‹‹‹ Előző hír Következő hír ››› Napló 2014. április 5.
Hétfőn és kedden is gyengélkedtem. Persze csináltam a műszakos teendőket, csak gyengének éreztem magam és sokkal jobban kimerültem, mint általában. A vitorla korlátozások (se spinakker, se pillangózás) ellenére remekül haladunk. Félszeles időnk van (kb. 90 fokról, oldalról kapjuk a szelet), amiben a fehér vitorlák nagyon jól repítik a hajónkat. Ez ideális a szörfözésre is, ugyanis ilyenkor a valós szél felől, azaz kb. 120-140 fokról jönnek a hullámok. Persze az erősödő szélben (kb. 30-35 csomós Az idő sokat javult, mert a ciklon elkanyarodott északnak, és most az észak Csendes óceáni magasnyomású anticiklon északi peremén vitorlázunk. Ugyan gyakran felhős az ég, de néha-néha ki-kisüt a nap és felmelegíti az ember testét, de a lelkét biztosan. Elég hideg van, de elviselhető, mert a szél nem szemből fúj, hanem oldalról. Az előző bejegyzésemben leírt hibák mellett a többi hajón történt események is állandó beszédtémát képeznek nálunk. Több hajón is volt olyan, aki átesett a korláton, gondolom az imbolygásnak köszönhetően. Legtöbb esetben be volt kapcsolva a mentőzsinórjuk (az angol kifejezés „lifeline”, mint életmentő kötél ebben a helyzetben szó szerint értendő), úgyhogy csak vissza kellett rángatni őket a fedélzetre. Viszont egy esetben igazi vízből mentés volt a feladat. A Derry nevű hajóról esett az egyik srác a vízbe, akit történetesen jól ismerek, úgyhogy nagyon megérintett a vele történt baleset. Nappal az orrfedélzeten volt és NEM volt bekapcsolva a mentőzsinórja! Vízbeesett. Úgy igazából, hogy a nagy hullámokban szinte azonnal eltűnt a szem elől. Ilyen esetre van ugyan egy jelző bója a hajó hátulján, ami – mint neve is mutatja – egy bója, rajta hosszú teleszkópos rúdon élénk színű zászló. Sajnos több probléma is van vele. Egyrészt a kis zászlócskát a végén még menet közben le szokta cibálni, tépni a szél. A hosszú teleszkópos rudat össze szokták csukni, hogy ne törje el a viharos szél a hajón. Végül pedig, azért, hogy a hullámok ne mossák el a bóját a hajó hátuljáról, alaposan le szokták kötözni. Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy nem tudták időben bedobni a jelző bóját és elvesztették a vízbeesett szerencsétlent. A 12 fokos vízben az életben maradás esélyei igen csekélye 20-30 perc után. Ugyan a hajó amint tudott visszafordult és elkezdték szisztematikusan keresni, de mivel a hullámzásban és az erős szélben el is sodródott a vízbe esett a GPS pozíciótól amit megjelöltek, ezért közel 90 percet!!! vett igénybe, mire – csodával határos módon – megtalálták és visszacibálták a fedélzetre. Végzetesen ki volt hűlve és valószínűleg csak az tartotta életben ennyi ideig, hogy un. drysuit, tehát vízhatlanul záró kezeslábas volt rajta, ami lelassította a lehűlési folyamatot. Normál felszerelésben, mint amiben legtöbben vagyunk (egy ilyen drysuit kisebb vagyonba, sok! százezer forintba kerül), semmi esélye nem lett volna a túlélésre. Ez is mutatja, hogy milyen veszélyes sport a vitorlázás ilyen körülmények között. Az eset óta még kiemeltebb figyelmet kapott, hogy mindenki be legyen kötve, éjjel-nappal a fedélzeten. Kedd és szerda éjszaka talán a leghidegebbek közé tartoztak, amit eddig tapasztaltunk a verseny során. Bár a vízhőfok csak 11-12 fokos, és a szél sem az arcunkba, hanem oldalról fúj,a hideg mégis a csontunkig hatol. A védekezésben elértem a fizikai és logikai korlátokat. 