Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

‹‹‹ Előző hír                                                                                                       Következő hír ›››

Napló 2013. október 25


2013.10.27.

Keddre virradóan erősen elkezdett a szél fordulni nyugatiassá majd tovább dél felé. Ez azt jelentette, hogy közel haladási irányunknak háttal került.
Ezzel együtt a hullámok is megerősödtek, ami megnehezítette a kormányzást.
Így hát kukába került a rotációs rendszer és csak 3 ember kormányozhatott, köztük én. Személy szerint ennek nagyon örültem, mert igazi ideális idő volt a „csúszkáláshoz”, mármint a hullámokról való szörfözéshez.

Egyébként is élvezetes egy ilyen nagy vitorlással 11-12 csomós sebességgel haladni, de nehéz leírni azt az érzést, amikor hátulról érkezik egy nagy hullám. Ez először is megemeli a hajó tatját, a kormánynál azt érzi az ember, hogy előre esik. Ezt követően pedig megkezdődik a száguldás. A hajó megindul lefelé a lejtőn, mint a szörfösök, és a hullámmal csúszik előre.
Attól függően, hogy milyen gyorsan haladtunk a hullám érkezése előtt, tart hosszabb vagy rövidebb ideig a siklás, majd amikor a hullám megelőz bennünket, a hajó orra emelkedik meg, mint egy ágaskodó paripa. És az ember alig várja, hogy az egész kezdődjön elölről. Mivel nem volt nagyon erős a szél és nem voltak hatalmas hullámok, általában 17 csomó körüli sebességet sikerült elérni, de ez is kellemes morajlást kelt a hajó mögött zúgó vízzel.

Már pirkadt, amikor egy fura valamit vettünk észre a padlón. Egy kis, tenyérnyi tintahal volt. Hogy került oda, nem tudom. Nem valószínű, hogy oda „ugrott”, talán egy madár ejtette el? Visszadobtuk, de szegénynek valószínűleg már késő volt.

Kedden délelőtt aztán nem tudtuk tovább követni a szelet, mert lassan visszafordultunk volna az egyenlítő felé, ezért perdültünk egyet. Ez azt jelenti, hogy átfordítottuk a vitorlákat a szél másik oldalára, és így megint dél-kelet felé haladtunk. Később a szél tovább fordult, és lassan egyenesen Fokváros felé tudtuk venni utunkat. Időközben elértük az 1000 mérföldes távolságot Fokvárostól. Pszichológiailag nagy lépés, hogy már csak 3 számjegy van a kijelzőn! Még kb. 4-5 nap az út.

Kedden később aztán megtörtént az, ami minden vitorlás rémálma. Az egész történet egy egészen valószerűtlen események hihetetlen sora.

Először is úgy kezdődött, hogy rendkívül szürke, ködös időnk lett, gyakorlatilag semmi tájékozódási pont nem volt a horizonton, így megint a kompasz és az árboc tetején lévő szélirány jelző volt az egyetlen segítség, hogy merre kell a hajót irányban tartani. Az erős hullámzásban ez nem volt könnyű feladat, mert a legnagyobb spinakkerrel csak egy igen szűk sávban lehet haladni anélkül, hogy összeroskadna. Ilyen körülmények között kormányoztam, amikor egyszer csak nagy csődület támadt a fedélzeten, ugyanis látótávolságba került a Switzerland nevű hajó. Tekintettel a párára, ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy át tudtunk volna kiabálni hozzájuk, ha nem éppen a rádión beszélgetett volna a 2 szkipper. Ők keresztezték a mi farvizünket. Én továbbra is az irányra figyeltem, mert nagyon „érzékeny” volt a spinakker. A nagy bámészkodásban egyszer csak összeomlott a vitorla. Ilyenkor jellemzően „pánik” van és az arra kijelölt emberek igyekeznek gyorsan behúzni a vitorla sott kötelét, hogy stabilizálják azt. Nos ez elmaradt, és a következő pillanatban már csak azt lehetett hallani, hogy valaki azt kiabálja, hogy elszakadt a vitorla.

