Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

 

‹‹‹ Előző hír                                                                                                       Következő hír ›››

Napló 2014. február 01.


2014.02.09.

Veszélyes üzem a tengeri vitorlázás. Legalábbis nekem nem ez a legszerencsésebb szakaszom, az már egyszer biztos.

No de folytassam ott, ahol legutóbb abbahagytam. Szóval a versenyt lerövidítették, tekintettel a kedvezőtlen szélviszonyokra. Mármint, hogy pont szemből kapjuk az áldást. Kedd este még a legkisebb orrvitorlával és 2-es nagyvitorla reffel próbáltunk meg északra menekülni, hogy utána – az előrejelzések szerint – kedvezőbb szögből kapjuk a szelet. Ugyanis a nyugatias szél az előrejelzés szerint északiassá fordult volna. Persze a szél erről semmit sem tudott, nyilván nem értesítették, hogy mit is kellene tennie, úgyhogy fittyet hányva az előrejelzésre, kitartóan fújt tovább, ahonnan eddig is.

Éjszaka megkaptuk az újabb időjárás előrejelzést, amiben éppen a korábbi ellenkezőjét állították, mármint, hogy a szél hamarosan déli irányba fordul. Nem mintha ez sokkal pontosabb, vagy megbízhatóbb előrejelzés lett volna, mint az eddigiek. Mégis, azonnal takkot váltottunk, és délies irányba fordultunk, hasonló okok miatt, mint amiért eddig északnak haladtunk. Egész éjszaka viharokat kerülgettünk, reggelre viszont annyira lecsökkent a szél, hogy azonnal teljes vitorlázatra cseréltük a vásznakat.
Most is kaptunk a sötét felhőkből, de ezek inkább csak záporok voltak, különösebb erős szél nélkül. Ráadásul a szél mégis kicsit északiasabb lett, úgyhogy közel a célunk irányába tudtunk haladni.

Éppen leadtam a kormányos műszakomat, a decken ültem a ragyogó napsütésben és éppen azon gondolkoztam, hogy milyen kellemes az idő, miért nem lehet mindig ilyen. Szinte ideális vitorlás idő volt. Aztán az jutott az eszembe, hogy mindezek ellenére mennyire elfáradtam már az állandó szél elleni küzdelembe, az állandó dőlésbe, az élhetetlen környezetbe …. Egy erős széllökés ekkor még jobban megdöntötte hajót, hullámok mosták a szél alatti fedélzetet. Kérdeztem az éppen aktuálisan kormányzó csapattársamat, hogy engedjek-e kijjebb a nagyvitorlán, mert kicsit túl vagyunk vitorlázva ehhez a széllökéshez. Azt mondta, hogy neki jó ez így. Ebben a pillanatban óriási csattanás és iszonyatos fájdalmat éreztem a bal alkaromban. Először el sem tudtam képzelni mi történt, olyan volt, mintha letépték volna a karom.
Ezeknek a hajóknak az állókötélzetét a szervező állítja és nem engedi a részvevőket azzal játszani. Talán így is van ez rendjén, bár azt el kell mondani, hogy az árboc és a vitorlázat megfelelő trimmeléséhez
(beállításához) elengedhetetlen legalább a hátsó merevítő finomhangolása.
Ezt ezeken a hajókon úgy oldották meg, hogy – ugyan a hátra merevítőhöz nem lehet nyúlni, de van két oldalon egy-egy állítható hátramerevítő, ami a belső orrvitorla bekötési pontjánál csatlakozik az árbochoz és ellensúlyozza a belső orrvitorla húzását. Ennél a hátramerevítőnél is spektra belsejű köteleket használunk, amiket sok-sok tonnával lehet terhelni és terhelés alatt olyan kemények lesznek, mint az acél.