7 réteg ruha van a felső testemen. Ettől többet fizikailag nem tudok a vihardzsekim alá gyömöszölni, ill. több ruhában már nem tudnék kellő képpen mozogni a hajón. Mivel az ágyam pont a lejárat mellett van, ezért talán ez a leghidegebb hálóhely a hajón. Most először fázott a lábam a hálózsákomban, pedig meleg gyapjú zokniban, selyem hálózsákbetétben és 2 rétegű, rendkívül vastag zsákban alszok. Mivel a hátralévő távolság lecsökkent 2000 mérföld alá, elindult a spekuláció (inkább álmodozás), hogy mikorra fogunk megérkezni. Őszintén engem már nem nagyon izgat. Megtanultam abból, hogy eddig soha nem értünk oda a tervezett időre, hogy nem érdemes beleélni magamat egy korai érkezésbe, mert mindig közbejön valami. Legtöbbször megfordult a szél és szinte mindig szembeszélben küzdöttük az utolsó napokat a kikötő felé. A távolságot illetően mindig azt szoktam magamban játszani, hogy visszafelé megyünk az időben,mintha a mérföldek évszámok lennének. Szerdán átéltük a teljes XX. századot (visszafelé), és 1 nap múlva már a középkorban vagyunk. Csütörtökre virradóan ismét sötét éjszakában kellett denevérként kormányozni. Ahogy az ember a kompaszt nézi, szinte teljesen elveszíti az orientációját és a 3 dimenziós mozgásban nem igazán érzi, hogy mennyit fordul a hajó orra egy-egy kormánymozdulatra, vagy éppen egy hullám lökésének eredményeként. Ilyenkor legtöbben a kompaszt kezdik el „kergetni”, aminek az az eredménye, hogy a hajó egy egyre nagyobb kilengéseket produkáló táncba kezd. Ezt elkerülendő nekem sokat segít, ha időről időre felnézek és a sötét éjszakában a (tulajdonképpen nem látható) horizontot bámulom. Ilyenkor valami olyan érzésem van, mintha mégis látnék valamit (pedig kizárt a sötétben) és jobban érzem a hajó billegését ill. fordulását. A hideg idő tovább folytatódik és a fedélzeten sem sok a munka ami felmelegítene, mert ugyanazzal a vitorlázattal haladunk már 3.napja. A szél erőssége és iránya is többé-kevésbé állandó, ezért még vitorlát sem nagyon kell állítgatni. Csak az irányt kell a kormányosnak tartani. Csütörtök délelőtt már csak 1600 mérföld van San Franciscoig! Kaja fronton kezdjük felélni a készleteket. Az édességek és sütemények már rég elfogytak. Sajnos ettől fontosabb, hogy só sincs, mert valami balszerencse miatt a só készlet beesett a WC-be és ott szennyeződött. Ami megmaradt, az talán a mindennap sütött kenyérbe elég, de lehet, hogy abba sem. Elfogyott a tojás és a margarin, úgyhogy már süteményt sem tudunk sütni. A liszt készletek is a végét járják, de talán kitart megérkezésig. Pénteken utolért bennünket egy hidegfront. Mint említettem korábban, eddig egy anticiklon északi peremén vitorláztunk, ami stabilan az óceán fölött parkolt le. Nos, a most érkezett ciklon viszont elkezdte ezt a magas nyomású légköri képződményt préselni keletre. Olyan ez, mintha egy lufit kezdenénk el nyomni a két tenyerünk között. Az anticiklon az amerikai kontinens nyugati partja és a ciklon közé szorult és elkezdett préselődni. Persze a kikötő mint olyan még messze van, de a szombaton még hátralévő Hacsak nem kerülünk valami komoly szélcsendbe, akkor 5 nap múlva San Franciscoban vagyunk!
|