‹‹‹ Előző hír Következő hír ››› Napló 2014. június 04. – A Nagy Alma
New York. Bár nem a legkedvesebb városom (az London), mégis tagadhatatlan, hogy sajátos karakterével, különleges gazdasági és idegenforgalmi szerepével a legkiemelkedőbbek között van. Ez az a város amely soha sem alszik. Ez az a hely, amit a terroristák is a keresztény, kapitalista világ, de mindenképpen az Egyesült Államok szívének, szimbólumának tartottak, amikor a Világkereskedelmi Központot támadás érte. Amikor New Yorkról beszélünk, akkor legtöbben Manhattan-re, erre a viszonylag nem nagy félszigetre gondolnak, holott New York és vonzáskörzete messze túlnyúlik ezen. A Hudson folyó túloldalán New Jersey is ebbe a „vonzáskörzetbe” tartozik. Ide érkeztünk, a Liberty Landing Marinába. Még megérkezésünk előtt közösen megbeszéltük, hogy ki-mit csinál, milyen programban vesz részt az itt tartózkodásunk alatt. Sajnos a számos, Clipper által rendezett program (elsősorban meglévő és potenciális jövőbeli szponzorok vitorláztatásáról van szó) miatt csak egy napunk maradt, a kedd, ami zavartalanul a pihenésé, vagy más, saját program rendelkezésére állt. A többi napon mindig volt valami, amiben részt kellett venni. Jellemzően úgy időzítve, hogy ne nagyon lehessen mellette mást csinálni. Közvetlenül érkezésünk után a tankoló móló mellé álltunk és feltöltöttük az üzemanyag tartályokat (ugyan nem sokat motoroztunk, de mivel „megpörgettük” a jó öreg Perkins-Sabre motort, ezért az étvágya is megnőtt: kb. 20 l üzemanyagot kért szomjoltónak óránként). Persze nem öreg a motor, hiszen újonnan szerelték be, de mégis egy viszonylag régi konstrukcióról beszélünk. Szóval tankolás után mondták, hogy már nem tudtak útlevél ellenőrzést szervezni, ezért erre másnap, kedd reggel kerül sor. És Isten bizony, mindenki legyen ott 9:00-re, mert, ha nem, akkor nem szállhat le a hajóról. Ez azt jelentette, hogy az egyetlen háborítatlan napunkat és elkaszálták (persze ettől függetlenül a fél hajó elhúzta a csíkot hotelekbe …). Tankolás után átballagtunk a kikötő remek éttermébe a díjátadóra. Kedden reggel béreltem egy kis kocsit, gondolván, hogy elmegyünk egy New York melletti Outlet Centerbe. Woodbury az egyik legnagyobb a környéken. De mielőtt elindultunk volna, ugye, útlevél ellenőrzés. No persze, hogy nem időben volt. Közel 2 órát vártunk, mire sorra kerültünk. Ez mind a mi szabadidőnkből ment, ami ugye csak nekünk fáj. Mint talán kiderült korábbi beszámolóimból is, nem vagyok elégedett a Clipper szervezői képességeivel, még ha ez esetben nem is teljesen rajta múlt. Szóval későn tudtunk csak elindulni, de azért nem adtuk fel terveinket. Csak azért is elmentünk Woodbury-be, majd néhány apróság vétele után vissza Manhattan-be. A kikötőbe érve egyik szemem sírt, a másik nevetett. Ott állt ugyanis a Spirit of Hungary. Fa Nándor Imoca 60-as versenygépe, amivel az Ocean Masters versenyre készültek. Mivel a futam már vasárnap elrajtolt, az, hogy ők még mindig ott voltak, azt jelentette, hogy komolyabbak a hajón elvégzendő feladatok, mint azt gondolták és talán nem is tudnak a mezőny után menni, mint azt pár napja tervezték. Bekopogtunk. Bekérezkedtünk a hajóra, amit Nándi maga tervezett és praktikusan épített. Egy remekmű. Bekukkantottunk a hajóba, csináltunk néhány fényképet, majd hagytuk őket tovább küzdeni a felgyűlt problémákkal. Mivel éppen elkezdett szakadni az eső, ezért igyekeztem vissza a közelben – egyébként csillagászati áron leparkolt – kocsihoz és indultam színházba. Igen, az a kollégám, aki San Franciscoba is elinvitált bennünket egy alternatív színházba, most is ajánlott egy darabot. A címe: Sleep no more („Nem alszol többet”). Az egyébként nem olcsó jegy nagyon fájt, különösen mivel utólag derült ki (mármint miután megvette nekünk a jegyet), hogy mennyibe kerül és ráadásul képtelen voltam a végéig maradni. De kezdjük az elején. Szóval ez is egy alternatív színház volt, de míg a színházak általában az emberek kíváncsiságára épülnek (mármint, hogy felkeltsék az érdeklődést egy történet iránt), addig ez az ősi vadászösztönre alapozott. Képzeljünk el egy 5 szintes régi épületet (talán raktár lehetett, de valamiért hotelnek nevezték), lepukkanva. Az épület ablakai le voltak zárva, úgyhogy belül korom sötét van, csak néhol