Praktikusan az történt, hogy az eddig elszenvedett megpróbáltatások miatt a vitorla bizonyos pontokon elfáradt, meggyengült és ebben az érzékeny pillanatban egyszerűen felrobbant. Ez úgy értendő, hogy kevéssel a teteje alatt keresztbe repedt, majd mindkét oldalán, egészen az aljáig leszakadt a széléről. Gyakorlatilag használhatatlan és a repedés hossza miatt praktikusan javíthatatlan a hajón. Egyszerűen nincs ennyi javító szalagunk.
Az, hogy éppen én voltam a kormánynál nagyon rosszul esett és nagyon pechesnek éreztem magam. Valószínűleg ugyanez történt volna, hogy ha bárki más áll ott, de mégis rossz érzés volt, hogy pont velem történik meg ez.
Nyilván azért esett ilyen rosszul, mert ez az első vitorla szakadásunk. Más hajók már több hasonló szakadásról és esetenként napokig tartó javításról is beszámoltak. Nálunk még nem volt ilyen, de biztos vagyok benne, hogy nem ez volt az utolsó eset.

Az balesetből viszonylag hamar magunkhoz tértünk, olyan értelemben, hogy gyorsan kimentettünk a szétrobbant és a vízbe esett vitorlát, majd hasonló gyorsasággal felhúztuk a következő spinakkert, a Code 2 névre hallgatót. Ezt kicsivel kisebb, de erősebb szélre tervezték és erősebb anyagból készült.
Nem sok időt vesztettünk és sebességünk sem csökkent jelentősen, de mégis talán a kisebb vitorlának köszönhető, hogy az óceáni sprint-et nem mi nyertük, ugyanis 30 perccel volt gyengébb időnk, mint a nyertesnek. A sprint egyébként nyugati hosszúság 5. foktól a keleti hosszúság 2. fokig tartott. Tekintettel a történtekre, a 3. hely nem rossz eredmény, de ez gyenge vígasz.

A szétrobbant spinakkert összecsomagoltuk és majd Fokvárosban vesszük elő javításra. Addig is haladtunk a második legnagyobb vitorlánkkal. Estére fordulva tovább nehezedett a helyzet. Korom sötét, felhős éjszaka volt, amiben az ember szeme szinte kiesik, mégsem lát semmi. Persze haladunk tovább a kompasz és a széljelzőt nézve, de ez különösen nehéz, mert az oldalról érkező hullámokat sem látjuk, amik alattomosan, váratlanul és kiszámíthatatlanul dobálják a hajót. Továbbra is a kormányzó csapatban vagyok, ami azt jelenti,hogy a többiek is megértik nem igazán tehettem a történtekről, de őszintén bevallva nem élvezetes az ilyen kormányzás. A fekete éjszakában nem látja az ember hová megy, hogy mozog a hajó, és minden érzékszervét megfeszítve kell kormányozni. Ez ráadásul esetenként igen kemény munka, amikor a hullámok éppen ellenkezőleg akarják csavarni a hajó kormánylapátját, mint ahogy én szeretném.

Teljesen kimerített az éjszakai kormányzás, alig vártam a váltást. Az utolsó éjszakai műszak után rövid alvás következett, mivel újra rám került a sor a konyhaszolgálaton. Ezúttal nyugdíjas ausztrál útitársam a párom.
Minden ment a legnagyobb rendben, már-már rutinszerűen, amikor szkipperünk elhatározta, hogy ma 2 órát állítunk vissza a helyi időn. Erre nyilván azért van szükség, mert folyamatosan kelet felé haladva, áthaladunk az időzónákon. Ilyenkor néhány nap alatt azt veszi észre az ember, hogy egyre hamarabb kel fel a nap és hamarabb nyugszik le. Szóval 2 órával visszaállítottuk az órákat. így gyakorlatilag otthoni időn vagyunk, ami megegyezik a fokvárosival.

Sajnos ez a 2 óra nagyon hiányzott a konyhaszolgálatból, alig lettünk időre készen az ebéddel és a vacsorával. A vacsorát illetően úgy indultunk neki, hogy paprikás krumplit csinálok, de mikor kiderült, hogy a brazil krumpli gyakorlatilag megrohadt, megtagadtam, hogy ezt adjuk a legénységnek. Gyors menüváltás következett, úgyhogy emiatt, no meg a hiányzó 2 óra miatt alig lettünk kész. Azért arra még szakítottam időt, hogy a lányom kedvenc gyümölcsös piskóta receptjét kipróbáljam a kenyérsütés mellett. Nagy sikere volt!