Szóval épp ennek a megfeszített hátra merevítőnek a szomszédságában ültem, amikor az az acélszem, amihez az egész rögzítve volt, egyszerűen kiszakadt (valószínűleg a hegesztés engedett el). A megfeszített kötél, mint valami acélsodrony pattant fel és pontosan eltalálta az alkaromat. Az első pillanat fájdalma után zsibbadást éreztem. Eltartott egy darabig, mire feldolgoztam és megértettem mi is történt. Persze azonnal pánik a fedélzeten, hogy most mi is legyen. Tulajdonképpen jogosan, hiszen a széllökésekben kicsit túl volt a hajó orra vitorlázva, és a hátra merevítő nélkül ki tudja meddig és hogyan bírta volna az árboc. Az egyetlen jó döntés született, azonnal takkot váltani, hiszen a másik oldali hátra merevítő jó volt. Takkváltás után fel lehetett mérni a helyzetet és elgondolkozni, hogy mit tegyünk. Tulajdonképpen egyszerű volt a megoldás:
ki kellett cserélni a kiszakadt deck szemet. Mivel nem volt tartalék, ezért máshonnan szereltünk le egy jót és azzal pótoltuk a töröttet. A számos kötélszakadás és más csigák kiszakadása után, ez az eset is csak azt a hitemet erősíti, hogy a hajó felszerelése alul van méretezve. De ez csak egy laikus vélemény …

Én, még a zsibbadt karommal levonszoltam magam a hajó aljába és előkerült egy zacskó fagyasztott víz. A célnak kiválóan megfelelt, azonnal le kellett hűteni, fagyasztani az alkaromat. Eközben próbáltam mozgatni a karom, az ujjaimat, ahogy az élet kezdett visszatérni bele a sokk után. Nagy örömmel konstatáltam, hogy minden irányban mozog a karom, még ha komoly fájdalmak árán is. Azt gondolom nem tört el semmim, de elég bizonytalanul mozogtam, mert nem igazán tudtam komolyabb erőt kifejteni vele. Márpedig továbbra is dől a hajó és kapaszkodás nélkül sehová nem lehet eljutni. Gondolom (remélem), néhány nap alatt helyrejön, mert mindkét kézre szükség van a hajón.

Közben elég lassan haladtunk előre, mert szerdán délelőtt még mindig közel
800 mérföld volt hátra az előrehozott befutóig. A szervező nyilván felismerte, hogy nem valószínű, hogy megérkezünk Szingapúrba időben, úgyhogy a Szingapúrból való indulás (Kínába) időpontját egy nappal kitolták. Nem is mi, mármint az élen haladó hajók okozzuk a gondot, hanem a mezőny vége. Most már kb. 300 mérfölddel van a legutolsó hajó lemaradva. Ez
1-2 napot is jelenthet az ő érkezésükben.

Szerda és csütörtök is elég ugrálósra sikeredett. Továbbra is széllel szemben haladtunk, de a tenger igen össze-vissza hullámokkal kísért illetve fogadott bennünket. Mindkét nap kerülgettük a zivatarfelhőket, sikerrel.
Nem kerültünk komolyabb viharba, mindamellett az időnként erősödő szélben ki-berakosgattuk a reffeket a nagyvitorlába illetve közepes orrvitorlát húztunk. A hangulatot feldobta, hogy a szervező által rendszeresen küldött státuszjelentés szerint közeledtünk az előttünk lévő hajóhoz (még mindig 4.
helyen futunk). Tulajdonképpen az élboly igen közel halad egymáshoz, viszont a hátul kullogók egyre jobban lemaradnak. Az utolsó helyen lévő hajó most már közel 450 mérföldre került. Ez tetemes hátrány, akár 3 napot is jelenthet lemaradásban.

Persze tovább folytatódik a spekuláció, hogy mikorra várható az érkezésünk.
Az én kalkulációm szerint legalább 3-4 nappal később, mint eredetileg tervezték. Csütörtök este még mindig 600 mérföld volt a célig. Ha figyelembe vesszük, hogy széllel szemben takkolgatva kb. 8-9 mérföldes sebességet tudunk elérni. Ebből kb. 5-6 mérföld hasznosul a cél irányába.
Szóval még kb. 5 nap a cél. Persze, ha valami csoda folytán fordul a szél és valami kiváló spinakkeres idő dupla sebességgel lökne bennünket előre … no, majd meglátjuk. És, persze még utána hátravan vagy 1300 mérföld Szingapúrig. Elvileg ennek nagy része a verseny 2. szakaszaként vitorlázással telt volna, de egyes spekulációk szerint lehet, hogy nem lesz 2. szakasz, hanem csak mielőbb (akár motorral is) érjünk Szingapúrba. Mivel motorral kb. 150-160 mérföldet tudunk 1 nap alatt megtenni, ezért ez a távolság is további kb. 8 nap. Szóval akármi is történik (eltekintve a csodától) több nappal később érkezünk.