világít egy igen halvány lámpa. Helyenként annyira kevés a fény, hogy tapogatni kell a falat, hogy ne ütközzünk bele. Szerda reggel is sajnos korán kellett kelnem, mert a bérelt kocsit kellett visszavinni. Ha már felébredtem, akkor elugrottam a közeli csemege boltba és csináltam reggelire lazacos bagelt. Salátával, citrommal, kapribogyóval … isteni. Késő délelőtt bemetróztunk a Central Parkhoz, elsétáltunk a Times Square-re, majd hosszabb séta a Broadway-en. Közben ebéd egy belga salátabárban. Itt miután kifizettük a számlát és némi borravalót, a pincér visszahozta a pénzt és közölte, hogy adjunk több borravalót, mert 18% dukál a számla összegén felül. Hozzáteszem, hogy, bár a kaja jó volt, de csapnivaló kiszolgálást kaptunk. No comment. Végül kora délután érkeztünk meg a Manhattan pénzügyi negyedében lévő North Cove Marina-ba, ahová most álltak át a hajók. Itt fogadott bennünket a szponzorunk, a skót whisky gyár. A legjobb szponzor, mindig whisky-t kell inni. Fényképezkedés, mintha csak most érkeztünk volna New York-ba. Estére ugyancsak szponzorunk szervezett programot. Bárlátogatást. Nem is egy, hanem 4 bárba! Kiváló program. Rám nagy felelősség hárult, ugyanis egyik társunkra kellett „vigyáznom”, akinek egyrészt alacsony az „alkohol tűrő képessége”, ami nem lenne baj, de komoly önismereti hiányban is szenved. Csütörtökön vitorláztatásra voltam beosztva. A szponzorunk vendégeit kellett kivinni a Hudson folyóra vitorlázni. Mivel reggel szakadt az eső, ezért szinte biztos voltam benne, hogy le fogják mondani. Tulajdonképpen sajnáltam volna. Ugyan nem bántam volna, hogy végre lett volna egy háborítatlan napom New Yorkban, de én magam is élvezem az ilyen vitorláztatásokat. Az emberek általában kedvesek, érdeklődőek és a környezet sem kutya. Manhattan kiváló háttér a vitorlázásra. Mivel én csak a délutáni vitorláztatásra voltam beosztva, az esős időben valami zárt helyi programot kellett kitalálni délelőttre. Elmentem egy Apple boltba :) Sajnos innen nem lehet üres kézzel eljönni, de személy szerint én szeretek műszaki boltokban bámészkodni, próbálgatni. El is telt a délelőtt és délre visszamentem a kikötőbe. Az eső lassan-lassan elállt és konstatáltam, hogy nem törölték a délelőtti programot, úgyhogy a javuló időben biztosra vehettem, hogy megyünk vitorlázni a délutáni turnussal. A végén jól sült el a dolog, mert míg a délelőtti turnus hideg esőben küzdött, addig mire elindultunk kiderült az idő, gyönyörű napsütéses idő lett, idilli fehér felhőpamacsok maradtak csak az égbolton, kvázi díszletnek. Igazi élvezetes vitorlázás volt. Estére az apartmanban terveztünk vacsorázni, de engem meghívott a szponzorunk estére vacsorázni. Meg kell hagyni igazi gurman kulináris élmény volt. Kiváló kaja, francia bor és 5 különböző whisky szakértő vezette kóstolása. A szakértőnk egy fiatal hölgy volt, aki hihetetlen, hogy milyen végtelennek tűnő körmondatokban tudott az adott whiskyről beszélni. Sőt ezekből a körmondatokból korlátlan számúval rendelkezett. A végén úgy kellett „lelőni”, hogy lassan vége lenne a vacsorának. Elképesztő, hogy az ilyen italszakértői pozíciókba hogy tudnak egyesek bekerülni. Álom állás. Mindig irigyeltem például a Michelin Guide bíráit, akiknek az a munkája, hogy a világ legjobb éttermeiben egyenek és azokat értékeljék. Jó, nem? Csak az a baj, hogy még nem találtam meg hol hirdetnek ilyenre álláslehetőséget. :) Sajnos az állandó programokkal hamar elszállt ez a néhány nap New Yorkban. Délután még egyik könyvmoly társammal elmentem egy nagy könyvesboltba, hogy az útra olvasnivalót vegyen. Ő papír könyveket vásárolt, én meg egy Kindle-t. :) Estére kiváló vacsorát sütöttünk az apartmanban, Hal és párolt zöldségek, ráadásul az éttermi ár töredékéért. Az este zsúfolt volt, utolsó mosás, pakolás és a szokásos néhány óra alvás az indulás előtt. Nekem persze nem volt unalmas, mert még egy üzemanyagszűrő cserét és egy vízkészítő szűrő cserét (ahelyett amit mérnöktársam eltört) be kellett iktatni a programba, mielőtt kifutottunk. Már rutinosan csinálom, csak azt nem szeretem, hogy a gépteremben nem lehet szakadó izzadtság nélkül megúszni a munkát. De már nem sok van hátra! Alig 2500 mérföld, számításaim szerint 15-16 nap választ el bennünket az öreg kontinenstől.
|