‹‹‹ Előző hír Következő hír ››› Napló 2014. április 5.
Hétfőn és kedden is gyengélkedtem. Persze csináltam a műszakos teendőket, csak gyengének éreztem magam és sokkal jobban kimerültem, mint általában.
Az idő sokat javult, mert a ciklon elkanyarodott északnak, és most az észak Csendes óceáni magasnyomású anticiklon északi peremén vitorlázunk. Ugyan gyakran felhős az ég, de néha-néha ki-kisüt a nap és felmelegíti az ember testét, de a lelkét biztosan. Elég hideg van, de elviselhető, mert a szél nem szemből fúj, hanem oldalról. Az előző bejegyzésemben leírt hibák mellett a többi hajón történt események is állandó beszédtémát képeznek nálunk. Több hajón is volt olyan, aki átesett a korláton, gondolom az imbolygásnak köszönhetően. Legtöbb esetben be volt kapcsolva a mentőzsinórjuk (az angol kifejezés „lifeline”, mint életmentő kötél ebben a helyzetben szó szerint értendő), úgyhogy csak vissza kellett rángatni őket a fedélzetre. Viszont egy esetben igazi vízből mentés volt a feladat. A Derry nevű hajóról esett az egyik srác a vízbe, akit történetesen jól ismerek, úgyhogy nagyon megérintett a vele történt baleset. Nappal az orrfedélzeten volt és NEM volt bekapcsolva a mentőzsinórja! Vízbeesett. Úgy igazából, hogy a nagy hullámokban szinte azonnal eltűnt a szem elől. Ilyen esetre van ugyan egy jelző bója a hajó hátulján, ami – mint neve is mutatja – egy bója, rajta hosszú teleszkópos rúdon élénk színű zászló. Sajnos több probléma is van vele. Egyrészt a kis zászlócskát a végén még menet közben le szokta cibálni, tépni a szél. A hosszú teleszkópos rudat össze szokták csukni, hogy ne törje el a viharos szél a hajón. Végül pedig, azért, hogy a hullámok ne mossák el a bóját a hajó hátuljáról, alaposan le szokták kötözni. Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy nem tudták időben bedobni a jelző bóját és elvesztették a vízbeesett szerencsétlent. A 12 fokos vízben az életben maradás esélyei igen csekélye 20-30 perc után. Ugyan a hajó amint tudott visszafordult és elkezdték szisztematikusan keresni, de mivel a hullámzásban és az erős szélben el is sodródott a vízbe esett a GPS pozíciótól amit megjelöltek, ezért közel 90 percet!!! vett igénybe, mire – csodával határos módon – megtalálták és visszacibálták a fedélzetre. Végzetesen ki volt hűlve és valószínűleg csak az tartotta életben ennyi ideig, hogy un. drysuit, tehát vízhatlanul záró kezeslábas volt rajta, ami lelassította a lehűlési folyamatot. Normál felszerelésben, mint amiben legtöbben vagyunk (egy ilyen drysuit kisebb vagyonba, sok! százezer forintba kerül), semmi esélye nem lett volna a túlélésre. Ez is mutatja, hogy milyen veszélyes sport a vitorlázás ilyen körülmények között. Az eset óta még kiemeltebb figyelmet kapott, hogy mindenki be legyen kötve, éjjel-nappal a fedélzeten. Kedd és szerda éjszaka talán a leghidegebbek közé tartoztak, amit eddig tapasztaltunk a verseny során. Bár a vízhőfok csak 11-12 fokos, és a szél sem az arcunkba, hanem oldalról fúj,a hideg mégis a csontunkig hatol. A védekezésben elértem a fizikai és logikai korlátokat. 7 réteg ruha van a felső testemen. Ettől többet fizikailag nem tudok a vihardzsekim alá gyömöszölni, ill. több ruhában már nem tudnék kellő képpen mozogni a hajón. Mivel az ágyam pont a lejárat mellett van, ezért talán ez a leghidegebb hálóhely a hajón. Most először fázott a lábam a hálózsákomban, pedig meleg gyapjú zokniban, selyem hálózsákbetétben és 2 rétegű, rendkívül vastag zsákban alszok. Mivel a hátralévő távolság lecsökkent 2000 mérföld alá, elindult a spekuláció (inkább álmodozás), hogy mikorra fogunk megérkezni. Őszintén engem már nem nagyon izgat. Megtanultam abból, hogy eddig soha nem értünk oda a tervezett időre, hogy nem érdemes beleélni magamat egy korai érkezésbe, mert mindig közbejön valami. Legtöbbször megfordult a szél és szinte mindig szembeszélben küzdöttük az utolsó napokat a kikötő felé. A távolságot illetően mindig azt szoktam magamban játszani, hogy visszafelé megyünk az időben,mintha a mérföldek évszámok lennének. Szerdán átéltük a teljes XX. századot (visszafelé), és 1 nap múlva már a középkorban vagyunk. Csütörtökre virradóan ismét sötét éjszakában kellett denevérként kormányozni. Ahogy az ember a kompaszt nézi, szinte teljesen elveszíti az orientációját és a 3 dimenziós mozgásban nem igazán érzi, hogy mennyit fordul a hajó orra egy-egy kormánymozdulatra, vagy éppen egy hullám lökésének eredményeként. Ilyenkor legtöbben a kompaszt kezdik el „kergetni”, aminek az az eredménye, hogy a hajó egy egyre nagyobb kilengéseket produkáló táncba kezd. Ezt elkerülendő nekem sokat segít, ha időről időre felnézek és a sötét éjszakában a (tulajdonképpen nem látható) horizontot bámulom. Ilyenkor valami olyan érzésem van, mintha mégis látnék valamit (pedig kizárt a sötétben) és jobban érzem a hajó billegését ill. fordulását. A hideg idő tovább folytatódik és a fedélzeten sem sok a munka ami felmelegítene, mert ugyanazzal a vitorlázattal haladunk már 3.napja. A szél erőssége és iránya is többé-kevésbé állandó, ezért még vitorlát sem nagyon kell állítgatni. Csak az irányt kell a kormányosnak tartani. Csütörtök délelőtt már csak 1600 mérföld van San Franciscoig!
Pénteken utolért bennünket egy hidegfront. Mint említettem korábban, eddig egy anticiklon északi peremén vitorláztunk, ami stabilan az óceán fölött parkolt le. Nos, a most érkezett ciklon viszont elkezdte ezt a magas nyomású légköri képződményt préselni keletre. Olyan ez, mintha egy lufit kezdenénk el nyomni a két tenyerünk között. Az anticiklon az amerikai kontinens nyugati partja és a ciklon közé szorult és elkezdett préselődni. Persze a kikötő mint olyan még messze van, de a szombaton még hátralévő Hacsak nem kerülünk valami komoly szélcsendbe, akkor 5 nap múlva San Franciscoban vagyunk!
|