Az érkezési időre vonatkozó spekuláció mellett kedvenc beszédtéma a kaja.
Az emberek felsorolják, hogy mit szoktak (normál életükben) enni reggelire, ebédre, stb., hogy hol lehet majd a legjobbat kajálni Szingapúrban, ki mennyire szereti a füstölt lazacot, stb. Szóval egy nagy álmodozás az egész, különösen annak fényében, hogy több nappal hosszabb lesz az utunk.
Ugyanis a menü a tervezett napokra van beosztva, és a beszerzés is ehhez igazodik. Van persze tartalék, de nincs menünek beosztva, úgyhogy nagyban a szakácsok kreativitásán fog múlni, hogy mit fognak főzni a talált maradék alapanyagokból.

Csütörtök délután a fedélzeten ülve eszembe jutott egyik barátom, Horváth Csaba – aki nem mellesleg tavaly megcsinálta a verseny első felét – mondása, miszerint az ember egy idő után átkapcsol „állatka üzemmódba”.
Azaz alapvető funkciókat üzemeltet, úgymint: eszik, iszik, alszik és műszakban van. Őszintén szólva, nem is nagyon van máshoz kedvem néha. Alig várom, hogy vége legyen a műszaknak, letolok egy kis kaját, iszok egy pohár vizet és megyek aludni. Majd kezdődik az egész elölről… Az alvás egyébként nem könnyű feladat. No, nem a zaj és a környezet miatt. Ezt egyrészt megszokja az ember, másrészt, amikor nagyon dől a hajó úgysem lehet aludni.
Most inkább a folyamatos izzadásra gondolok. Ugyan a fedélzeten jó az idő, mert érezhetően hűlt a klíma, ahogy északra haladtunk, de a hajó belsejében még mindig párás, meleg az idő. Az ember befekszik a vackába, felköti a matraca mellett azt a vásznat, ami a kiesését akadályozza meg, és máris egy olyan zárt „dobozban” van, ahol nem mozog a levegő. Csak folyik a fején, majd az egész testén az izzadtság. Ha esetleg el tud aludni, akkor arra ébred, hogy fürdik a saját verejtékében, mintha éppen hidegleléses láz gyötörné. Szerencsére nincs láz, de nagyon fárasztó így aludni. Hiányzik már egy hűvös szoba egy normális ággyal. Gondolom, ezek után érthető miért foglalkoztat mindenkit, hogy mikor érkezünk már meg.

Péntek reggelre kicsit reménykeltő változás állt be a szél irányában, nyugatiassá, délnyugatiassá fordult, úgyhogy végre irányra tudtunk vitorlázni. Sajnos az erőssége jelentősen csökkent, úgyhogy nem igazán haladtunk gyorsabban a verseny célegyenese felé, mint korábban. Előttünk feltűnt a Londonderry hajó, aki a második helyen haladt, úgyhogy mindenkiben újra feléledt a remény a dobogós helyezésre. A harmadik helyen futó GB hajót azért nem látjuk, mert messze északra halad tőlünk. Csak a tisztázás kedvéért jegyzem meg, hogy a verseny aktuális állását, mindig a célegyenestől légvonalban mért távolság alapján határozza meg a szervező, így fordulhat elő, hogy hozzánk sokkal közelebb került a második helyezett, mint a harmadik. Szóval, ilyenkor mindig egy kis fogócska kezdődik. Hol közelebb, hol pedig távolabb kerülünk a látótávolságra lévő hajótól. Sajnos sok mindent nem tehetünk, mert a nagyon gyenge szélben hol ők, hol pedig mi futunk bele egy szélcsendes foltba.

