem ittam ilyet. A kóstolgatás közben jól elbeszélgettünk a helyi viszonyokról. Többek között arról a zavargásról is, amit előző nap Fokvárosban láttam és átéltem. Egy tüntetésnek indult (a legjobb helyeken is megesik), én meg éppen ott bringáztam fel-alá. egyszer csak azonban menekülő emberek kezdtek le-fel rohangálni, utánuk pedig üldözőik. Helyieknek tűntek. Mivel a környező piaci árusok viharosan kezdtek el pakolni, és szabályosan menekülni, én is jobbnak láttam odalépni a pedáloknak és elhúzni a csíkot. Mint kiderült jól tettem, mert a tüntetés fosztogatássá fajult. Sajnáltam ezt, meg a többi hírt is hallani, mert első (pontosabban második) benyomásom nagyon pozitív volt Fokvárosról. Gyönyörű helyen fekszik, az égvilágon mindent lehet kapni amit el tud az ember képzelni és – gondolom az olcsó munkaerő miatt – szinte minden olcsóbb, mint Európában.

Barátainktól szakadó esőben vettünk búcsút. Jól sikerült a kirándulás. Nem hiszem, hogy bármi más programmal többet lehetett volna kihozni egy ilyen esős napból. Este várt még rám egy csapatvacsora egy afrikai étteremben. Fantasztikus volt a kaja, a krokodil hústól kezdve a borsos stake-ig mindent meg lehetett rendelni, sőt a pincérek egyszer csak összecsoportosultak és afrikai folklórénekléssel szórakoztatták a nagyérdeműt. Még CD-t is árultak. De nem maradtam sokáig, mert eléggé elfáradtam a kiránduláson.

Másnapra már elígérkeztem. Megígértem 3 másik barátomnak, hogy elviszem őket a kocsival a Jóreménység Fokához. Reggel el is indultunk, de – mondhatni már szokás szerint – megálltunk egy kávéra Camps Bay-ben. Utunk a tengerparton folytatódott tovább, majd Chapmens Peak-en keresztül. Ez az út arról híres, hogy a tengerparton emelkedő hegyoldalba vájták, helyenként úgy, hogy a hegy az út fölé magasodik, mintha egy plafon lenne. Az ember minden pillanatban azt várja, hogy mikor szakad rá a hegy. Mielőtt a Jóreménység fokához értünk, a helyi haditengerészet egyik központjába, Simons Town-ba tértünk be. No nem a hadihajókért, hanem, hogy megnézzük az afrikai pingvinek egy kis kolóniáját. A parton tanyáznak és egész közel lehet menni hozzájuk. Kistermetűek és esetenként nyomorúságosnak tűnnek, ahogy kijönnek a vízből, totyognak és az embernek az az érzése támad, hogy halálra vannak fagyva. (Nyilván nem így van, de valahogy mindig ez jut eszembe, ha rájuk nézek.)

A pingvinek után aztán tényleg Afrika leg dél-nyugatibb csücske következett. Mikor legutóbb itt jártunk feleségemmel, olyan orkán erejű szél fújt, hogy csak valamibe kapaszkodva lehetett megállni. Most sokkal enyhébb volt az időjárás. Napsütés, enyhe szellő, jobb nem is lehetett volna. Élettel teli környék. Én nagyon szeretem az őshonos bozótot, a sok különböző füvet, és persze az állatokat. Vadon vannak itt antilopok, struccok és persze páviánok. Ez utóbbiak kimondottan veszélyesek, mert mindent képesek elszedni az embertől, ami nekik megtetszik. Azonnal támadnak. Nem is ajánlott lehúzott ablakkal közlekedni. Láttunk még mormotákat és gyíkokat is.

Érdekes érzésekkel jöttem el, azzal a tudattal, hogy néhány nap múlva a tengeren fogjuk megkerülni a Jóreménység fokot, és ezáltal át fogunk hajózni az Atlanti óceánról az Indiai óceánra.

Hazafelé megint megálltunk a pingvineknél, de ezúttal egy ebéd volt az apropó. Nagyon kedves kiszolgálásban és kiváló kajában volt részük. Egyébként általában igaz, hogy mindenhol nagyon udvariasak, jó a kaja és nagyon jó ár-érték arányban lehet étteremben enni. Kb. fele árba kerül, mint otthon.

Este egyik útitársam által bérelt lakásban csináltunk vacsorát és próbáltuk csökkenteni a Haut Espoir borok számát; mivel nem vihetjük magunkkal. Szerintem megoldjuk, hogy ne kelljen kidobni a 12 üveg kiváló bor egyikét sem :)

Szombaton munkára voltam beosztva, vitorlázni kellett menni. Ez azt jelentette, hogy először is ki kellett hajózni és felhúzni a vadonatúj sötétkék spinakkert a szponzorunk ezüstszínű logójával, hogy végül is a Clipper fotósa képeket készítsen rólunk a Tábla heggyel a háttérben. Ideális időnk volt, szikrázó napsütés, és a táblahegyről finoman lógott le az asztalterítőnek becézett fehér vékony felhőterítő. Voltunk vagy tízen a hajón, úgyhogy nem okozott gondot a spinakker felrakása és leszedése. A fotó után mentünk vissza a kikötőbe, mert volt egy második menetünk is. Nevezetesen a szponzorunk, a whisky gyár dél-afrikai ügyfelei jöttek el egy kis vitorlázásra. Az aggodalmat az adta, hogy csak 4-en maradtunk a legénységből. A gond gyorsan megoldódott, mert a vendégek készek voltak beszállni és vitorlázni, mármint dolgozni. Önként jelentkeztek, hogy felcsörlőzzék a nagyvitorlát, vagy felhúzzák az orrvitorlákat. Az időjárással is szerencsénk volt, mert gyenge szélben kezdtük, de utána 20 csomó feletti szelet kaptunk. Erősen dőlt a hajó, és – az egyébként nem vitorlás jártas – vendégek alig tudtak megkapaszkodni. Miközben sikoltoztak, próbáltuk elmagyarázni nekik, hogy ez természetes, hogy dől a hajó. Sőt mondogattuk; hogy képzeljék el, hogy ettől sokkal jobban dőlnek mondjuk 2 héten keresztül. Nem sokan lelkesedtek. Ettől függetlenül nagyon tetszett nekik és miután kikötöttünk meghívtak bennünket egy kis whisky kóstolóra. (Talán hozzájárult, hogy panaszkodtam, hogy Fokvárosban még nem kaptunk whisky-t.)

Újabb borpusztító vacsora zárta a napot. Most már világossá vált, hogy meg fogunk birkózni a 12 üveg borral :)

A vasárnap némi melankóliával indult. Kijelentkezés a szállásról, visszacuccolás a hajóra. Mivel verőfényes időnk volt, egyik hajótársammal elhatároztuk, hogy gyorsan felugrunk a Táblahegy tetejére. Mivel viszonylag korán volt, gyorsan megjártuk, alig 2 óra alatt. Szerencsénk volt, mert előző nap délután kollégáink 2,5 órát álltak sorba, csak, hogy feljussanak a felvonóval. Fantasztikus a kilátás! Szinte a Jóreménység fokáig el lehet látni. Gyönyörű tengerpart, mellette szinte párhuzamosan a 12 Apostol nevű hegyvonulat. Kevés hozzá fogható van.

El lehet mondani, hogy kb. 100x jobban éreztük magunkat itt, mint Rióban. Nem fejtegetem az okát.
Utolsó vacsora Fokvárosban, az utolsó üveg borok is elfogytak, Reggel 7:00-kor kezdődik a show, utána pedig délután kettő után indulás Ausztráliába.