‹‹‹ Előző hír Következő hír ››› Napló 2013. szeptember 17-18.
Kedd délután nyugodt időjárásunk volt, és mivel nem volt sok tennivaló, skipperünk kitalálta, hogy itt az idő hajót takarítani. Ez azt jelenti, hogy a hajó fenékdeszkáit felhordtuk a fedélzetre, kitakarítottuk a hajófeneket az oda lehullott mindenfélétől (pl. kaja maradékok) és nem utolsó sorban a hajófenékben összegyûlõ víztől. Miért van a hajófenékben víz? Ezt a kérdést én is számos alkalommal feltettem magamnak az elején, hiszen hajós emberként ahhoz szoktam, hogy a hajófenék száraz kell legyen. Ha véletlen a hajófenékben vizet találtam korábban, a frász tört ki, hogy mi történt, és addig nem hagyott nyugodni míg meg nem találtam az okát és ki nem szárítottam. Egy ilyen 70 lábas verseny hajón más a helyzet, a fenékvíz elengedhetetlen „tartozéka” a hajónak. Néhány példát hozok miért. Először is annyi furat és fenékcsatlakozó van a hajó aljában (közel 30!), hogy szinte biztos enged valamelyik. Pl. mikor megkaptuk a hajót, „hajómérnök” társammal elkezdtük a csatlakozó bilincseket után húzogatni. Nos egy sem volt megszorítva és még mindig találunk olyan eldugott helyeket, amihez korábban nem jutottunk el és laza a bilincs. Vagy éppen a konyhában ömlik ki valami az erősen dőlő hajón, ami elõbb utóbb lekerül a hajófenékbe szilárd vagy folyékony állapotban. Vagy éppen a WC-t pumpálja valaki túl … Vagy valamelyik tartály csatlakozója ereszt. Vagy éppen a vízkészítőből jön a víz a hajófenékben (erről mindjárt írok). Szóval fenékvíz volt, van, lesz,… és minden nap többször kell ellenőrizni és kitakarítani. A nagytakarításra a tűzoltó pumpa beindítása tette fel a koronát. Ez egy olyan pumpa, amit a hajómotor hajt meg, és tengervizet pumpál a tűzoltó csőbe. Tűz persze nem volt, de arra jó volt, hogy lemossuk a decket és az oda felhordott fenékdeszkákat. A takarítás a csapatnak is meghozta a tisztálkodási kedvet és többen fürdőztek a forró napsütésben és a vödrökben felhúzott meleg tengervízben a hátsó fedélzeten. Én személy szerint nem szeretem sós vízzel mosni magamat, de van akit ez kevésbé érdekel és még hajat is tengervízzel mosott. Egyelőre jó hangulat van a csapatban, amit annak ellenére sikerült fenntartani, hogy még mindig kb. 100 mérföldre van az előttünk lévő hajó, bár hátrányunkat fokozatosan dolgozzuk le. Fantasztikusak ezek a „kereskedelmi szelek”. Még az Európa és Amerika közötti rendszeres hajójáratok beindítása idején nevezték el így az atlanti térség kiszámítható irányú és erejű „kifújt” szeleit. Amikor szerencséje van az embernek, akár napokig/hetekig is tud ugyanazzal a vitorlával ugyanazon a csapáson haladni, anélkül, hogy a szél lényegesen változna. Ez a szél hajtotta hajdanán a tea clippereket is.
Arra, hogy haladunk, a napi rutinból csak az óraátállítás hívja fel a figyelmet. Mióta Franciaországból elindultunk, 2 órával állítottuk vissza az órát. Erre szükség is volt, mert a 7 órás reggeli műszak sötétben kezdett, ami olyan érzést adott az embernek, mintha egy téli reggelen ébredne. Holott itt rekkenő a hőség. A hőmérő egyre feljebb kúszik, ahogy délre haladunk. Most már nem lehet izzadtság nélkül kibírni a hajófenékben, csak az éjszaka hoz egy kis enyhülést. Az éjszakáknak egyébként különös hangulata van. Nem csak a leírhatatlan csillagos égbolt és a hold miatt (a telihold úgy világít, hogy az ember fel akarja tenni a napszemüvegét), hanem azért is mert a hajón minden vörös. Arról nem is beszélve, amikor valamit csinálni kellene. Például tegnap este jön az egyik csapattársam, hogy a vízkészítőből folyik a víz. Nem csak ott ahol kellene, hanem a hajófenékbe is. Megyek megnézem, tényleg szivárog, de a sötétben nem sok mindent látok és tudok csinálni. Megvárjuk a reggelt. Mindenesetre aggodalommal tölt el a dolog, mert az egyik hajón már tönkrement a vízkészítő, és ők megkapták az egyetlen tartalékot, amit a flotta magával hozott. Persze pont egy másik hajón volt, tehát a két hajónak találkozni kellett, hogy átadhassák az életfontosságú berendezést. Sajnos a csapások itt még nem értek véget, mert reggel kiderült, hogy a generátorunkat nem tudjuk beindítani. Már korábban is voltak hibák az áramellátásával, de most a kerülőmegoldás sem működik. Szóval be kellett indítani a hajómotort (persze csak üresben), hogy legyen áramunk és töltés az akkumulátorokon. Email-ben próbálunk segítséget kérni a Clipper technikai csapatától, hogy mit kell állítani a töltésen, hogy működjön a generátor. Szóval egyelőre „csak” a két legfontosabb berendezésünk nem működik.
|