A szélkeresés péntek délután is folytatódott, de a nyugodt és meleg időjárás jó alkalmat adott a fedélzeti fürdésre a hajó hátuljában. Nehéz leírni azt az érzést, amit egy ilyen tisztálkodás után érez az ember.
Mintha kicserélték volna, amikor 10 nap izzadtságát tudja lemosni magáról.
Igaz, hogy utána egyből el kezd izzadni, amint lemegy a hajó belsejébe, de mégis egész más érzés. Mivel az édesvíz készlet korlátozott, először persze vödörben a fedélzetre húzott tengervízzel fürdünk és csak a végén öblítjük le magunkat édesvízzel. Kiürült 2 literes műanyag szörpös palackokban visszük fel a vizet. Egyszerre kettőt. Igaz egy is elég lenne, mert 2 liter vízzel tökéletesen le tudja öblíteni magát az ember, de a 4 liter már kimondott luxus. A tengervíz továbbra is 30 fok körüli és döbbenetesen kék.
Az alattunk lévő tengerfenék igen változatos mélységű, van ahol a 6 km-t is meghaladja a vízmélység, míg kicsit odébb kikukucskál egy kis sziget a tengerből.

Pénteken délben rövid látogatást tett nálunk Neptun király (egyik csapattársam maskarába öltözött személyében), és bejelentette, hogy szombaton délben újra ellátogat hozzánk, hogy törvényszéket tartson az egyenlítőn csak most átkelő társaink felett. Igaz, hogy már több napja áthaladtunk az egyenlítőn és az északi félteke csillagképei tűnnek fel az égen éjszaka, de az eddigi kedvezőtlen időjárás miatt csak most kerülnek felavatásra pollywog társaink. Ez alkalommal csak hárman vannak, mindhárman nők. Kíváncsi vagyok, milyen gusztustalanságot talál ki Neptun holnap a számukra.

Apropó csillagos éjszaka, szombatra virradóan gyakorlatilag szél nélküli időben lötykölődtünk a tengeren. Az égen nagy örömmel üdvözöltem a Nagygöncölt. Sajnos a Sarkcsillag még nem látszott, de nem messze a látóhatár alatt volt, vagy csak távoli felhők takarták az ég alján. Mivel nem volt szél, nem volt különösebben izgalmas a vitorlázás, így hát kifeküdtem a deckre és bámultam az eget. Milliárdnyi csillag ragyogott, olyan sűrűséggel, amit sehol máshol nem lát az ember, csak ilyen, civilizációtól távoli helyen, ahol nem szennyezi az eget a közvilágítás.
Gyönyörű.

Sajnos a haladásunk annál gyengébb volt, sőt ha lehet azt mondani, negatív.
Tulajdonképpen szó szerint negatív, mert hátrafelé sodródtunk. Csak annyit tudtunk tenni, hogy a hajó orrát irányban tartottuk, de sajnos a fedélzeti komputer egyértelműen azt mutatta, hogy távolodunk a célunktól. A legrosszabb azt hallani, amikor a hullámok a hajó fartükrét csapkodják.
Hihetetlen frusztráló érzés. Már csak azért is, mert Szingapúr jó hely, és már alig várom, hogy Kínai utazásunk előtt feltöltődjek. Sajnos minden perccel csak rövidül az az idő, amit ott tudunk tölteni, hiszen nem nagyon kerülünk közelebb még az előre hozott célvonalhoz sem. Persze nem csak mi küzdünk ezzel a problémával. A mellettünk haladó Londonderry is csak hátrafelé sodródott. Öröm az ürömben, hogy ők jobban sodródtak, mint mi …

Sajnos az előrejelzés sem jósol semmi ígéreteset. Valószínűleg ez az oka, hogy a szervező minden hajóról bekérte az aktuális üzemanyagszintet. Mi egész jól állunk, 4-ből 3 tartályunk tele van. Nyilván az a kérdés, hogy ha még előrébb hozzák a befutót, akkor meddig elég az üzemanyag és hol tudunk útközben tankolni. Elvileg még mindig több mint 500 mérföld lenne hátra a befutóig…

 





‹‹‹ Előző hír                                                                                                            Következő hír ›››