Sajnos szerdán lényegesen lecsökkent a szél, ezért kissé lelassultunk. Most is a középmezőnyben haladunk. Viszont a konyhaszolgálat után rám egy hosszú éjszaka vár, alvással!

Csütörtök reggel nagy nyüzsgésre és erősen dőlő hajóra ébredtem. Érdekes, nem mondhatnám, hogy kialudtam magam, annak ellenére, hogy a szerdai konyhai munka után nem kellett éjszakai műszakra mennem. Valószínűleg ennek jórészt az az oka, hogy egy folyamatosan mozgásban lévő hajón mindenki hangosan beszél (esetenként kiabál), ill. hogy a dőlés miatt az ember úgy alszik mint a nyúl: folyamatosan készen arra, hogy ha esetleg átdől a hajó a másik oldalára, akkor még mielőtt leesne az ágyról, el tudjon kapni valamit, amiben megkapaszkodva csökkenti az esést. Remélem nem hagy maradandó változást az alvási szokásaimban, mert eddig jó alvó voltam, és mindig sajnáltam azokat, akik arról panaszkodnak, hogy felébrednek éjszaka.

A dőlés egyébként fura dolog, megszokja az ember, hogy merre dől a környezet. Pl. amikor közel 10 nap azonos csapáson való haladás után (azaz a hajó mindig a jobb oldalára dőlt) fordultunk, akkor érdekes volt megfigyelni, hogy mindenki a megszokott oldalra ült, és meglepődve csúsztak le a korábban kényelmes ülőhelyről. Szóval hozzá kell szokni, hogy máshol kell kapaszkodni, másfelé kell dőlni, máshova kell ülni és máshogy kell aludni. Máshol kell például használni a számítógépet, ha ilyen feljegyzéseket gépel az ember, mert én éppen most ejtettem el az enyémet …

Visszatérve a csütörtökre, a nyüzsgésnek az volt az oka, hogy tovább fordult a szél déliesre. Többször is megpróbálkoztunk a közepes spinakkerrel, fel-le-fel-le, de annyira élesen kaptuk a szelet, hogy a végén be kellett látnunk, hogy ezen a versenyen már nem fogjuk tudni használni. Úgyhogy végleg összecsomagoltuk és helyette visszatértünk az un.
fehér vitorlákhoz. Így nevezik a szokásos orrvitorlákat: a Yankee-t és a Staysail-t. Ezek ugyan kevésbé érzékenyek a szélirányra mint a spinakker, de azért így is nehéz a koromfekete éjszakában kormányozni. Ha az ember talál is valami kivehető felhő alakzatot az égbolton (amihez viszonyítva kormányozhat), az is vagy gyorsan eltűnik, vagy tovább mozog. Péntekre virradóan viszont egyik flotta társunk, értsd egy másik hajó, látótávolságba került hozzánk és az ő árboc fényére lehettet kormányozni. A versenyhangulat is rögtön előjött a társaságból, hiszen szemmel láthatólag gyorsabbak voltunk, mint a másik hajó. Reggelre gyakorlatilag annyira lehagytuk őket, hogy lassan eltűntek a horizonton mögöttünk.
Ugyan jól haladtunk péntek reggel, de erősen dőlve az éles szélben.

Sajnos a dőlésnek ára van. Nem csak a közel lehetetlen (és egyre türelmetlenebb káromkodásokkal kísért) mozgásra gondolok, de sajnos a víz is egyre több a hajóban. A hajó orrán tudjuk, hogy valahol befolyik a víz, mert időről- időre vödörszámra kell azt kiüríteni a hajófenékből. A hajó farába is vödörszámra ömlik be a víz, a baloldali kormánylapát csatlakozásánál, és valahol a hajó közepén is van valami csatlakozás, ami ereszt, de ezt még nem sikerült beazonosítani. Szóval rendszeres program a hajófenék víztelenítése. Persze joggal kérdezhetnénk, hogy miért nincs fenékvíz szivattyú a hajóban. Nos van, csak éppen nem ott, ahol összegyűlik a víz.
No comment.

Péntek délutánra 250 mérföldre csökkent a távolság a célig, ami kb. 1 napi útnak felel meg. Szóval, ha minden jól megy, szombat délután megérkezünk Fokvárosba. Remélem legközelebbi tudósításom onnan érkezik.





‹‹‹ Előző hír                                                                                                            Következő hír ›››